możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu ?Ukształtowanie (...)

możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy K., przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008r. (data wpływu 29 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z inwestycją realizowaną w ramach projektu pod nazwą ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina K. zamierza zrealizować projekt pod nazwą ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?. Projekt ma na celu zagospodarowanie centrum wsi B. poprzez wykonanie rekultywacji nieużytku i przystosowanie do funkcji sportowo-rekreacyjnej. Powstaną boiska sportowe z urządzoną zielenią, oczkiem wodnym, ławkami. Miejsce to będzie dostępne bezpłatnie dla wszystkich chętnych.

W związku z powyższym Gmina jako beneficjent będzie ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 działanie ?Odnowa i rozwój wsi?.

Gmina jako osoba prawna nie posiada własnego NIP-u, posługuje się numerem Urzędu Gminy. Wszelkie faktury za wykonane roboty będą zawierały NIP Urzędu Gminy. Ponadto Decyzją nr DUS-PP/732/4/2000 z dnia 10 stycznia 2000r. Urząd Gminy otrzymał zgodę na odstąpienie od prowadzenia ewidencji dotyczącej określenia kwoty podatku naliczonego, w związku z tym prowadzi jedynie ewidencję podatku należnego.

Urząd Gminy K. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT i składa deklaracje VAT, w których rozlicza wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w imieniu Gminy K.

Realizacja zadania pn. ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.? odbywa się w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 pkt 1 ust. 1, 10 i 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591).

Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością Gminy K. i będzie bezpłatnie udostępniany wszystkim mieszkańcom gminy i turystom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu dokonania inwestycji pn. ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?...

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie podatku VAT przez niego nie będzie możliwe, gdyż po zrealizowaniu projektu nie będzie żadnej sprzedaży, którą obciąży podatkiem VAT. Uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje tylko w stosunku do tych towarów i usług, które podatnik wykorzystuje do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast realizowana inwestycja polegająca na zagospodarowaniu centrum wsi B. nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza zrealizować projekt pod nazwą ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?. Projekt ma na celu zagospodarowanie centrum wsi B. poprzez wykonanie rekultywacji nieużytku i przystosowanie do funkcji sportowo-rekreacyjnej. Powstaną boiska sportowe z urządzoną zielenią, oczkiem wodnym, ławkami. Majątek powstały w wyniku realizacji zadania pozostanie własnością Gminy K. i będzie bezpłatnie udostępniany wszystkim mieszkańcom gminy i turystom. Z treści wniosku wynika, że Gmina nie uzyska z tytułu realizacji projektu żadnej sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina (tym samym Urząd Gminy działając w imieniu Gminy, realizując zadania własne Gminy) jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą ?Ukształtowanie przestrzeni publicznej na wyrobisku w centrum wsi B.?.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika