Który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Powiat swoje zadania wykonuje (...)

Który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Powiat swoje zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego (przy posiadaniu dwóch numerów NIP - Powiatu i Starostwa Powiatowego)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 23 czerwca 2008r., uzupełniony pismami z dnia 28 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.) oraz z dnia 4 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Powiat swoje zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego (przy posiadaniu dwóch numerów NIP - Powiatu i Starostwa Powiatowego) ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 28 sierpnia 2008r. (data wpływu 2 września 2008r.) i z dnia 4 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Powiat swoje zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego (przy posiadaniu dwóch numerów NIP - Powiatu i Starostwa Powiatowego).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kwestie regulujące zasady posiadania i posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej NIP zawarte są w przepisach ustawy z dnia 13 października 1995 roku o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. z 2004 roku Nr 269, poz. 2681 ze zm.). Pomimo pozornej jednoznaczności brzmienia przepisów zawartych w tym akcie, a w szczególności art. 2 ust. 1 w brzmieniu ?Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej NIP', to problem jednoznaczności z posługiwaniu się tymi danymi wzbudza ciągle wiele kontrowersji i wątpliwości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż Starostwo Powiatowe jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W dniu 20 kwietnia 1999r. złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Zgłoszenie to złożono m.in. w związku z zawarciem umów z innymi podmiotami na wynajem pomieszczeń. Czynności te nakładają na podatnika składania deklaracji VAT 7. Starostwo Powiatowe pierwszą deklarację VAT 7 złożyło w kwietniu 1999 roku. Z wnioskiem o nadanie numeru NIP zwróciło się Starostwo Powiatowe do Urzędu Skarbowego.

Natomiast Powiat wnioskował o nadanie numeru NIP do Urzędu Skarbowego w dniu 27 października 2004r.

Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego Starostwu Powiatowemu w dniu 8 stycznia 1999r. nadano numer NIP.

Powiatowi w dniu 28 października 2004 decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego nadano numer NIP.

Starostwo Powiatowe od kwietnia 1999 roku rozlicza podatek VAT składając deklaracje podatkowe VAT-7 do Urzędu Skarbowego. Deklaracjami tymi objęte są następujące czynności: w obrocie sprzedaży, przy wystawianiu faktur VAT w zakresach następujących z tytułu umów najmu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki stosować numer NIP ? powiatu czy starostwa powiatowego:

  1. w obrocie - sprzedaż, przy wystawianiu faktur VAT w zakresach następujących: z tytułu umów najmu, sprzedaż złomu z tablic rejestracyjnych, sprzedaż wyeksploatowanego sprzętu komputerowego,
  2. zakup sprzętu komputerowego, dla pracowników urzędu starostwa powiatowego, środków czyszczących i higienicznych,
  3. malowania pomieszczeń w budynku urzędu starostwa powiatowego,
  4. remont chodnika i parkingu na posesji zarządzanej przez starostwo powiatowe.
  5. inwestycje - termomodernizacja placówek oświatowych dla których organem prowadzącym jest powiat,
  6. inwestycje - rozbudowa dróg powiatowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r., o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), podatnikiem podatku od towarów i usług jest osoba prawna tj. Powiat w związku z powyższym w deklaracji rozliczeń podatku VAT w Urzędzie Skarbowym powinien występować NIP Powiatu.

Zdaniem Wnioskodawcy dotychczasowa praktyka polegająca na używaniu NIP ? Starostwa powiatowego wynikała z różnorodności interpretacji i przepisów regulujących przedmiotową kwestię.

Wnioskodawca we wniosku powołał się na stanowiska Naczelników Urzędów Skarbowych, Dyrektorów Izb Skarbowych oraz na wyroki: NSA z dnia 29 października 2002r., sygn. akt SA/Rz 2110/00 oraz z dnia 21 stycznia 2003r., sygn. akt SA/Rz 624/01 a także na pismo Ministerstwa Finansów znak: OS5-065-171-MG/2633/05.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) jest jednostką samorządu terytorialnego, czyli innym, niż organ władzy publicznej uczestnikiem sektora finansów publicznych i dlatego nie może skorzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy. Posiada jednak osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd.

Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy), który w myśl art. 33 powołanej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno ? organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142, poz. 1020) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

Starostwo powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

Ponadto dodaje się, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych ? podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.

Biorąc pod uwagę powyższe, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) ? tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy stwierdzić, iż powołane przez Wnioskodawcę stanowiska Naczelników Urzędów Skarbowych oraz Dyrektorów Izb Skarbowych a także wyroki: NSA z dnia 29 października 2002r., sygn. akt SA/Rz 2110/00 oraz z dnia 21 stycznia 2003r., sygn. akt SA/Rz 624/01 są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika