Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z ponoszonych wydatków na budowę (...)

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z ponoszonych wydatków na budowę oraz modernizację obiektów sportowych w odniesieniu do których sprzedaż wystąpi w okresie późniejszym niż ponoszone nakłady, tj. po zakończeniu budowy lub modernizacji poprzez oddanie danego obiektu sportowego w odpłatną dzierżawę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2010r. (data wpływu 1 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z ponoszonych wydatków na budowę oraz modernizację obiektów sportowych w odniesieniu do których sprzedaż wystąpi w okresie późniejszym niż ponoszone nakłady, tj. po zakończeniu budowy lub modernizacji poprzez oddanie danego obiektu sportowego w odpłatną dzierżawę ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek naliczony wynikający z ponoszonych wydatków na budowę oraz modernizację obiektów sportowych w odniesieniu do których sprzedaż wystąpi w okresie późniejszym niż ponoszone nakłady, tj. po zakończeniu budowy lub modernizacji poprzez oddanie danego obiektu sportowego w odpłatną dzierżawę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2010r. znak IBPP1/443-93/10/MS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca korzysta z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w zakresie zakupu usług stanowiących koszty poniesione na modernizację istniejących oraz budowę nowych obiektów sportowych. Na obiektach tych w momencie odliczanego podatku VAT od poniesionych faktycznie nakładów nie istnieje fakt dokonywanej przez Wnioskodawcę w okresie bieżącym sprzedaży oraz nie ma zawartych żadnych umów przedwstępnych sprzedaży z tytułu dzierżawy. Sprzedaż ta wystąpi natomiast w okresie późniejszym po zakończeniu modernizacji czy też budowy na danym obiekcie sportowym w ramach zawartych odpłatnych umów dzierżawy na te obiekty.

Wnioskodawca ponadto informuje, iż jest podatnikiem czynnym składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca po zakończeniu robót związanych z remontem oraz budową obiektów sportowych zamierza oddać w dzierżawę przedmiotowe obiekty, co tym samym będzie wiązać się z udokumentowaniem fakturami VAT.

Faktury dokumentujące koszty poniesionych nakładów związanych z remontem oraz budową obiektów sportowych są bezpośrednio wystawiane na Wnioskodawcę, a tym samym finansowane przez Wnioskodawcę.

Wydatki poniesione w zakresie budowy i modernizacji przedmiotowych obiektów sportowych będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług jedynie z tytułu dzierżawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT dla ponoszonych kosztów w ramach budowy oraz modernizacji obiektów sportowych, dla których sprzedaż wystąpi w okresie późniejszym niż ponoszone nakłady, a dokładnie po zakończeniu budowy bądź modernizacji poprzez oddanie danego obiektu sportowego w odpłatną dzierżawę...

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując, iż sprzedaż na obiektach sportowych nowowybudowanych bądź modernizowanych będzie występować niezwłocznie po zakończeniu prac związanych z przystosowaniem obiektów do oddania w odpłatną dzierżawę, Wnioskodawca może odliczać podatek VAT w ramach ponoszonych nakładów na te obiekty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Ponadto stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług jako podatku od wartości dodanej i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność podatku i stąd mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej. Przy czym ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów poczynionych przed wystąpieniem sprzedaży opodatkowanej, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług VAT w zakresie zakupu usług stanowiących koszty poniesione na modernizację istniejących oraz budowę nowych obiektów sportowych. Na obiektach tych w momencie odliczanego podatku VAT od poniesionych faktycznie nakładów nie istnieje fakt dokonywanej przez Wnioskodawcę w okresie bieżącym sprzedaży oraz nie ma zawartych żadnych umów przedwstępnych sprzedaży z tytułu dzierżawy. Sprzedaż ta wystąpi natomiast w okresie późniejszym po zakończeniu modernizacji czy też budowy na danym obiekcie sportowym w ramach zawartych odpłatnych umów dzierżawy na te obiekty.

Wnioskodawca ponadto informuje, iż jest podatnikiem czynnym składającym deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca po zakończeniu robót związanych z remontem oraz budową obiektów sportowych zamierza oddać w dzierżawę przedmiotowe obiekty, co tym samym będzie wiązać się z udokumentowaniem fakturami VAT.

Faktury dokumentujące koszty poniesionych nakładów związanych z remontem oraz budową obiektów sportowych są bezpośrednio wystawiane na Wnioskodawcę, a tym samym finansowane przez Wnioskodawcę.

Wydatki poniesione w zakresie budowy i modernizacji przedmiotowych obiektów sportowych będą służyły w przyszłości czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług jedynie z tytułu dzierżawy.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Skoro bowiem Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT nabywa towary i usługi z przeznaczeniem do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dzierżawa zmodernizowanych oraz nowo wybudowanych obiektów sportowych) to przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach dokumentujących zakupy tych towarów i usług.

Reasumując Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących koszty inwestycyjne dotyczące budowy i modernizacji obiektów sportowych pod warunkiem, że przedmiotowe obiekty sportowe po zakończeniu modernizacji lub budowy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z ponoszonych kosztów w ramach budowy oraz modernizacji obiektów sportowych, dla których sprzedaż wystąpi w okresie późniejszym niż ponoszone nakłady, a dokładnie po zakończeniu budowy bądź modernizacji poprzez oddanie danego obiektu sportowego w odpłatną dzierżawę należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika