Opodatkowania wniesienia aportem do spółki z o.o. niezabudowanej działki nr 400/25 wydzielonej z działki (...)

Opodatkowania wniesienia aportem do spółki z o.o. niezabudowanej działki nr 400/25 wydzielonej z działki nr 388/25

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem do spółki z o.o. niezabudowanej działki nr 400/25 wydzielonej z działki nr 388/25 - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z 5 sierpnia 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportem do spółki z o.o. niezabudowanej działki nr 400/25 wydzielonej z działki nr 388/25

Wniosek został uzupełniony pismem z 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-735/13/MS z 29 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Miasta uchwałą Nr ... z 27 czerwca 2013 r. wyraziła zgodę na objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym P. T. S. A. Sp. z o.o. z siedzibą w C. i ich pokrycie aportem w postaci prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w C. przy ul. K. Wnioskodawca posiada 20% udziałów w kapitale P. T. S. A. Sp. z o.o. z siedzibą w C.

Nieruchomość gruntowa położona w C. przy ul. K., oznaczona numerem geodezyjnym 388/25 o powierzchni 157.656 m2, ...4 stanowi własność Wnioskodawcy. Na część ww. nieruchomości o powierzchni 95.800 m2 została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a P. T.S. A. Sp. z o.o. umowa dzierżawy z 9 lipca 2004 r. na czas określony, tj. 15 lat.

Przedmiotem przekazania w drodze aportu jest część działki nr 388/25 o powierzchni około 20.000 m2. W skład tej części działki, która będzie przedmiotem przekazania P. T. S. A. Sp. z o.o. w drodze aportu, wchodzi niezabudowana część działki o powierzchni ok. 15.000 m2 oraz niezabudowana część działki o powierzchni ok. 5.000 m2 objęta obecnie umową dzierżawy, o której mowa wyżej.

P.T. S. A. Sp. z o.o. z siedzibą w C. zainteresowane jest przejęciem wyżej opisanego terenu w formie aportu z przeznaczeniem na sortownię odpadów komunalnych oraz rozbudowę instalacji do produkcji paliw alternatywnych.

Zgodnie z miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego Miasta C. przedmiotowa nieruchomość oznaczona jest symbolem TO/G - tereny gospodarki odpadami.

Wnioskodawca nabył prawo własności wyżej opisanej działki w drodze komunalizacji z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. na podstawie decyzji Wojewody K. znak ...z 3 lipca 1992 r.

Wnioskodawca nie poniósł żadnych kosztów związanych z nabyciem prawa własności tej nieruchomości.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu dokonywanych transakcji sprzedaży opodatkowanej.

Pierwsze zgłoszenie rejestracyjne zostało złożone 29 września 1995 r., przy czym podatnikiem był Urząd Miasta C. Od 1 stycznia 2013 r. czynnym podatnikiem podatku VAT jest Wnioskodawca ? miasto na prawach powiatu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zgłoszonym z tytułu wykonywania czynności cywilnoprawnych od 29 września 1995r.

Dla części działki nr 338/25 o powierzchni ok. 20.000 m2, położonej w C. przy ul. K., będącej przedmiotem aportu - nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Na przedmiotowym terenie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, uchwalony uchwałą Rady Miasta C. z 1 lipca 2004 r., Nr ... (Dz. Urz. Woj. Ś. z 5 października 2004 r. Nr 96, poz. 2692), w związku z czym decyzja o warunkach zabudowy nie jest konieczna. Natomiast zgodnie z wypisem z rejestru ewidencji gruntów prowadzonego przez Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami przedmiotowa część działki nr 338/25 oznaczona jest symbolem ?Ba? - tereny przemysłowe.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego część działki nr 338/25 będąca przedmiotem aportu oznaczona jest symbolem TO/G - tereny gospodarki odpadami. Powyższy zapis dopuszcza możliwość zabudowy przedmiotowego terenu pod warunkiem, że powstała zabudowa będzie przeznaczona i wykorzystywana na cele zgodne z zapisem planu. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że aktualnie zakończony został podział geodezyjny działki nr 338/25, w wyniku którego powstała między innymi działka nr 400/25 o powierzchni 20.000 m2, która będzie przedmiotem aportu. Przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, uzupełnione o ww. informacje są również aktualne odnośnie ww. działki nr 400/25.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W świetle opisanego powyżej zdarzenia przyszłego jakim jest zawarcie aktu notarialnego umowy o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym P. T. S. A. Sp. z o.o. z siedzibą w C. i ich pokrycie aportem w postaci prawa własności nieruchomości gruntowej, położonej w C. przy ul. K. - zachodzi konieczność ustalenia, czy czynność powyższa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest zwolniona od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wkłady niepieniężne (aport) wnoszone do spółki prawa handlowego i cywilnego opodatkowane są na zasadach ogólnych, czyli podlegają opodatkowaniu/zwolnieniu VAT tak jak każda inna sprzedaż.

Zatem dla celów naliczenia podatku VAT aport traktowany jest analogicznie jak sprzedaż, czyli podlega opodatkowaniu. Jednakże w tym przypadku przedmiotem aportu będzie nieruchomość niezabudowana inna niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9, co skutkowałoby zwolnieniem od podatku VAT. Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dokonanie wyżej opisanego aportu korzysta ze zwolnienia od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przy czym ?dostawa towarów? w ujęciu wskazanego wyżej art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m. in. rzeczy.

Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego wniesienie do spółki z o.o. w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu jest traktowane jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi ? są zwolnione od podatku VAT.

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu ? zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 647 ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Natomiast w ust. 2 tego artykułu stwierdza się, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu rozstrzyga odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji.

Wnioskodawca planuje wnieść aportem na objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki z o.o. działkę nr 400/25 o powierzchni około 20.000 m2 wydzieloną z działki nr 388/25. Spółka z o.o. zainteresowana jest przejęciem wyżej opisanego terenu w formie aportu z przeznaczeniem na sortownię odpadów komunalnych oraz rozbudowę instalacji do produkcji paliw alternatywnych.

Zgodnie z miejscowym planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość oznaczona jest symbolem TO/G - tereny gospodarki odpadami.

Powyższy zapis dopuszcza możliwość zabudowy przedmiotowego terenu pod warunkiem, że powstała zabudowa będzie przeznaczona i wykorzystywana na cele zgodne z zapisem planu.

Na przedmiotowym terenie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, w związku z czym decyzja o warunkach zabudowy nie jest konieczna.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu dokonywanych transakcji sprzedaży opodatkowanej.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przytoczone wyżej elementy opisu sprawy wskazać należy, iż aport działki nr 400/25 o powierzchni około 20.000 m2 wydzielonej z działki nr 388/25 będzie dla Wnioskodawcy czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca w związku z opisaną dostawą działki wystąpi w roli podatnika podatku VAT nie dokonującego zadań statutowych przypisanych jednostce samorządu terytorialnego lecz czynności cywilnoprawnej. W konsekwencji Wnioskodawca dokona czynności, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się z kolei do kwestii opodatkowania aportu stwierdzić należy, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że działka nr: 400/25 jest działką niezabudowaną.

Z treści powołanych uprzednio przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 i art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, wynika, iż zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przy czym przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu ? zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z wniosku wynika, że przedmiotem aportu ma być działka niezabudowana nr: 400/25 oznaczona w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego symbolem TO/G - tereny gospodarki odpadami. Przy czym Wnioskodawca wyjaśnił, że zapis ten dopuszcza możliwość zabudowy przedmiotowego terenu pod warunkiem, że powstała zabudowa będzie przeznaczona i wykorzystywana na cele zgodne z zapisem planu. Powyższe oznacza, że działka nr: 400/25 z zachowaniem ograniczeń co do charakteru zabudowy jest działką przeznaczoną pod zabudowę.

Zatem w świetle powołanych przepisów działka niezabudowana nr: 400/25, nie stanowi terenu innego niż teren przeznaczony pod zabudowę. Powyższe oznacza, iż aport do spółki wskazanej działki nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji aport przedmiotowej działki podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podatku w wysokości 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że aport do spółki z o.o. działki nr 400/25 korzysta ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika