Uznanie otrzymanej dotacji, wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy oraz (...)

Uznanie otrzymanej dotacji, wkładów członków wspólnoty na pokrycie kosztów remontu kamienicy oraz zaliczek na pokrycie kosztów zarządu za niewchodzące do obrotu podlegającego opodatkowaniu oraz nieuwzględnianie tych kwot do limitu obrotów uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dotacja przedmiotowa na cele remontowe, jak również wpłaty własnych środków dokonane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na remont kamienicy, a także zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie będą powiększały obrotu Wspólnoty Mieszkaniowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że dotacja przedmiotowa na cele remontowe, jak również wpłaty własnych środków dokonane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na remont kamienicy, a także zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie będą powiększały obrotu Wspólnoty Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wspólnota Mieszkaniowa) uzyskał w 2013 r. dotację przyznaną przez Społeczny Komitet Odnowy Zabytków na remont elewacji kamienicy i w związku z tym podpisała umowę ze Skarbem Państwa ? Wojewodą. Zgodnie z zawartą umową Urząd udziela Beneficjentowi dotacji ze środków budżetu państwa (Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków) na realizację zadania: ? ...?.

Zakres rzeczowy zadania obejmuje remont konserwatorski elewacji zgodnie z programem konserwatorskim, wykonanie nowych tynków, renowacje profili i elementów rzeźbiarskich elewacji. Wartość zadania przeznaczonego do realizacji w 2013 r. wynosi 412.100,82 zł brutto, z czego NFRZ zobowiązał się pokryć: 309.075,62 zł, natomiast Wspólnota Mieszkaniowa pokrywa ze składek własnych członków Wspólnoty kwotę: 103.025,20 zł.

Ponadto Wspólnota z własnych środków zobowiązana jest pokryć w 2013 r. dodatkowe koszty związane z remontami w obrębie części wspólnej kamienicy w wysokości około 37.000 zł brutto.

W dniu 18 stycznia 2011 r. została podpisana w formie aktu notarialnego umowa ustanowienia odrębnej własności lokali w kamienicy będącej uprzednio współwłasnością 5 osób. W przedmiotowym akcie wyodrębniono lokale mieszkalne, jako indywidualną własność uprzednich współwłaścicieli oraz lokale o przeznaczeniu innym niż mieszkalne (użytkowe), jako odrębna własność we współwłasności uprzednich współwłaścicieli. W przedmiotowym akcie notarialnym z uwagi na obowiązek ustawowy została także ustanowiona Wspólnota Mieszkaniowa do zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z zapisem aktu notarialnego w skład nieruchomości wspólnej weszła działka nr 281 oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, a w szczególności klatka schodowa, ściany konstrukcyjne oraz dach.

W tej sytuacji części kamienicy przeznaczone do remontu z dniem 18 stycznia 2011 r. znalazły się we władaniu Wspólnoty Mieszkaniowej. Zgodnie z aktem notarialnym Wspólnota Mieszkaniowa nie ma w części wspólnej lokali mieszkalnych i użytkowych kamienicy, które zostały wyodrębnione, jako indywidualna własność (z własnością każdego lokalu wiąże się jednak udział w częściach wspólnych kamienicy). Faktury na usługę najmu lokali użytkowych i mieszkalnych są wystawiane przez właścicieli i współwłaścicieli poszczególnych wyodrębnionych lokali, gdzie każdy z nich będąc VAT-owcem odprowadza VAT i rozlicza przychód z najmu lokali w indywidualnych deklaracjach VAT, jako osoba fizyczna. W tej sytuacji Wspólnota nie osiąga i nie będzie osiągała przychodów z najmu lokali mieszkalnych ani użytkowych ani nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej jak również nie osiąga ani nie będzie osiągała przychodów z najmu powierzchni reklamowych. Przychodami Wspólnoty będą jedynie wpłaty członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu, bieżącą konserwację, remonty w formie bieżących opłat płatnych do 10-każdego miesiąca oraz wpłaty za wodę, ścieki, śmieci w związku z rozdziałem wody, ścieków, śmieci Wspólnoty na bezpośrednich odbiorców tj. członków Wspólnoty oraz firmę wynajmującą lokal użytkowy w związku z techniczną niemożliwością zainstalowania w kamienicy więcej niż dwóch liczników wody (na zainstalowanie większej ilości liczników nie wyraża zgody MPWiK) i koniecznością wydzielenia zużycia wody z jednej faktury na poszczególnych użytkowników. Tak więc Wspólnota ? poza tym, że otrzymując jedną wspólną fakturę za wodę i jedną fakturę (a obecnie po zmianie zasad rozliczania śmieci od sierpnia 2013 r. jedną wspólną opłatę) za śmieci dotyczącą zużycia w całej kamienicy, którą następnie musi rozdzielić na poszczególnych użytkowników obciążając ich odpowiednio przedmiotowymi kosztami ? nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie będąc VAT-owcem rozdzielenia dokonuje w formie rachunków.

Ponadto w związku z realizacją w 2013 r. wyżej opisanego zadania ?...? zostały częściowo dokonane i zostaną jeszcze dokonane wpłaty członków wspólnoty na remont części wspólnych kamienicy w części potrzebnej do pokrycia 25% wkładu własnego w realizację przedmiotowego zadania, na które została przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków oraz na pozostałe wydatki związane z pracami remontowymi w obrębie części wspólnej kamienicy realizowane we własnym zakresie z własnych środków Wspólnoty.

Wspólnota nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Mając na uwadze powyższe oraz treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług, zgodnie z którym obrót zwiększa się o otrzymane dotacje i subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należną podatku Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie informacji czy w świetle wyżej przytoczonego przepisu dotacja na remont kamienicy w zakresie wyżej opisanych zadań winna zostać potraktowana, jako niewchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT i co za tym następuje nie sumuje się jej do obrotu w kwocie 150.000 limitu zwolnienia podmiotowego z VAT do podatku VAT. W przeciwnym razie, jeśli kwoty te wliczane są do limitu 150.000 zł w danym roku podatkowym i po jego przekroczeniu od nadwyżki ponad kwotę 150.000 zł dotacja winna zostać opodatkowana prosimy o podanie właściwej stawki VAT dla opodatkowania dotacji. Jak należy w świetle tego przepisu potraktować wpłaty własnych środków finansowych przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na pokrycie kosztów remontu tzw. wkład własny w realizację zadania ?...? w związku z przyznaną dotacją. Czy należy je traktować, jako dopłatę o podobnym charakterze jak dotacja, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, która w zależności od tego czy ma bezpośredni wpływ na cenę usługi zwiększa obrót bądź nie?

Ponadto jak należy traktować, comiesięczne zaliczki członków Wspólnoty uiszczane na podstawie uchwały wspólników na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do których należą wydatki na remonty i bieżącą konserwację kamienicy. Czy kwoty zaliczek na pokrycie kosztów zarządu oraz wpłaty własnych środków przez członków Wspólnoty na remont kamienicy w ramach wyżej opisanego zadania oraz pozostałych prac remontowych realizowanych we własnym zakresie winny być brane pod uwagę do limitu 150.000 zł, od którego zależy utrata zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w danym roku podatkowym, a następnie czy kwoty te po przekroczeniu limitu od nadwyżki ponad winny być opodatkowane podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przedmiotowa na wyżej opisane cele remontowe jak również wpłaty własnych środków dokonane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na remont kamienicy a także zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie będą powiększały obrotu Wspólnoty Mieszkaniowej gdyż dotacja oraz dopłaty właścicieli nie są dotacją do ceny świadczonej usługi ani dopłatą o podobnym charakterze, która miałaby bezpośredni wpływ na cenę usługi, lecz stanowią dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów przedmiotowego projektu ? remontu kamienicy. Wpłaty członków spółdzielni są wpłatami na pokrycie kosztów remontu kamienicy. Jak bowiem wcześniej Wnioskodawca pisał Wspólnota nie będzie świadczyła żadnych usług i zajmowała się żadną działalnością zarobkową ani nie będzie osiągała przychodów z najmu powierzchni reklamowych. Nie będzie także uzyskiwała przychodów z najmu lokali gdyż te zostały wydzielone, jako własność indywidualna członków Wspólnoty.

W tej sytuacji ani dotacja ani wpłaty własnych środków na remont dokonane przez członków Wspólnoty ani zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nie będą więc brane pod uwagę do limitu 150.000 zł zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, od którego zależy obowiązek rejestracji do podatku VAT, bowiem wartość ta obejmuje wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, tymczasem powyższe czynności pozostają poza zakresem regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy brak bezpośredniego związku pomiędzy dotacją oraz wpłatami własnych środków członków Wspólnoty a świadczeniem usług przez Wspólnotę, która nie ma w swoich zasobach lokali mieszkalnych ani usługowych, które byłyby przedmiotem wynajmu nie osiąga także przychodów z najmu powierzchni reklamowych.

Tak więc zdaniem Wnioskodawcy, pomimo iż kwota dotacji oraz wpłaty własne członków Wspólnoty na realizację ww. zadania są przewidziane w 2013 r. na kwotę 412.100,82 zł na pokrycie kosztów związanych z pozostałymi planowanymi pracami remontowymi w obrębie części wspólnej prowadzonymi we własnym zakresie przez Wspólnotę członkowie będą musieli dokonać dalszych dopłat na cele remontowe kamienicy około 37.000,00 zł nie spowodują obowiązku rejestracji do VAT Wspólnoty Mieszkaniowej.

W sytuacji natomiast gdyby kwoty dotacji oraz wpłat członków Wspólnoty od nadwyżki ponad kwotę 150.000,00 zł należało opodatkować, należy zastosować stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż przedmiotową interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2013 r., gdyż we wniosku z 11 października 2013 r. (data wpływu 15 października 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W tym miejscu należy zauważyć, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest ?obrót? w rozumieniu art. 29 ust. 1, a nie przychód.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa niebędąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT ponosi koszty utrzymania i funkcjonowania kamienicy. W 2013 r. Wspólnota Mieszkaniowa podpisała umowę ze Skarbem Państwa ? Wojewodą, na mocy której udzielono jej dotacji ze środków budżetu państwa ? Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków na realizację zadania pn. ?...?. Wartość zadania przeznaczonego do realizacji w 2013 r. wynosi 412.100,82 zł brutto, z czego NFRZ zobowiązał się pokryć: 309.075,62 zł, natomiast Wspólnota Mieszkaniowa pokrywa ze składek własnych członków Wspólnoty kwotę: 103.025,20 zł.

Wspólnota nie osiąga i nie będzie osiągała przychodów z najmu lokali mieszkalnych ani użytkowych ani nie będzie prowadziła żadnej działalności zarobkowej jak również nie osiąga ani nie będzie osiągała przychodów z najmu powierzchni reklamowych.

Przychodami wspólnoty będą jedynie wpłaty członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu, bieżącą konserwację, remonty w formie bieżących opłat płatnych do 10 każdego miesiąca oraz wpłaty za wodę, ścieki, śmieci w związku z rozdziałem wody, ścieków, śmieci Wspólnoty na bezpośrednich odbiorców.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy dotacja na remont kamienicy w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, powinna zostać potraktowana jako niewchodząca do obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując ? podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne ? na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego otrzymana dotacja nie stanowi dofinansowania do ceny świadczonej usługi ani dopłaty o podobnym charakterze, która miałaby bezpośredni wpływ na cenę usługi lecz stanowi dofinansowanie na pokrycie kosztów remontu kamienicy. W konsekwencji, w związku z realizacją zadania, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT sfinansowanego otrzymaną dotacją na pokrycie kosztów remontu, lecz refundację poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dotacja otrzymywana z tytułu realizacji przedmiotowego zadania nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie ? nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego jak należy traktować comiesięczne zaliczki członków Wspólnoty uiszczane na podstawie uchwały wspólników na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do których należą wydatki na remonty i bieżącą konserwację kamienicy.

Z wniosku wynika, że zgodnie z zapisem aktu notarialnego w skład nieruchomości wspólnej weszła działka oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, a w szczególności klatka schodowa, ściany konstrukcyjne oraz dach. Członkowie Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu, bieżącą konserwację, remonty ponoszą bieżące opłaty płatne do 10-każdego miesiąca.

Podstawą prawną funkcjonowania wspólnot jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 ze zm.). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną.

Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.

Wspólnota mieszkaniowa działa w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali mieszkalnych mających udziały w nieruchomości wspólnej.

Powyższy przepis nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Za zobowiązania dotyczące nieruchomości wspólnej wspólnota odpowiada bez ograniczenia, a każdy właściciel lokalu w części odpowiadającej jego udziałowi w tej nieruchomości. W celu reprezentacji interesów wspólnoty, zobowiązana jest ona w trybie przepisów ustawy o własności lokali ustanowić zarząd, który może być sprawowany bezpośrednio przez członków wspólnoty lub pośrednio przez podmiot z zewnątrz.


Art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali stanowi, że właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Zgodnie z art. 14 tej ustawy na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.

Wyżej cytowane przepisy art. 13-15 powołanej ustawy, wskazują na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty mieszkaniowej: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu. Tym samym, właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, na pokrycie których uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m. in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).

Wspólnota nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym, odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota, jako odrębny od jej członków podmiot praw i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie wspólnota nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że objęte pytaniem Wnioskodawcy comiesięczne zaliczki członków Wspólnoty uiszczane na podstawie uchwał wspólników na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do których należą wydatki na remonty i bieżącą konserwację kamienicy, nie stanowią dla Wspólnoty obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT gdyż w zakresie pobierania opłat od członków wspólnoty na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej Wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, jak w świetle przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy potraktować wpłaty własnych środków finansowych przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na pokrycie kosztów remontu tzw. wkład własny w realizację zadania ?...? w związku z przyznaną dotacją. Czy należy je traktować, jako dopłatę o podobnym charakterze jak dotacja o której mowa art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, która w zależności od tego, czy ma bezpośredni wpływ na cenę usługi zwiększa obrót bądź nie.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w celu realizacji opisanego zadania dotyczącego remontu kamienicy Wspólnota Mieszkaniowa pokrywa ze składek własnych członków Wspólnoty kwotę: 103.025,20 zł.

W związku z realizacją w 2013 r. wyżej opisanego zadania ?...? zostały częściowo dokonane i zostaną jeszcze dokonane wpłaty członków Wspólnoty na remont części wspólnych kamienicy w części potrzebnej do pokrycia 25% wkładu własnego w realizację przedmiotowego zadania, na które została przyznana dotacja z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących uznania wpłat własnych środków finansowych na pokrycie kosztów remontu tzw. wkład własny w realizację zadania ?...?, to stwierdzić należy, iż wkładu własnego w realizację tego zadania nie można traktować jako dopłat zrównanych z dotacjami, o których mowa w zdaniu czwartym art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. W kwestii zatem uznania tych wpłat za obrót nie można kierować się tym, czy wkład własny ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Wpłaty własne członków Wspólnoty na realizację zadania ?...? są ? jak wskazał Wnioskodawca ? wpłatami na pokrycie kosztów remontów części wspólnych kamienicy i kwestię uznania ich za obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy rozpatrywać według tych samych kryteriów, które dotyczą innych wpłat dokonywanych przez członków Wspólnoty w formie zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, o których mowa była wyżej.

Wpłaty członków Wspólnoty na remont części wspólnych kamienicy w kwocie potrzebnej do pokrycia 25% wkładu własnego w realizację zadania ?...? są bowiem wymienione w art. 14 pkt 1 ustawy własności lokali, jako składające się na koszty zarządu nieruchomością wspólną. Jak również wynika z wniosku, zgodnie z zapisem aktu notarialnego, w skład nieruchomości wspólnej weszła działka oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli poszczególnych lokali, a w szczególności klatka schodowa, ściany konstrukcyjne oraz dach. Remont konserwatorski elewacji stanowi zatem remont części wspólnych budynku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że objęte pytaniem Wnioskodawcy wpłaty członków Wspólnoty na remont części wspólnych kamienicy w kwocie potrzebnej do pokrycia 25% wkładu własnego w realizację zadania ?...? również nie stanowią dla Wspólnoty obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego, czy dotację na remont kamienicy sumuje się do obrotu w kwocie 150.000 zł limitu zwolnienia podmiotowego z VAT oraz czy kwoty zaliczek na pokrycie kosztów zarządu oraz wpłaty własnych środków przez członków Wspólnoty na remont kamienicy w ramach zadania i pozostałych prac remontowych realizowanych we własnym zakresie powinny być brane pod uwagę do limitu 150.000 zł.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów

Należy zauważyć, że czynności pozostające poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie mogą być wliczane do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej zarówno kwota dotacji, jak i wpłaty własne dokonywane przez członków Wspólnoty na remont części wspólnej kamienicy w ramach zadania ?...? oraz zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, do których należą wydatki na remont i bieżącą konserwację ? nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT. W związku z powyższym, uzyskiwanych przez Wspólnotę z tego tytułu kwot nie uwzględnia się przy wyliczaniu limitu obrotu na dany rok, uprawniającego podatnika do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dotacja przedmiotowa na wyżej opisane cele remontowe jak również wpłaty własnych środków dokonane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na remont kamienicy a także zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie będą powiększały obrotu Wspólnoty Mieszkaniowej ? uznano za prawidłowe.

Należy wszakże mieć na uwadze, że wpłaty własnych środków dokonane przez członków Wspólnoty Mieszkaniowej na remont kamienicy nie są traktowane jak dotacja lecz jak zaliczki na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, co nie zmienia faktu, że nie powiększają obrotu Wspólnoty Mieszkaniowej.

W świetle powyższego, należy również zauważyć, że bezprzedmiotowe staje się dokonywanie rozstrzygnięcia w kwestii stawki podatku dla otrzymanej dotacji oraz opodatkowania wpłat członków spółdzielni po przekroczeniu limitu uprawniającego do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego dotyczącego podatku od towarów i usług obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego bądź zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji była tylko i wyłącznie kwestia uznania za obrót i wliczania do obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego do podatku VAT: dotacji na realizację zadania ?...?, wpłat własnych na realizację zadania ?...? jako wpłat na remont części wspólnych oraz comiesięcznych zaliczek członków Wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną (do których należą wydatki na remonty i bieżącą konserwację kamienicy), gdyż w tym zakresie Wnioskodawca zadał pytania i przedstawił własne stanowisko w tej sprawie. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była w szczególności kwestia uznania za obrót i opodatkowania wpłat za wodę, ścieki, śmieci w związku z rozdziałem wody, ścieków, śmieci Wspólnoty na bezpośrednich odbiorców tj. członków Wspólnoty oraz firmę wynajmującą lokal użytkowy, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika