W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na (...)

W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na kompleksowej termomodernizacji budynku Wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na kompleksowej termomodernizacji budynku Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na kompleksowej termomodernizacji budynku Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i prowadzi działalność statutową polegającą na świadczeniu usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług). Oznacza to, iż większość świadczeń medycznych Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i odprowadza podatek należny od czynności takich jak:

  • wynajem pomieszczeń,
  • wykonywanie kserokopii dokumentacji medycznej,
  • sprzedaż środków trwałych,
  • usługi medyczne opodatkowane (np. wydanie poświadczeń o stanie zdrowia, pobieranie próbek DNA, przeprowadzanie badań w przypadku postępowań sądowych).

Wskaźnik sprzedaży opodatkowanej w strukturze sprzedaży ogółem za rok 2012 wynosi 0,0067%. W związku z powyższym Wnioskodawca nie korzysta z odliczeń podatku naliczonego.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. ?..." Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest kompleksowa termomodernizacja budynku Wnioskodawcy obejmująca:

  1. modernizację źródła ciepła - montaż kolektorów słonecznych,
  2. docieplenie stropów i ścian zewnętrznych budynku,
  3. wymianę okien i drzwi zewnętrznych,
  4. rozprowadzenie instalacji ciepłej wody wraz z cyrkulacją do łazienek,
  5. montaż zaworów termostatycznych, zaworów podpionowych,
  6. usunięcie zbędnych grzejników.

Całkowity koszt inwestycji wynosi 3.025.625,21 zł. Dofinansowanie w kwocie 1.875.985,53 zł przyczyni się do realizacji zamierzonego celu, jakim jest poprawa jakości powietrza na terenie województwa ..., a także zmniejszenie kosztów eksploatacji budynku Wnioskodawcy oraz zwiększenie jakości świadczeń medycznych udzielanych pacjentom.

W budynku, w którym jest realizowany projekt wykonywana jest przez podatnika zarówno działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i działalność zwolniona z tego podatku. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT.

W celu rozliczenia powyższego projektu niezbędna jest interpretacja indywidualna właściwego organu skarbowego informująca o braku możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, iż proporcja udziału sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy wynosi 0,0067%, podatnik ma prawo uznać że wynosi ona 0% i nie będzie korzystał z prawa odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż wskaźnik proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi 0,0067% podatnik ma prawo uznać że wynosi on 0% oraz z powodu zbyt niskiej kwoty podatku możliwej do odliczenia, Wnioskodawca nie korzysta z prawa odliczenia podatku VAT - zgodnie z treścią art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.)

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca nie skorzysta z prawa odliczenia podatku VAT realizując opisany projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W oparciu o art. 90 ust. 4 cyt. ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika ? używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 10 w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, który prowadzi działalność statutową, gdzie większość świadczeń medycznych Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Wskaźnik sprzedaży opodatkowanej w strukturze sprzedaży ogółem za rok 2012 wynosi 0,0067%. W związku z powyższym Wnioskodawca nie korzysta z odliczeń podatku naliczonego.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu, którego przedmiotem jest kompleksowa termomodernizacja budynku Wnioskodawcy.

W budynku, w którym jest realizowany projekt wykonywana jest przez podatnika zarówno działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jak i działalność zwolniona z tego podatku. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwot podatku naliczonego związanych z poszczególnymi czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT.

W przedmiotowej sprawie realizacja projektu, którego przedmiotem jest kompleksowa termomodernizacja budynku Wnioskodawcy służyć będzie zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług jak i sprzedaży zwolnionej od podatku VAT. Jednak proporcja za rok 2012 ustalona jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej po zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej (stosownie do art. 90 ust. 4) nie przekroczyła 2%. Tak więc Wnioskodawca ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w przedmiotowej sprawie ma on prawo uznać że proporcja wynosi 0% oraz, że Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać z prawa odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania wykonywanych czynności do zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych, bowiem nie było to przedmiotem zapytania. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności zmiany wskazanej proporcji wyliczonej zgodnie z metodą określoną w art. 90 ust. 3 ustawy), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika