możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Modułowe kursy (...)

możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008r. (data wpływu 7 lipca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 1 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu?- jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 sierpnia 2008r. (data wpływu 1 września 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Jako beneficjent zrealizował od dnia 1 czerwca 2006r. do dnia 31 marca 2007r. projekt pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu? współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze budżetu państwa w ramach działania 2.1 ZPORR.

Umowa była zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. W ramach działań związanych z wymienionymi projektami Wnioskodawca dokonywał zakupów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zakupy te nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, podlegającymi ustawie o VAT, ponieważ Wnioskodawca nie dokonywał w ramach projektu sprzedaży opodatkowanej. W ramach ww. projektu realizowane były usługi szkoleniowe w formie kursu dla pracujących osób dorosłych (symbol PKWiU 80.42.20-00.00 - Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zakresu realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, ponieważ usługa, którą Wnioskodawca świadczył w ramach realizowanego projektu jest usługą zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.)

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80.

Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - 'ex' dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie 'ex' przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca w okresie 1 czerwca 2006r. - 31 marca 2007r. zrealizował projekt pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu?. W ramach ww. projektu realizowane były usługi szkoleniowe w formie kursu dla pracujących osób dorosłych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia?.

W związku z powyższym, usługi które świadczył Wnioskodawca w zakresie pozostałych form kształcenia, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80.42.20-00.00, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika również, że ramach działań związanych z wymienionym projektem Wnioskodawca dokonywał zakupów opodatkowanych podatkiem VAT lecz zakupy te nie były związane z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ Wnioskodawca nie dokonywał w ramach projektu sprzedaży opodatkowanej.

Zatem z uwagi na fakt, iż prowadzone przez Wnioskodawcę ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia? (PKWiU 80.42.20-00.00) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, a zakupy z nimi związane nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, nie został więc spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wobec tego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. ?Modułowe kursy informatyczne podstawą mobilności zawodowej pracowników regionu?.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje PKWiU i PKOB.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika