Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki (...)

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowych inwestycji, gdyż wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 24 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 22 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-684/13/LSz z 18 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 2009-2013 Gmina zrealizowała inwestycje z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej wg następującego harmonogramu:

2009r.

  1. Budowa sieci wodociągowej ul. S. - ul. K. w M.,
  2. Budowa sieci wodociągowej na os. S. w M.,
  3. Wykonanie kanalizacji sanitarnej ul. P. ? S. ? M. wraz z wykonaniem sieci wodociągowej na ul. P.,
  4. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ulicy J. G. i na ulicy P.,
  5. Wykonanie kanalizacji sanitarnej S. G. - ul. M.,
  6. Budowa kanalizacji sanitarnej na ul. Z. w M.

2010r.

  1. Budowa sieci wodociągowej od ul. P. do ogródków działkowych ...,
  2. Budowa kanalizacji sanitarnej na os. S.,
  3. Budowa sieci wodociągowej na ul. P. w M.,
  4. Budowa sieci wodociągowej na terenie S. G.,
  5. Budowa sieci wodociągowej we wsi Z.

2011 r.

  1. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ul. P. w M. (za E-7),
  2. Budowa sieci kanalizacji wodociągowej S. G. ? K.,
  3. Budowa kanalizacji sanitarnej na ul. R. w M. - I etap,
  4. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ul. P. w M.

2012 r.

  1. Wykonanie kanalizacji sanitarnej na ul. S. w M. z włączeniem ul. P.,
  2. Wykonanie sieci wodociągowej na ul. P. 1863 r. na odcinku od P. do ul. P. w M.

2013 r.

  1. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ul. P. 1863 r. na odcinku od ul. P. do przecznicy na os. Ż. w M.,
  2. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ul. R. w M. - II etap,
  3. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na ul. S. w M. - II etap,
  4. Budowa sieci kanalizacyjnej w Gminie M.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu budowy obiekty kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej zostały przekazane, nieodpłatnie, na podstawie dowodu PT Samorządowemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w M., zwany dalej ?zakładem?. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy funkcjonującą w formie zakładu budżetowego. Organem założycielskim zakładu jest Gmina. Bezpośredni nadzór nad zakładem sprawuje Burmistrz Gminy i Miasta M. Zakład jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakład nie posiada osobowości prawnej.

Przedmiotem działalności zakładu jest wykonywanie zadań własnych Gminy w zakresie dostawy wody oraz odbioru ścieków, w szczególności:

  1. Wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, w tym:
    1. zaopatrzenie w wodę gospodarstw domowych i innych niż gospodarstwa domowe odbiorców usług w szczególności wydobycie, uzdatnianie i przesyłanie wody do sieci oraz sprzedaż wody,
    2. odprowadzenie ścieków i oczyszczanie ich na oczyszczalni ścieków,
    3. prowadzenie kontroli jakości oczyszczonych ścieków,
    4. eksploatacji, konserwacji i prowadzenia remontów istniejących ujęć wody, sieci wodociągowych, sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i oczyszczalni ścieków,
    5. prowadzenie pogotowia wodociągowo - kanalizacyjnego,
    6. dokonywanie rozliczeń za pobraną wodę i odprowadzanie ścieków. Prowadzenie wymaganej dokumentacji w tym zakresie.
  2. Zakład może również prowadzić działalność w zakresie:
    1. realizacji zadań inwestycyjnych własnych i w ramach przyznanej dotacji z budżetu gminy,
    2. konserwacji i eksploatacji gminnych urządzeń służących do wykonywania zadań własnych,
    3. eksploatacji kanalizacji odpadowej,
    4. budowy podłączeń wod-kan w zakresie zadań Gminy eksploatowanych przez zakład,
    5. opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Działalność gospodarczo - finansowa zakładu prowadzona jest na podstawie Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157 poz. 1240). Koszty działalności pokrywane są z uzyskanych dochodów. Działalność gospodarcza prowadzona jest na zasadach odpłatności, które stanowią główne źródło przychodów pieniężnych.

Zakład może otrzymywać z budżetu Gminy dotacje przedmiotowe oraz dotacje celowe na finansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Po zakończeniu inwestycji Zakład Wodociągów i Kanalizacji stał się operatorem kanalizacji i wodociągów oraz pobiera opłaty od użytkowników

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej ponoszone były przez Gminę. Faktury VAT dotyczące inwestycji wystawiane były na Gminę z wyjątkiem zadań:

2011 r.

  1. Budowa kanalizacji sanitarnej w ul. R. w M. - I etap
  2. Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w ul. P. w M.

2012 r.

  1. Wykonanie sieci wodociągowej na ul. P. 1863 r. na odcinku od ul. P. do ul. P. w M.,

na które faktury VAT były wystawiane na Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Środki przeznaczone na te inwestycji przekazane zostały w formie dotacji.

Zakład jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zakład Wodociągów i Kanalizacji jest operatorem kanalizacji i wodociągów i świadczy usługi na rzecz mieszkańców z tego tytułu. Zakład wystawia faktury VAT z tytułu tych usług.

Obrót opodatkowany z tytułu świadczonych usług świadczonych przy pomocy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w deklaracji VAT-7 wykazuje Zakład.

Gmina nie wykorzystywała wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do wykonywania przez siebie czynności opodatkowanych, z których obrót wykazywała w swojej deklaracji VAT-7.

W okresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacji Gmina nie dokonywała odliczeń podatku naliczonego z faktur dokumentujących roboty budowlane i usługi z ww. inwestycji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W momencie budowy kanalizacji związek ten nie występował, gdyż obiekty kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej miały zostać przekazane nieodpłatnie, na podstawie dowodu PT Samorządowemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji w M. W związku z tym odliczenia nie były dokonywane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina stoi na stanowisku, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, że wydatki związane z budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej dają prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakład Wodociągów i Kanalizacji świadczy usługi na rzecz mieszkańców w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz obsługi wodociągowej, korzystając przy tym z urządzeń sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Zakład pobiera od mieszkańców opłaty za korzystanie z usług, opodatkowane podatkiem VAT. Świadczenie usług jest sprzedażą opodatkowaną, dającą podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakład nie posiada osobowości prawnej, więc świadczenie usług na rzecz ludności jest traktowane jako tożsame z Gminą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto uprawnionym do odliczenia jest podatnik, który otrzyma fakturę dokumentującą nabycie przez tego podatnika towarów lub usług, o ile nie występują negatywne przesłanki wskazane w art. 88 tej ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W latach 2009-2013 Wnioskodawca zrealizował inwestycje z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnej. Wydatki na budowę kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej ponoszone były przez Gminę. Faktury VAT dotyczące inwestycji wystawiane były na Gminę z wyjątkiem zadań:

  • 2011 r. - budowa kanalizacji sanitarnej w ul. R. w M. - I etap oraz budowa sieci kanalizacji sanitarnej w ul. P. w M.
  • 2012 r. - wykonanie sieci wodociągowej na ul. P. 1863 r. na odcinku od ul. P. do ul. P. w M.,

na które faktury były wystawiane na Zakład Wodociągów i Kanalizacji.

W okresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacji Wnioskodawca nie dokonywał odliczeń podatku naliczonego z faktur dokumentujących roboty budowlane i usługi z ww. inwestycji.

Po zakończeniu budowy obiekty kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej zostały przekazane, nieodpłatnie, na podstawie dowodu PT Samorządowemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji, który jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu inwestycji Zakład stał się operatorem kanalizacji i wodociągów oraz pobiera opłaty od użytkowników. Zakład wystawia faktury VAT z tytułu świadczenia usług na rzecz mieszkańców. Obrót opodatkowany z tytułu świadczonych usług świadczonych przy pomocy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w deklaracji VAT-7 wykazuje Zakład.

Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy funkcjonującą w formie zakładu budżetowego. Działalność gospodarcza prowadzona jest na zasadach odpłatności, które stanowią główne źródło przychodów pieniężnych. Koszty działalności pokrywane są z uzyskanych dochodów. Zakład może otrzymywać z budżetu Gminy dotacje przedmiotowe oraz dotacje celowe na finansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Gmina nie wykorzystywała wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do wykonywania przez siebie czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako ?podatnicy VAT czynni?, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizowanej inwestycji zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jak bowiem Wnioskodawca wskazał we wniosku wybudowane przez Wnioskodawcę kanalizacje sanitarne oraz sieci wodociągowe zostały przekazane nieodpłatnie Samorządowemu Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji - zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT a Gmina nie wykorzystywała wybudowanych sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do wykonywania przez siebie czynności opodatkowanych. Tym samym towary i usługi nabyte w trakcie realizacji inwestycji nie służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy mieć na uwadze, że na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT zarówno Wnioskodawca jak i zakład budżetowy są odrębnymi podatnikami podatku VAT, nie można zatem uznać, że czynności opodatkowane wykonywane przez zakład są czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. Przy prawie do odliczenia musi istnieć tożsamość podmiotu dokonującego zakupu i wykonującego czynności opodatkowane, innymi słowy musi być to ten sam podatnik.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro to nie Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowe inwestycje do czynności opodatkowanych lecz zakład budżetowy ? odrębny podatnik VAT - w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ? Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowych inwestycji, gdyż wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki związane z budową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej dają prawo do odliczenia VAT naliczonego, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika