Opodatkowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź (...)

Opodatkowanie świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 7 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 sierpnia 2012r. (data wpływu 17 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 sierpnia 2012r. znak: IBPP1/443-483/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w O., wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności leczniczej poprzez:

  1. udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów,
  2. udzielanie także świadczeń zdrowotnych na rzecz innych osób, w zakresie wynikającym z umów zawartych z podmiotami zlecającymi takie świadczenia,
  3. wykonywanie zadań profilaktycznych, diagnostycznych, pielęgnacyjnych i rehabilitacyjnych,
  4. szkolenie i doskonalenie kadr medycznych,
  5. promocję zdrowia.

W przeważającej części Wnioskodawca świadczy usługi medyczne objęte zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy też usługi polegające na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki po to, by przyspieszyć i skrócić proces leczenia. Usługi te wykonywane są na Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgii Dziecięcej. Ww. usługi sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu: PKWiU 55.90.19.0 ?Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Za ww. usługi Wnioskodawca pobiera opłaty, które pokrywają koszty związane z zakwaterowaniem.

Pobieranie opłat za pobyt opiekuna przy chorym dziecku nie służy osiągnięciu dodatkowego dochodu lecz pokryciu kosztów związanych zakwaterowaniem. Celem zasadniczym jest przywrócenie i poprawa zdrowia dziecka.

W uzupełnieniu z dnia 14 sierpnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT od 21 maja 1997r. W głównej mierze świadczy usługi medyczne objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Ponadto wykonuje również usługi opodatkowane takie jak: najem i dzierżawa na rzecz podmiotów gospodarczych, pobieranie opłat wjazdowo - parkingowych, wykonywanie usług ksero.

Pobyt matki w szpitalu przy chorym dziecku jest niezbędny, gdy matka karmi dziecko piersią, w pozostałych sytuacjach nie jest niezbędny lecz ze względów terapeutycznych bardzo korzystny dla stanu psychofizycznego dziecka i jest zalecany przez lekarza.

Ponadto z art. 33, 34, 35 ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008r. wynika prawo do pobytu matki lub opiekuna prawnego w szpitalu przy chorym dziecku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pobyt matki lub opiekuna prawnego w szpitalu przy chorym dziecku tzw. doba hotelowa może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, całodobowy pobyt rodzica lub opiekuna prawnego na Oddziale przy chorym dziecku winien być opodatkowany stawką podatku zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Obecność opiekuna towarzyszącego choremu dziecku jest niezbędna ze względu na osiągnięcie celu terapeutycznego, bowiem zapewnia dziecku komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa co jest niejednokrotnie warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia badań czy też podania dziecku leków. To z kolei przyczynia się do skrócenia i usprawnienia całego procesu leczenia i szybszego powrotu do zdrowia ?małego pacjenta?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego odnośnie opodatkowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia.

Natomiast o opodatkowaniu daną stawką podatku VAT usług, dla których prawodawca dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU, decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego ? zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami ? grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa, stawki podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s.1 ze zm.) państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej. Jednakże opierając się na dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że pojęcie ?opieka medyczna? dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Pomocnym w zrozumieniu charakteru zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie ochrony zdrowia, jest zatem bogate orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, który przykładowo w orzeczeniu z dnia 1 grudnia 2005r. C-394/04 i 395/04 Diagnostiko Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE a Ypourgos Oikonomikon (pkt 29), stwierdził, iż świadczenie usług, które mogą poprawić komfort i samopoczucie pacjentów, jak i dostawy dla osób towarzyszących pacjentowi, co do zasady nie są transakcjami zwolnionymi z podatku VAT blisko związanymi z leczeniem szpitalnym i opieką. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są bezwzględnie konieczne do osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służą usługi opieki szpitalnej i medycznej, w ramach której są one świadczone.

W wyroku tym w pkt 32 TSUE wskazał, iż jak podniósł Rzecznik Generalny w pkt 47 opinii, objęcie takich usług podatkiem VAT jest zgodne z zasadą neutralności podatkowej, która mianowicie zakazuje różnego traktowania z punktu widzenia podatku VAT usług tego samego rodzaju, a więc konkurujących ze sobą (wyrok z dnia 23 października 2003r. w sprawie C- 09/02 Komisja przeciwko Niemcom, Rec. str. I-12691, pkt 20).

Z powyższego orzeczenia wynika, iż instytucja opieki zdrowotnej świadcząc usługi takie, jak usługi telefoniczne i wynajmowanie telewizorów osobom hospitalizowanym oraz dostarczanie łóżek i posiłków towarzyszącym im osobom, konkuruje z podatnikami, którzy świadczą usługi tego samego rodzaju, takimi jak dostawcy usług telefonicznych i telewizyjnych, w zakresie usług tego rodzaju oferowanych osobom hospitalizowanym, oraz takimi jak hotele i restauracje, w zakresie usług zakwaterowania dla osób im towarzyszących.

Tym samym w rozstrzygnięciu sprawy Trybunał odpowiedział, iż świadczenie przez podmioty określone w art. 13 część A ust. 1 lit. b) VI Dyrektywy przedmiotowych usług, co do zasady, nie stanowi działalności ściśle związanej z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu tego przepisu, a zatem nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są konieczne do osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służy opieka szpitalna oraz medyczna, i nie są przeznaczone głównie do tego, by zapewniać świadczącemu je podmiotowi dodatkowe dochody poprzez realizację transakcji dokonywanych w bezpośredniej konkurencji z transakcjami dokonywanymi przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, które podlegają podatkowi VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zespołem Opieki Zdrowotnej w O., wpisanym do Rejestru Stowarzyszeń, innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji i Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem KRS: XXX.

W przeważającej części Wnioskodawca świadczy usługi medyczne objęte zwolnieniem przedmiotowo-podmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy też usługi polegające na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki po to, by przyspieszyć i skrócić proces leczenia. Usługi te wykonywane są na Oddziale Dziecięcym i Oddziale Chirurgii Dziecięcej. Ww. usługi sklasyfikowane zostały przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w grupowaniu: PKWiU 55.90.19.0 ?Pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Za ww. usługi Wnioskodawca pobiera opłaty, które pokrywają koszty związane z zakwaterowaniem.

Pobieranie opłat za pobyt opiekuna przy chorym dziecku nie służy osiągnięciu dodatkowego dochodu lecz pokryciu kosztów związanych zakwaterowaniem. Celem zasadniczym jest przywrócenie i poprawa zdrowia dziecka.

Pobyt matki w szpitalu przy chorym dziecku jest niezbędny, gdy matka karmi dziecko piersią, w pozostałych sytuacjach nie jest niezbędny lecz ze względów terapeutycznych bardzo korzystny dla stanu psychofizycznego dziecka i jest zalecany przez lekarza.

Ponadto z art. 33, 34, 35 ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008r. wynika prawo do pobytu matki lub opiekuna prawnego w szpitalu przy chorym dziecku.

W przedmiotowej sprawie kluczową rolę stanowi określenie, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki, stanowią działalność ściśle związaną z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu zarówno art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jak i art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy. Wówczas bowiem przedmiotowe usługi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, korzystałyby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W pkt 25 orzeczenia TS UE (w spawach połączonych C-394/04, C-395/04) Diagnostiko Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE, Trybunał wskazał, iż zważywszy na cel zwolnienia przewidziany w art. 13 część A ust. 1 lit. b) tej dyrektywy, należy stwierdzić, że jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić ?działalność ściśle ? związaną? w rozumieniu tego przepisu. Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, umożliwienie pobytu przez zakład opieki zdrowotnej osobom towarzyszącym pacjentom stanowiłoby działalność ściśle związaną z opieką szpitalną i medyczną, a co za tym idzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyby ciągła obecność osoby bliskiej stanowiła etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne.

Stosownie do cytowanego już przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwolnione od podatku są usługi wykonywane przez podmioty lecznicze w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wypełnił przesłankę o charakterze podmiotowym uprawniającą do zastosowania zwolnienia ? jako Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem leczniczym.

W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usługi polegającej na całodobowym pobycie rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki spełniona została również przesłanka o charakterze przedmiotowym wynikająca z powyższego przepisu. Jak wskazał Wnioskodawca pobyt rodzica bądź opiekuna prawnego przy chorym dziecku w celu sprawowania nad nim opieki jest niezbędny, gdy matka karmi dziecko piersią, w pozostałych sytuacjach wprawdzie nie jest niezbędny lecz ze względów terapeutycznych bardzo korzystny dla stanu psychofizycznego dziecka i jest zalecany przez lekarza. Ponadto z art. 33, 34, 35 ustawy o prawach pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008r. wynika prawo do pobytu matki lub opiekuna prawnego w szpitalu przy chorym dziecku. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, że obecność opiekuna zapewnia dziecku komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa co jest niejednokrotnie warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia badań czy też podania dziecku leków.

Zatem analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż należną Wnioskodawcy opłatę za pobyt opiekuna należy (pomimo odrębnej klasyfikacji) uznać jako wynagrodzenie za świadczoną usługę ściśle związaną z usługami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Usługa ta ma bowiem na celu zapewnienie dziecku objętemu opieką szpitalną lepszego komfortu psychicznego podczas leczenia. Usługa zakwaterowania rodzica lub opiekuna prawnego ma niewątpliwie cel terapeutyczny. Zapewnienie obecności rodzica lub opiekuna prawnego przy dziecku podczas opieki medycznej służy celom terapeutycznym, ściśle związanym z opieką medyczną.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż ww. usługi wykonywane przez Wnioskodawcę będącego zakładem opieki zdrowotnej (podmiotem leczniczym), korzystać mogą ze zwolnienia od podatku towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Usługi te bowiem spełniają wymogi umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj. są one usługami ściśle związanymi oraz niezbędnymi do świadczenia opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, bowiem przyczynią się bezpośrednio do zachowania osiągniętych rezultatów leczenia szpitalnego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN wydano odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika