nieodpłatne przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych nie stanowi odrębnej czynności podlegającej (...)

nieodpłatne przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu, jednak jako element składowy podstawy opodatkowania świadczonej usługi promocyjnej/reklamowej jest opodatkowane w ramach tej usługi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011r. (data wpływu 18 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy nieodpłatne przekazanie próbek - napojów alkoholowych na cele związane z akcjami promocyjnymi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, obowiązku naliczania i odprowadzania podatku należnego od przekazanych towarów oraz obowiązku wystawiania faktury VAT wewnętrznej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy nieodpłatne przekazanie próbek - napojów alkoholowych na cele związane z akcjami promocyjnymi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, obowiązku naliczania i odprowadzania podatku należnego od przekazanych towarów oraz obowiązku wystawiania faktury VAT wewnętrznej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Przedmiotem jego działalności jest świadczenie usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty. Wnioskodawca podejmuje się organizacji działań o charakterze reklamowym, mających na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu towarów podmiotów, które korzystają z jego usług. W związku ze świadczonymi usługami organizuje i przeprowadza wydarzenia połączone z degustacją i przekazaniem próbek towarów swoich klientów, niejednokrotnie także urządza degustacje towarów podczas organizowanych imprez.

Wszystkie te działania mają poszerzyć i zintensyfikować produkcję oraz sprzedaż towarów produkowanych i sprzedawanych przez kontrahentów Wnioskodawcy, co ma znaleźć bezpośrednio przełożenie na zwiększenie udziału na rynku danego rodzaju towaru przez promowany towar. Zgodnie z postanowieniami zawartych umów, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest zobowiązany nabyć od kontrahenta (producenta) określoną ilość towarów, które zostaną następnie zużyte na potrzeby organizowanych akcji promocyjnych/reklamowych, a także przeprowadzanych degustacji. W trakcie wspomnianych degustacji zakupione towary mają być przekazywane w formie próbek potencjalnym klientom. Wnioskodawca przeprowadza czynności zachęcające klientów do zakupu napojów alkoholowych, gdyż znaczną część jego kontrahentów stanowią producenci alkoholu, a celem przekazywanych próbek (napojów alkoholowych w postaci piwa) jest promowanie marki produkowanego alkoholu (piwa) przez producenta (będącego klientem Wnioskodawcy). Przekazywane próbki są zaopatrzone w wymagane znaki akcyzy.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 11 lipca 2011r. wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie napojów alkoholowych w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. Dotyczy to w szczególności akcji promocyjnych. Napoje alkoholowe są dla Wnioskodawcy materiałami niezbędnymi do prawidłowego zrealizowania zlecenia przez przedsiębiorstwa produkujące te napoje.

Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, iż nie jest możliwe przeprowadzenie akcji promocyjnej (działalności gospodarczej Wnioskodawcy) bez zakupu materiałów (napojów alkoholowych).

Wnioskodawca nie jest producentem napojów alkoholowych (piwa), materiały do prowadzenia akcji promocyjnych (napoje alkoholowe - piwo) są produkowane przez producentów tychże napojów na których rzecz Wnioskodawca świadczy usługi (akcje promocyjne).

Nieodpłatnie przekazane próbki (napoje alkoholowe) nie stanowią prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nieodpłatnie przekazane napoje alkoholowe stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przekazywane próbki napojów alkoholowych są standardowej wielkości. Przekazywane próbki - napoje alkoholowe są odróżniane od pozostałych produktów przez zastosowanie promocyjnych etykiet z napisem m.in. ?promocja?.

Potencjalny odbiorca (klient) ma prawo tylko i wyłącznie do otrzymania jednej próbki napoju alkoholowego.

Zakup towarów (napojów alkoholowych - próbek) stanowi dla Wnioskodawcy element kalkulacyjny ceny usługi. Wartość wynagrodzenia za świadczone usługi obejmuje również wartość poniesionych wydatków na zakup napojów alkoholowych (próbek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie faktycznym niniejszej sprawy przekazywanie nieodpłatnie butelek napojów alkoholowych (piwa) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... Wobec czego Wnioskodawca byłby zobowiązany naliczać i odprowadzać podatek VAT od tak przekazanych towarów, a także ciążyłby na nim obowiązek wystawiania faktury VAT wewnętrznej...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż przedmiotem zapytania jest wyłącznie nieodpłatne przekazanie próbek (napojów alkoholowych) na cele związane z akcjami promocyjnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, działania podjęte przez Wnioskodawcę prowadzą do zapoznania z produktami producentów napojów alkoholowych (piwa), eksponują i promują marki oraz nie są sprzeczne z normami wyrażonymi w ustawie z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473 ze zm.). Organizuje on degustację alkoholu, aby zapoznać potencjalnych klientów z walorami wytwarzanych alkoholi i ich jakością a tym samym zachęcić do zakupu w przyszłości. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej reklamuje napoje alkoholowe, przekazując egzemplarze promocyjne (próbki) i dzięki temu rozpowszechnia informację o zaletach napojów oraz możliwościach ich nabycia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) stanowi, iż przez dostawę towarów należy także rozumieć przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż zgodnie z postanowieniami umowy Wnioskodawca nabywa od swoich kontrahentów towary, które mają być promowane i w toku prowadzonych akcji promocyjnych i degustacyjnych są nieodpłatnie przekazywane potencjalnym klientom.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, normy prawnej zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Pod pojęciem ?próbki? ustawodawca, zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, każe rozumieć niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Przepisy ustawy o VAT nie wskazują wprost liczby sztuk czy jednostek miary (np. kilogramów, litrów) ani sposobów oznaczania towarów, które pozwoliłyby na uznanie danej partii towaru za próbkę, należy zatem stwierdzić, iż przepisy krajowe definiują w sposób ogólny pojęcie ?próbki?.

Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 marca 2009r., znak ILPP1/443-183/09-6/BP) wskazywały, iż o pozbawieniu przekazanej próbki charakteru handlowego decyduje ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Szczególnie, gdy oferowane produkty mogą być wprowadzane do obrotu w opakowaniach o ilościach nominalnie znacznie niższych niż przekazywane próbki. Organ podatkowy uzależnił kwalifikację próbki danego towaru od ilości i wartości konkretnej próbki, a także od samej możliwości oferowania próbek w opakowaniach ilościowo mniejszych niż przekazywana próbka. Reasumując, w przypadku przekazania przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, napoju alkoholowego (piwa) w opakowaniu o nominalnej wartości 0,5 litra, będzie według organów podatkowych pozbawiało taką próbkę jej charakteru reklamowego i promocyjnego, a będzie świadczyło wyłącznie o handlowym charakterze tej próbki.

Definicję próbki należy rozważyć przede wszystkim w oparciu o przepisy prawa wspólnotowego. I tak w rozumieniu art. 5 ust. 6 zdanie drugie szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, próbką jest egzemplarz okazowy produktu, mający na celu promocję jego sprzedaży i pozwalający na ocenę jego cech i właściwości bez wykorzystania końcowego innego niż nieodłącznie powiązane z takimi działaniami promocyjnymi. Najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 30 września 2010r. w sprawie brytyjskiej wytwórni EMI (C-581/08) doprecyzowuje pojęcie próbki, wskazując iż przy kwalifikacji czy dany towar będzie próbką, trzeba brać pod uwagę cechy takiego towaru i okoliczności jego przekazania. Zgodnie z tym orzeczeniem, próbka ma na celu promocję towaru, pozwalając równocześnie na dokonanie oceny jego jakości oraz ustalenie, czy wykazuje on właściwości poszukiwane przez potencjalnego lub rzeczywistego klienta. Ponadto próbka nie musi się różnić od produktu, który przedstawia, i może być przekazywana również w większych ilościach, o ile cel marketingowy takiego działania jest oczywisty. Interpretacja przepisów Dyrektywy zaprezentowana przez Trybunał, powinna zostać przeniesiona na grunt polskiej ustawy o VAT. Wobec czego wartość przekazywanych próbek nie może świadczyć o celu, w jakim to przekazanie się odbywa, szczególnie gdy takie przekazanie ma wyłącznie promocyjny charakter.

Konkludując, przekazane potencjalnym klientom przez Wnioskodawcę egzemplarze promocyjne napojów alkoholowych (piwo) będą stanowiły próbki w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, bez względu na ilość i wartość tych próbek, jeśli tylko próbki te będą wydawane w celu przetestowania jakości i walorów oferowanego alkoholu oraz jeśli ilość i wartość poszczególnej próbki (piwa) nie będzie stanowiło zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych potencjalnych klientów (a będzie miało jedynie na celu pobudzenie ich do zakupu promowanych produktów).

Czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę napojów alkoholowych (piwa) zakupionych w celach przeprowadzenia akcji promocyjnej połączonej z degustacją na rzecz potencjalnych klientów swojego kontrahenta w sposób wskazujący, że nie mogą one być przedmiotem obrotu, wyłącza takie napoje alkoholowe poza zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług, bez względu na ilość i wartość przekazanych napojów alkoholowych (piwa).

Z uzupełnienia wniosku z dnia 11 lipca 2011r. wynika, iż ? w ocenie Podatnika - Wnioskodawca przekazując próbki (napoje alkoholowe - piwo) nie jest obowiązany do naliczania i odprowadzania podatku od towarów i usług, nie ma on także obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy wynika, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 4 ww. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak stanowi art. 7 ust. 7 ww. ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 7 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r.) w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej przez inne podmioty. Wnioskodawca podejmuje się organizacji działań o charakterze reklamowym, mających na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu towarów podmiotów, które korzystają z jego usług. W związku ze świadczonymi usługami organizuje i przeprowadza wydarzenia połączone z degustacją i przekazaniem próbek towarów swoich klientów, niejednokrotnie także urządza degustacje towarów podczas organizowanych imprez.

Wszystkie te działania mają poszerzyć i zintensyfikować produkcję oraz sprzedaż towarów produkowanych i sprzedawanych przez kontrahentów Wnioskodawcy, co ma znaleźć bezpośrednio przełożenie na zwiększenie udziału na rynku danego rodzaju towaru przez promowany towar. Zgodnie z postanowieniami zawartych umów, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności jest zobowiązany nabyć od kontrahenta (producenta) określoną ilość towarów, które zostaną następnie zużyte na potrzeby organizowanych akcji promocyjnych/reklamowych, a także przeprowadzanych degustacji. W trakcie wspomnianych degustacji zakupione towary mają być przekazywane w formie próbek potencjalnym klientom. Wnioskodawca przeprowadza czynności zachęcające klientów do zakupu napojów alkoholowych, gdyż znaczną część jego kontrahentów stanowią producenci alkoholu, a celem przekazywanych próbek (napojów alkoholowych w postaci piwa) jest promowanie marki produkowanego alkoholu (piwa) przez producenta (będącego klientem Wnioskodawcy). Przekazywane próbki są zaopatrzone w wymagane znaki akcyzy.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie napojów alkoholowych w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa. Dotyczy to w szczególności akcji promocyjnych.

Napoje alkoholowe są dla Wnioskodawcy materiałami niezbędnymi do prawidłowego zrealizowania zlecenia przez przedsiębiorstwa produkujące te napoje.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż nie jest możliwe przeprowadzenie akcji promocyjnej (działalności gospodarczej Wnioskodawcy) bez zakupu materiałów (napojów alkoholowych).

Wnioskodawca nie jest producentem napojów alkoholowych (piwa), materiały do prowadzenia akcji promocyjnych (napoje alkoholowe - piwo) są produkowane przez producentów tychże napojów na których rzecz Wnioskodawca świadczy usługi (akcje promocyjne).

Nieodpłatnie przekazane próbki (napoje alkoholowe) nie stanowią prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nieodpłatnie przekazane napoje alkoholowe stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przekazywane próbki napojów alkoholowych są standardowej wielkości. Przekazywane próbki - napoje alkoholowe są odróżniane od pozostałych produktów przez zastosowanie promocyjnych etykiet z napisem m.in. ?promocja?. Potencjalny odbiorca (klient) ma prawo tylko i wyłącznie do otrzymania jednej próbki napoju alkoholowego.

Zakup towarów (napojów alkoholowych - próbek) stanowi dla Wnioskodawcy element kalkulacyjny ceny usługi. Wartość wynagrodzenia za świadczone usługi obejmuje również wartość poniesionych wydatków na zakup napojów alkoholowych (próbek).

Odnosząc przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem nie dochodzi do przekazania towarów (napojów alkoholowych) bez wynagrodzenia, gdyż Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od zleceniodawcy. Fakt wręczenia potencjalnym klientom podczas przeprowadzanych akcji promocyjnych, towarów (napojów alkoholowych) nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego wyżej przepisu, jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez Wnioskodawcę, w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej, na rzecz zlecającego usługę promocyjną. Wartość przekazywanych towarów stanowi element usługi promocyjnej i wkalkulowana jest w jej cenę. Sam Wnioskodawca zaznacza bowiem, że zakup towarów (napojów alkoholowych - próbek) stanowi dla niego element kalkulacyjny ceny usługi, zaś wartość wynagrodzenia za świadczone usługi obejmuje również wartość poniesionych wydatków na zakup napojów alkoholowych (próbek).

Powyższe oznacza, że wartość tych towarów (napojów alkoholowych) jest jednym z elementów składowych podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi promocyjnej/reklamowej, opodatkowanym - zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy - w ramach tej usługi. Tym samym przekazywanie towarów (napojów alkoholowych) opisanych we wniosku, w związku ze świadczoną usługą nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

W świetle powyższego, skoro w ocenie tut. organu w przedstawionej sytuacji nie znajduje zastosowania przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, bez znaczenia dla sprawy pozostaje stwierdzenie, czy przedmiotowe towary (napoje alkoholowe) stanowią próbkę w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też nie.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie dochodzi do nieodpłatnego przekazania towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż w istocie wynagrodzeniem Wnioskodawcy z tytułu przekazania napojów alkoholowych w ramach akcji promocyjnych jest kwota otrzymana od zleceniodawcy jako zapłata za świadczoną usługę reklamową/promocyjną, zaś wartość towarów (napojów alkoholowych) jest elementem kalkulacyjnym ceny usługi, opodatkowanym w ramach tej usługi, która to usługa winna zostać udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku odrębnego opodatkowania podatkiem należnym towarów (napojów alkoholowych) przekazywanych w ramach akcji promocyjnych potencjalnym klientom, zatem nie ciąży na nim obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej, o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem przekazanie towarów (napojów alkoholowych) w ramach akcji promocyjnych wprawdzie nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie podlega udokumentowaniu fakturą wewnętrzną, jednak jako element składowy podstawy opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi promocyjnej/reklamowej jest opodatkowane - zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy - w ramach tej usługi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 marca 2009r.: ILPP1/443-183/09-6/BP niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy dodać, że powołany przez Wnioskodawcę wyrok TS UE dotyczy kwestii związanej z dostarczeniem bezpłatnych egzemplarzy nagrań w postaci płyt winylowych, kaset oraz płyt kompaktowych do różnych osób, mogących ocenić wartość handlową nagrań oraz wpłynąć na poziom popularności wykonawców, przez Spółkę prowadzącą działalność w zakresie nagrań i wydawnictw muzycznych. Zatem niniejsze orzeczenie zapadło na tle konkretnego stanu faktycznego sprawy, odmiennego niż w przedmiotowej sytuacji, w konsekwencji nie znajduje zastosowania w sprawie i nie może stanowić o rozstrzygnięciu tut. organu.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika