Kwota wpisowego wnoszona przez uczestników biegów będzie zwolniona od podatku

Kwota wpisowego wnoszona przez uczestników biegów będzie zwolniona od podatku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 8 października 2014 r. (data wpływu 14 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku (zwolnienia od podatku) wpisowego wnoszonego przez uczestników biegów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku (zwolnienia od podatku) wpisowego wnoszonego przez uczestników biegów.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 8 października 2014 r. (data wpływu 14 października 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 września 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Towarzystwo), posiada osobowość prawną i działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późń. zm.). Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. Terenem jego działania jest obszar RP, a działalność oparta jest na pracy społecznej członków.

Wnioskodawca dla prowadzenia bieżącej działalności zatrudnia pracowników. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi dodatkową działalność, która dotyczy wynajmu nieruchomości własnej oraz odpłatnej projekcji filmów w kinie (działalność statutowa).

Dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Wnioskodawca nie posiada żadnych obiektów sportowych. Władzami Klubu są: Walne Zebranie Członków, Zarząd i Komisja Rewizyjna.

Celami statutowymi Wnioskodawcy jest:

Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w harmonii z tradycją, kulturą narodową i wartościami patriotycznymi dla kształtowania męstwa, dyscypliny, odpowiedzialności obywatelskiej oraz zdrowego i aktywnego trybu życia.

Towarzystwo w szczególności podejmuje działania na rzecz:

  1. nauki, edukacji, oświaty i wychowania,
  2. kultury, sztuki, ochrony tradycji i dóbr kultury,
  3. krajoznawstwa oraz wypoczynku, w tym dzieci i młodzieży,
  4. ochrony i promocji zdrowia,
  5. porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym, w tym zwalczania alkoholizmu i narkomanii,
  6. ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
  7. upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa,
  8. ratownictwa i ochrony ludności,
  9. niesienia pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych w kraju i zagranicą,
  10. upowszechniania i ochrony wolności, praw człowieka, obowiązków i swobód obywatelskich oraz działań wspomagających rozwój demokracji,
  11. inicjatyw gospodarczych, w tym rozwoju przedsiębiorczości,
  12. rozwoju wspólnot lokalnych,
  13. rozwijania kontaktów i współpracy między narodami,
  14. organizacji wolontariatu.

Wnioskodawca realizuje swoje cele przez:

  1. organizowanie zajęć w zakresie szeroko pojmowanej kultury fizycznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a w szczególności prowadzenia ćwiczeń gimnastycznych, gier i zabaw ruchowych, lekkiej atletyki oraz w takich dyscyplinach, jak narciarstwo, tenis stołowy, jazda konna, kolarstwo, strzelectwo, łyżwiarstwo, sporty samoobrony i łączności, taternictwo i inne,
  2. utrzymanie bazy i sprzętu dla prowadzenia ćwiczeń sportowych,
  3. organizowanie sekcji sportowych dla poszczególnych dyscyplin,
  4. udział w zawodach sportowych, obchodach, wycieczkach krajoznawczych i zabawach towarzyskich,
  5. organizowanie szkoleń i prelekcji o tematyce patriotycznej, krajoznawczej, kulturalnej i sportowej,
  6. członkostwo w Związku Towarzystw xxx,
  7. utrzymywanie czytelni i biblioteki dla swoich członków,
  8. utrzymywanie chóru i zespołów muzycznych,
  9. działanie na rzecz wspierania osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w tym niepełnosprawnych,
  10. prowadzenie działań informacyjno-publicystycznych,
  11. prowadzenie działalności gospodarczej jako dodatkowej w stosunku do działalności pożytku publicznego w rozmiarach służących zabezpieczeniu realizacji celów statutowych, a nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na te cele.

W 2014 roku Wnioskodawca organizował cykl trzech biegów (Bieg A, Bieg B oraz Bieg C) pod wspólną nazwą W. Biegi przełajowe przeznaczone były dla osób pełnoletnich ze względu na charakter biegów tzn. trudne i wymagające trasy prowadzące po stromych i niebezpiecznych szlakach. Warunkiem uczestnictwa w każdym biegów była rejestracja na stronie internetowej i opłacenie wpisowego.

Wpłaty były dokonywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Bieg B i Bieg C były dofinansowywane ze środków gminnych.

Wpisowe przeznaczone było na pokrycie kosztów organizacji biegów m.in.:

  • obsługę panelu zapisów oraz strony internetowej,
  • przygotowanie pakietów startowych (numerowane worki na depozyty, numery startowe wraz chipami, agrafki),
  • pomiar czasu,
  • zabezpieczenie medyczne trasy (ratownicy medyczni, ambulans),
  • posiłki regeneracyjne,
  • nagrody w postaci pucharów, dyplomów, koszulek, medali, nagród rzeczowych,
  • opłacenie wynagrodzenia sędziów,
  • opłata za udostępnienie szlaków,
  • opłata za zezwolenia na wjazd do M. (Bieg C),
  • transport zawodników - Bieg A,
  • przygotowanie i druk gazetki.

W uzupełnieniu wniosku z 8 października 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Cykl imprez pod wspólną nazwą W. stanowi usługę ściśle związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym. Ścisły związek ze sportem i wychowaniem fizycznym polega na aktywnym spędzaniu czasu na świeżym powietrzu oraz rozwoju sił psychofizycznych.
  2. Zgodnie z § 5 Statutu Wnioskodawcy celem statutowym Towarzystwa jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w harmonii z tradycją, kulturą narodową i wartościami patriotycznymi dla kształtowania męstwa, dyscypliny, odpowiedzialności obywatelskiej oraz zdrowego i aktywnego trybu życia.
  3. Poprzez organizację cyklu biegów pod wspólną nazwą W. Towarzystwo realizuje swój cel statutowy.
  4. Usługa organizacji W. przez Towarzystwo jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu oraz do organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim.
  5. Wnioskodawca organizując imprezę pod nazwą W. jest nastawiony wyłącznie na realizację celów statutowych a nie na osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku w ww. imprezie Towarzystwo przeznacza go w całości na działalność prowadzonych sekcji: Sekcji biegowej, sekcji trójboju siłowego, sekcji krajoznawczej, sekcji krótkofalarskiej oraz sekcji paralotniarskiej. Poprzez działalność wymienionych sekcji rozumie się między innymi: wyjazdy na zawody, oraz organizację zawodów, organizację wycieczek krajoznawczych, zakup sprzętu oraz materiałów niezbędnych do prowadzenia np. kaski, liny, uprzęże, paliwo do paralotni.
  6. Wnioskodawca jest Organizacją Pożytku Publicznego i nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków a powstałe zyski przeznacza na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (uczestnictwo oraz organizacja zawodów biegowych), organizację spotkań dla członków i sympatyków Towarzystwa mających na celu krzewienie patriotyzmu, organizację wycieczek krajoznawczych oraz lotów paralotniowych, przeprowadzanie łączności sekcji krótkofalarskich z innymi G. i nie tylko.
  7. Organizacja przez Wnioskodawcę cyklu imprez biegowych świadczona jest na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwoty wpisowego wnoszone przez uczestników biegów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli tak to jaką stawką, czy też są zwolnione od tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a. nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W odniesieniu do organizowania biegów przełajowych w celu rozwoju i sprawności fizycznej i umysłowej członków ich ścisły związek ze sportem jest niewątpliwie bezsporny.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczna zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiąganie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację bądź doskonalenie świadczonych usług. Nadmienić należy, że na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje należy stwierdzić, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizowania biegów przełajowych jest usługą ściśle związaną ze sportem. Zatem przedmiotowa usługa, za którą pobierane jest wpisowe, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy i tym samym kwota wpisowego wnoszona przez uczestników biegu będzie zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl postanowień art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

-z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Na mocy art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 715), sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Jak wynika z art. 6 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o sporcie, kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Powołane przepisy wskazują zatem, iż uprawianie kultury fizycznej następuje głównie w formie i w klubach sportowych. Te z kolei zrzeszając się mogą działać w formie stowarzyszenia lub związku sportowego.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, o czym stanowi art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Na podstawie art. 34 ww. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika zatem, że dla zastosowania zwolnienia w nim przewidzianego koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Ze zwolnienia od podatku na mocy wymienionego przepisu mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Zatem podmioty te, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością, nie mogą względem niniejszych usług korzystać z ww. zwolnienia niezależnie od tego, że są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim oraz są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, a świadczący usługę nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Opłaty wpisowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez uczestników biegów mają charakter zapłaty za usługę (możliwość wystąpienia w zawodach), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą kwotą wpisowego a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je uczestnikowi (możliwość startu w organizowanym przez Wnioskodawcę cyklu trzech biegów pod wspólna nazwą W.). A zatem w zakresie, w jakim można wpłatom wpisowego przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy względem pobieranych przez Wnioskodawcę kwot wpisowego tytułem uczestnictwa w opisanych we wniosku biegach organizowanych przez Wnioskodawcę zauważyć należy, że z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku obejmuje usługi ściśle związane ze sportem, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym, a przy tym dane usługi nie są wyłączone z niniejszego zwolnienia. Ponadto ze zwolnienia od podatku usług związanych ściśle ze sportem może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Jednocześnie powyższe zwolnienie od podatku dla świadczonych usług znajduje zastosowanie pod warunkiem, że podmiot wykonujący czynności, o których mowa w ww. przepisie, nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wnioskodawca, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, posiada osobowość prawną i działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późń. zm.). Wnioskodawca jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. Jego działalność oparta jest na pracy społecznej członków. Dochód z działalności Wnioskodawcy służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. Wnioskodawca nie posiada żadnych obiektów sportowych.

Cykl imprez pod wspólną nazwą W. stanowi usługę ściśle związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym. Ścisły związek ze sportem i wychowaniem fizycznym polega na aktywnym spędzaniu czasu na świeżym powietrzu oraz rozwoju sił psychofizycznych.

Usługa organizacji przez Towarzystwo W. jest konieczna do organizowania i uprawiania sportu oraz do organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim.

Wnioskodawca organizując imprezę pod nazwą W. jest nastawiony wyłącznie na realizację celów statutowych a nie na osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku w ww. imprezie Towarzystwo przeznacza go w całości na działalność prowadzonych sekcji: Sekcji biegowej, sekcji trójboju siłowego, sekcji krajoznawczej, sekcji krótkofalarskiej oraz sekcji paralotniarskiej. Poprzez działalność wymienionych sekcji rozumie się między innymi: wyjazdy na zawody, oraz organizację zawodów, organizację wycieczek krajoznawczych, zakup sprzętu oraz materiałów niezbędnych do prowadzenia np. kaski, liny, uprzęże, paliwo do paralotni.

Organizacja przez Wnioskodawcę cyklu imprez biegowych świadczona jest na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Ponadto zgodnie z § 5 Statutu Wnioskodawcy celem statutowym Towarzystwa jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w harmonii z tradycją, kulturą narodową i wartościami patriotycznymi dla kształtowania męstwa, dyscypliny, odpowiedzialności obywatelskiej oraz zdrowego i aktywnego trybu życia, zaś poprzez organizację cyklu biegów pod wspólną nazwą W. Towarzystwo realizuje swój cel statutowy.

Jednocześnie, jak wskazał Wnioskodawca, jest on Organizacją Pożytku Publicznego i nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków a powstałe zyski przeznacza na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (uczestnictwo oraz organizacja zawodów biegowych), organizację spotkań dla członków i sympatyków Towarzystwa mających na celu krzewienie patriotyzmu, organizację wycieczek krajoznawczych oraz lotów paralotniowych, przeprowadzanie łączności sekcji krótkofalarskich z innymi G. i nie tylko.

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że zostały spełnione przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy, względem wpłat wpisowego za świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprezy sportowej pod nazwą W.

Wnioskodawca jest bowiem stowarzyszeniem kultury fizycznej, którego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, zaś poprzez organizację cyklu biegów pod wspólną nazwą W. Wnioskodawca realizuje swój cel statutowy.

Przedmiotowe usługi stanowią usługę ściśle związaną ze sportem i wychowaniem fizycznym, są konieczne do organizowania i uprawiania sportu oraz do organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim, zaś Wnioskodawca organizując imprezę pod nazwą W. jest nastawiony wyłącznie na realizację celów statutowych a nie na osiąganie zysków. W przypadku osiągnięcia zysku Wnioskodawca przeznacza go w całości na działalność prowadzonych sekcji sportowych.

Ponadto Wnioskodawca nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków a powstałe zyski przeznacza na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu (uczestnictwo oraz organizacja zawodów biegowych), organizację spotkań dla członków i sympatyków Towarzystwa mających na celu krzewienie patriotyzmu, organizację wycieczek krajoznawczych oraz lotów paralotniowych, przeprowadzanie łączności sekcji krótkofalarskich z innymi G. i nie tylko.

Wobec powyższego świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji cyklu biegów pod wspólną nazwą W., za którą Wnioskodawca pobiera wpisowe, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 w związku z art. 43 ust. 18 ustawy i tym samym kwota wpisowego wnoszona przez uczestników ww. biegów będzie zwolniona od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika