Planowany przez Wnioskodawcę aport obejmujący nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami Szpitala (...)

Planowany przez Wnioskodawcę aport obejmujący nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż nieruchomości (budynki) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług natomiast sprzęt medyczny będzie podlegał opodatkowaniu według stawek właściwych dla danego towaru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu do tut. organu 1 lutego 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2010r.) oraz z dnia 26 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazanej w drodze aportu spółce prawa handlowego nieruchomości oraz sprzętu medycznego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazanej w drodze aportu spółce prawa handlowego nieruchomości oraz sprzętu medycznego.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2010r. (data wpływu do tut. organu 6 kwietnia 2010r.) oraz z dnia 26 kwietnia 2010r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 22 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Rada Powiatu uchwałą Nr X z dnia 30 marca 2009r. w sprawie przyjęcia programu restrukturyzacji Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego podjęła decyzję o zaakceptowaniu ? przedstawionego przez pełnomocnika zarządu Powiatu ds. restrukturyzacji Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego ? programu restrukturyzacyjnego. Na bazie powyższego Rada Powiatu Uchwałą nr X z dnia 25 sierpnia 2009r. w sprawie utworzenia przez Powiat spółki prawa handlowego pod firmą ?Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy Spółka Akcyjna? z siedzibą w T. wyraziła wolę powołania do życia spółki prawa handlowego, której podstawowym zadaniem oraz przedmiotem działalności powołanej spółki będzie utworzenie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej i świadczenie usług medycznych w niniejszej formie na terenie powiatu po zlikwidowaniu SP ZOZ Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego.

Powyższa spółka została utworzona w dniu 8 grudnia 2009r. aktem notarialnym stanowiącym akt założycielski jednoosobowej Spółki Akcyjnej ? Repertorium A numer??. Zostanie ona wyposażona ? w drodze aportu ? w majątek niezbędny do prowadzenia NZOZ-u, należący do Powiatu, składający się z nieruchomości dotychczas użytkowanych przez szpital.

Po zakończeniu likwidacji szpitala Spółce zostanie przekazany przez Powiat, również w drodze aportu sprzęt medyczny aktualnie stanowiący własność SP ZOZ-u.

Godny uwagi jest również fakt, iż szpital dokonując zakupów środków trwałych nie odlicza podatku naliczonego zawartego w fakturach a dotyczących środków trwałych, ponieważ zakupy te są związane ze sprzedażą nieopodatkowaną, tj. ze świadczeniem usług medycznych.

Również w stosunku do zakupów związanych z nieruchomościami będącymi własnością Powiatu nigdy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że mienie, które będzie przedmiotem aportu nie stanowi przedsiębiorstwa jako całość ani jego zorganizowanej części zgodnie z art. 55#185; k.c.

Przedmiotem aportu będą poszczególne składniki majątku, które są towarem używanym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do tych składników nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aktualnie właścicielem sprzętu jest Publiczny ZOZ, natomiast po dokonaniu likwidacji majątek zostanie zwrócony do organu założycielskiego czyli Powiatu, który w drodze aportu przekaże je nowemu podmiotowi tj. spółce prawa handlowego.

W roku 1998 na podstawie decyzji wydanej przez Urząd Rejonowy nr G?. z dnia 29 grudnia 1998r. przekazano szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie przedmiotową nieruchomość.

W roku 1999 po dokonaniu reformy administracyjnej państwa Powiat stał się właścicielem budynków, które w dalszym ciągu pozostały w nieodpłatnym użytkowaniu szpitala.

W okresie od roku 2005 do roku 2006 Powiat w trakcie używania budynków poniósł wydatki na ulepszenie budynków przekazując dotacje na ten cel do publicznego zakładu opieki zdrowotnej, których wysokość nie przekroczyła 30% wartości budynków. Jednocześnie w tym samym okresie publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej poniósł wydatki z własnych środków finansowych na ulepszenie budynków. Łączna wysokość tych wydatków (tj. Starostwa powiatowego i publicznego zakładu opieki zdrowotnej) nie przekroczyła 30% wartości tych budynków.

Zarówno Wnioskodawcy jak i Niepublicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawca oświadczył, że budynki oraz sprzęt medyczny, które będą przekazane aportem do nowego podmiotu są towarami używanymi zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nigdy nie przysługiwało przy ich nabyciu prawo odliczenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu podał, że przedmiotem aportu będzie nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż. Na działce nr 5410/136 znajduje się siedem budynków, które wraz z gruntem stanowić będą podstawę aportu.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż właścicielem zarówno gruntu jak i budynków jest Powiat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca przekazując spółce prawa handlowego pod firmą 'Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy Spółka Akcyjna' z siedzibą w T. nieruchomości oraz sprzęt medyczny w drodze aportu jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Przekazując spółce prawa handlowego nieruchomości oraz sprzęt medyczny w drodze aportu nie jest zobowiązany do zapłacenia podatku VAT, ponieważ przedmiotem tych czynności cywilnoprawnych są towary używane zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów za wynagrodzeniem. W myśl tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów ? następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Tworzenie spółek kapitałowych (spółek prawa handlowego) reguluje ustawa z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

Udziały lub akcje w spółkach kapitałowych mogą być obejmowane między innymi w zamian za wkład niepieniężny (aport). Przedmiotem aportu mogą być wszystkie przedmioty majątkowe (prawa i rzeczy), o ile są zbywalne i mogą jako aktywa wejść do bilansu spółki, przy czym muszą być one wymienione w umowie ze wskazaniem osoby wnoszącej i przeznaczonych za ten aport udziałów.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego mogą być zatem przedmioty majątkowe takie jak m.in. nieruchomości, rzeczy ruchome (wyposażenie).

Zgodnie z tą regulacją z chwilą objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączono transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z którym zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Rada Powiatu uchwałą z dnia 25 sierpnia 2009r. wyraziła wolę powołania do życia spółkę prawa handlowego, pod firmą ?Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy Spółka Akcyjna? z siedzibą w T. po zlikwidowaniu SP ZOZ Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego.

Powyższa spółka została utworzona w dniu 8 grudnia 2009r. Zostanie ona wyposażona ? w drodze aportu ? w majątek niezbędny do prowadzenia NZOZ-u, należący do Powiatu, składający się z nieruchomości dotychczas użytkowanych przez szpital.

Mienie, które będzie przedmiotem aportu nie stanowi przedsiębiorstwa jako całości ani jego zorganizowanej części zgodnie z art. 55#185; k.c.

Przedmiotem aportu będą poszczególne składniki majątku, które są towarem używanym zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do tych składników nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Po zakończeniu likwidacji szpitala, spółce zostanie także przekazany przez Powiat, również w drodze aportu sprzęt medyczny aktualnie stanowiący własność SP ZOZ-u.

Jeśli zatem w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotem aportu nie jest ani przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny ani zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, to czynność ta nie podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 powołanej ustawy.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki kapitałowej w postaci poszczególnych składników majątku (nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż) oraz sprzętu medycznego prowadzi do przeniesienia wszelkich praw do przedmiotu aportu (czyli jego własności), a zatem stanowić będzie odpłatną czynność podlegającą opodatkowaniu.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Powiat i spółka prawa handlowego (w przedmiotowej sprawie Spółka Akcyjna) są odrębnymi podmiotami, tym samym aport ww. nieruchomości będzie co do zasady czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, że wniesienie aportu jest dostawą towarów, zważywszy na fakt, że mamy w tym przypadku do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. Pozostaje więc konieczność rozstrzygnięcia, czy dostawa ta jest odpłatna, czy nieodpłatna.

W definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu majątkiem spółki. Następuje przeniesienie na spółkę praw do rozporządzania przedmiotem wkładu.

Zatem wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przedmiot odpłatności, bowiem istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Z tego względu mamy więc do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym aport niepieniężny w postaci poszczególnych składników majątkowych (nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż) oraz sprzętu medycznego stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy przepis jest powtórzeniem zapisu wynikającego z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowa osoba prawna (powiat) nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone zadania wykonuje za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika tym samym, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat zamierza wnieść w drodze aportu niepieniężnego do spółki kapitałowej nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami Szpitala Powiatowego, w skład którego wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż oraz sprzęt medyczny.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki kapitałowej (aport) jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

W kwestii zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla czynności wniesienia aportem ww. nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami Szpitala Powiatowego oraz sprzętu medycznego należy wskazać, iż w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje wnieść aportem do spółki kapitałowej nieruchomości (grunt wraz z budynkami) oraz sprzęt medyczny, które nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani całego przedsiębiorstwa.

Szpital dokonując zakupów środków trwałych nie odliczał podatku naliczonego zawartego w fakturach a dotyczących środków trwałych, ponieważ zakupy te są związane ze sprzedażą nie opodatkowaną, tj. ze świadczeniem usług medycznych.

Aktualnie właścicielem sprzętu jest Publiczny ZOZ, natomiast po dokonaniu likwidacji majątek zostanie zwrócony do organu założycielskiego czyli Powiatu, który w drodze aportu przekaże je nowemu podmiotowi tj. spółce prawa handlowego.

Wnioskodawca oświadczył, że budynki oraz sprzęt medyczny, które będą przekazane aportem do nowego podmiotu są towarami używanymi zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nigdy nie przysługiwało przy ich nabyciu prawo odliczenia podatku należnego o podatek naliczony.

Towary w ustawie zostały zdefiniowane jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty ? art. 2 ust. 6 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci sprzętu medycznego do Spółki Akcyjnej będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast analiza wskazanych powyżej regulacji prawnych art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzi do wniosku, iż tylko dostawa używanych towarów może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednak aby dostawa używanych towarów mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT nie będzie wystarczające samo posiadanie danego towaru przez wskazany przepisem czas, tj. pół roku, ale faktyczne wykorzystywanie towaru przez jego zbywcę zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zatem towarem używanym jest tylko taki towar, który faktycznie znajdował się w używaniu zbywcy.

Z wniosku wynika, że przedmiotem aportu będzie sprzęt medyczny, co do którego Wnioskodawca stwierdził, że jest to towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Twierdzenie takie nie znajduje jednak potwierdzenia w przedstawionym stanie faktycznym, z którego wynika, że aktualnie właścicielem sprzętu jest Publiczny ZOZ, natomiast po dokonaniu jego likwidacji majątek zostanie zwrócony do organu założycielskiego czyli Powiatu, który w drodze aportu przekaże go nowemu podmiotowi, tj. spółce prawa handlowego.

W istocie przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do kwestii prawa do odliczenia podatku przez dokonującego dostawy, jednakże nie można go rozpatrywać w oderwaniu od art. 43 ust. 2, który definiuje towary używane na potrzeby przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie stan faktyczny wskazuje że Powiat w ogóle nie używał sprzętu medycznego, który ma być przedmiotem aportu, tym samym nie można uznać, że ze strony Wnioskodawcy nastąpi dostawa towarów używanych w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż przepis ten wyraźnie formułuje warunek o używania towaru przez podatnika dokonującego jego dostawy.

Zatem Wnioskodawca wnosząc wkład niepieniężny (aport) w postaci sprzętu medycznego do nowopowstałej spółki nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT pomimo, iż w stosunku do ww. sprzętu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie zostały spełnione wszystkie warunki do uznania przedmiotowych towarów za towary używane.

Tak więc dostawę sprzętu medycznego (aport) należy opodatkować stawkami właściwymi dla poszczególnych towarów będących przedmiotem aportu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci sprzętu medycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza wnieść aportem nieruchomość gruntową zabudowaną 7 budynkami Szpitala Powiatowego, w skład którego wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż. Budynki te znajdujące się działce nr 5410/136 będą wraz z gruntem stanowić będą podstawę aportu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza przekazać aportem do spółki prawa handlowego budynki i grunt, na której są one posadowione.

Rada Powiatu Uchwałą z dnia 25 sierpnia 2009r. w sprawie utworzenia przez Powiat spółki prawa handlowego pod firmą ?Wielospecjalistyczny Szpital Powiatowy Spółka Akcyjna? z siedzibą w T. wyraziła wolę powołania do życia spółki prawa handlowego, której podstawowym zadaniem oraz przedmiotem działalności powołanej spółki będzie utworzenie niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej i świadczenie usług medycznych w niniejszej formie na terenie powiatu po zlikwidowaniu SP ZOZ Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego.

Powyższa spółka została utworzona w dniu 8 grudnia 2009r. aktem notarialnym stanowiącym akt założycielski jednoosobowej Spółki Akcyjnej. Zostanie ona wyposażona ? w drodze aportu ? w majątek niezbędny do prowadzenia NZOZ-u, należący do Powiatu, składający się z nieruchomości dotychczas użytkowanych przez szpital.

W roku 1998 na podstawie decyzji wydanej przez Urząd Rejonowy nr G?.. z dnia 29 grudnia 1998r. przekazano szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie przedmiotową nieruchomość.

W roku 1999 po dokonaniu reformy administracyjnej państwa Powiat stał się właścicielem budynków, które w dalszym ciągu pozostały w nieodpłatnym użytkowaniu szpitala.

W okresie od 2005r. do 2006r. Powiat poniósł w trakcie używania budynków wydatki na ich ulepszenie przekazując dotacje na ten cel do publicznego zakładu opieki zdrowotnej, których wysokość nie przekroczyła 30% wartości budynków. Jednocześnie w tym samym okresie publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej poniósł wydatki z własnych środków finansowych na ulepszenie budynków. Łączna wysokość tych wydatków (tj. Starostwa powiatowego i publicznego zakładu opieki zdrowotnej) nie przekroczyła 30% wartości tych budynków.

W stosunku do zakupów związanych z nieruchomościami będącymi własnością Powiatu nigdy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.

Przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawca w uzupełnieniu podał, że przedmiotem aportu będzie nieruchomość gruntowa zabudowana budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż. Na działce nr 5410/136 znajduje się siedem budynków, które wraz z gruntem stanowić będą podstawę aportu.

Właścicielem zarówno gruntu jak i budynków jest Powiat.

Wobec powyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy wniesienie aportem budynków stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z powiązania art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Opierając się na powyższej definicji wynikającej z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynku, budowli lub ich części będzie podmiot, który stanie się takim nabywcą lub użytkownikiem w następstwie czynności podlegającej opodatkowaniu.

Jak wynika z treści wniosku, na podstawie decyzji wydanej przez Urząd Rejonowy nr G??. z dnia 29 grudnia 1998r. przekazano szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie przedmiotową nieruchomość.

W roku 1999 po dokonaniu reformy administracyjnej państwa Powiat stał się właścicielem ww. budynków, które w dalszym ciągu pozostały w nieodpłatnym użytkowaniu szpitala.

Wobec powyższego uznać należy, iż z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie wynika, aby przedmiotowe budynki zostały oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Pierwsze zasiedlenie ww. budynków w rozumieniu przepisów ustawy o VAT będzie zatem miało miejsce dopiero w momencie wniesienia aportu, o którym mowa we wniosku.

Oznacza to, że w stosunku do aportu budynków przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ ich dostawa (aport) nastąpi ? zgodnie z lit. a) tego przepisu ? w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z konstrukcji katalogu zwolnień wymienionego w art. 43 ustawy o VAT wynika, że jeżeli nie znajduje zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, konieczna jest weryfikacja, czy dana czynność nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do przedmiotowej nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż mającej być przedmiotem aportu.

Przy nabyciu budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, iż w okresie od roku 2005 do roku 2006 w trakcie używania budynków Powiat poniósł wydatki na ulepszenie ww. budynków przekazując dotacje na ten cel do publicznego zakładu opieki zdrowotnej, których wysokość nie przekroczyła 30% wartości budynków. Jednocześnie w tym samym okresie publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej poniósł wydatki z własnych środków finansowych na ulepszenie ww. 7 budynków. Łączna wysokość tych wydatków (tj. Starostwa powiatowego i publicznego zakładu opieki zdrowotnej) nie przekroczyła 30% wartości tych budynków.

W świetle powyższego uznać należy, iż dostawa (aport) opisanych we wniosku 7 budynków Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W powyższej sprawie przedmiotem transakcji będzie również dostawa nieruchomości gruntowej obejmującej geodezyjnie wyodrębnioną 1 działkę o numerze nr 5410/136, na której znajduje się ww. 7 budynków (budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż), które wraz z gruntem stanowić będą podstawę aportu.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa (aport) budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa (aport) gruntu, na którym obiekty są posadowione. Jeżeli natomiast dostawa (aport) budynku podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż planowany przez Wnioskodawcę aport nieruchomości gruntowej, na której posadowionych jest 7 budynków Szpitala Powiatowego (budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Reasumując należy stwierdzić, iż planowany przez Wnioskodawcę aport obejmujący nieruchomość gruntową zabudowaną budynkami Szpitala Powiatowego, w skład której wchodzą: budynek Oddziału Wewnętrznego, budynek kotłowni i przychodnie, budynek rozdzielni elektrycznej i agregatu prądotwórczego, budynek apteki ogólnodostępnej oraz budynki stanowiące warsztat, magazyn i garaż nieruchomości (budynki) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług natomiast sprzęt medyczny będzie podlegał opodatkowaniu według stawek właściwych dla danego towaru.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika