Dostawa nieruchomości rolnych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest czynnością (...)

Dostawa nieruchomości rolnych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, aczkolwiek zwolnioną od podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Sławomira T. przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2007r. (data wpływu 8 sierpnia 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2007r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży gruntów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako osoba prywatna Wnioskodawca w 2005 roku zakupił działki o powierzchni 20 i 56 arów w celach prywatnych. Nie zamierzał ich ani sprzedawać ani zamieniać. W chwili obecnej ma powyżej 1 hektara, które pozwoliły mu uzyskać status rolnika. Prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, która nie jest powiązana z zakupiony-mi działkami. Jedną z tych działek, o powierzchni 20 arów, zamienił w 2007 roku w celu powiększenia swojej innej działki, zakupionej w 2006 roku o powierzchni 53 arów.To powiększenie (zamiana) spowodowało, iż uzyskał działkę o powierzchni 69 arów, którą nie wyklucza wprowadzić do ewidencji środków trwałych firmy, po czym chciałby ją sprzedać lub zamienić na inną działkę. W 2007 roku sprzedał działkę 56 arów oraz ewentualnie chciałby sprzedać działkę 48 arów, którą zakupił w 2006r.Zakupione w 2005r. działki (20 i 56 ar), zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, są działkami rolnymi i łąkami. W poprzednim planie zagospodarowania terenu były ujęte w pasie ochronnym rzeki Drwiny, a w studium nowego planu figurują jako zieleń otwarta bez możliwości zabudowy. Mimo iż Wnioskodawca wystąpił o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, do chwili sprzedaży bądź zamiany tych działek takich warunków nie otrzymał.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż lub zamiana działek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust.

1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6). Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, ustalający zakres podmiotowy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei w ust. 2 określono, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższej definicji utworzonej, dla celów wykazania kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług, najistotniejszy będzie zamiar wykonywania w sposób częstotliwy tych czynności. Przez zamiar częstotliwości należy tutaj rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności. Okoliczności wskazujące na zamiar wykonywania usług w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili ich wykonywania w rozumieniu ustawy, a nie w okresie późniejszym. Zatem aby działalność nie nosiła znamion wykonywania jej w sposób częstotliwy, nie może być realizowana w warunkach wskazujących na zamiar powtarzania czynności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasokres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani też ilość dokonywanych transakcji ? sprzedanych działek. Decydującym kryterium jest fakt powtarzalności czynności. Powtarzalność ta może odbywać się w sposób nieregularny, czyli niekoniecznie w tych samych odstępach czasowych, zaś za każdym razem można dokonać dostawy zarówno jednej lub większej ilości działek.Oznacza to, że zarówno wykonywanie zarejestrowanej działalności gospodarczej, jak i wykonywanie innych czynności w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy, przesądzają o opodatkowaniu tych czynności podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, posiada on status rolnika, a ponadto jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą. Zatem skoro Wnioskodawca prowadzi już działalność gospodarczą, to wykonywane przez niego czynności mieszczą się w przedmiotowym zakresie wynikającym z definicji prowadzenia działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż prowadzenie tej działalności następuje w sposób wybiórczy.Biorąc pod uwagę definicję działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż transakcje dostawy gruntów dokonywane przez rolnika prowadzącego jednocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą, mają związek z działalnością gospodarczą. Rolnik, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy korzysta tylko ze zwolnienia od podatku w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych. Jeśli więc osoba taka wykonuje inne czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż nie podlegają one opodatkowaniu.

Powyższe podkreśla również fakt, iż sam Wnioskodawca nie wyklucza wprowadzenia do ewidencji środków trwałych firmy działki o powierzchni 69 arów, przed jej sprzedażą lub zamianą na inną działkę.Także zakres i skala dokonywanych przez Wnioskodawcę przedsięwzięć (zakup, sprzedaż, zamiana działek) wskazują na zamiar dokonywania dostaw w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o konieczności opodatkowania tych czynności podatkiem od towarów i usług.

W myśl jednak art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie w każdym przypadku pojawi się jednak faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem powinna być nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę. Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia przez rolnika działek rolnych oraz łąk ujętych w planie zagospodarowania przestrzennego jako zieleń otwarta bez możliwości zabudowy (dla których nie została uzyskana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu), co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jest bowiem działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy, ale korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika