Czy Gmina winna naliczyć podatek VAT w związku z przeprowadzaną transakcją z firmą Y? Czy istnieje (...)

Czy Gmina winna naliczyć podatek VAT w związku z przeprowadzaną transakcją z firmą Y? Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych sfinansowanych przez Gminę w trakcie realizacji inwestycji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008r. (data wpływu 28 października 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2009r. (data wpływu 22 stycznia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z przeprowadzaną transakcją oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych sfinansowanych przez Gminę w trakcie realizacji inwestycji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczenia podatku VAT w związku z przeprowadzaną transakcją oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych sfinansowanych przez Gminę w trakcie realizacji inwestycji.

W dniu 22 stycznia 2009r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 9 stycznia 2009r. znak: IBPP2/443-1007/08/JJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) w miesiącu czerwcu sfinansował i oddał do użytku zadanie pod nazwą ?,modernizacja lamp oświetlenia ulicznego? na kwotę 739 758,10 (606 359,10 zł + 133 399,00 zł VAT). Następnie Gmina ma zamiar zawarcia ?Porozumienia? bądź ?Umowy? z firmą energetyczną S.A. oddział w X w sprawie odsprzedaży zmodernizowanych lamp na rzecz ich firmy na kwotę 739 758,10 zł.

W wymienionym porozumieniu (umowie) będzie także zapis, że Gmina zwróci firmie kwotę 739 758,10 zł zwiększoną o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług w ratach przez okres sześciu lat, natomiast zmodernizowane lampy pozostaną nadal własnością firmy Y.

W piśmie z dnia 18 stycznia Wnioskodawca wskazał, iż w pytaniu 1-szym jest mowa o transakcji sprzedaży opraw oświetlenia drogowego na rzecz firmy Y S.A. Nazwa tej firmy została zmieniona, poprzednio nazywała się ?YY?. Wnioskodawca wskazał także, iż modernizacja dotyczy istniejącego już oświetlenia ulicznego. Polegała na wymianie opraw i źródeł światła, wymianie przewodów zasilających, zabezpieczeń, wysięgników jednoramiennych i sterowników oświetleniowych. Oddanie do użytku polegało na dokonanym odbiorze technicznym od wykonawcy robót. Gmina zwraca firmie należność za sprzedane oprawy w ramach umowy o świadczenie usługi oświetleniowej, tj. oprawy sprzedane 782 szt. miesięczna opłata 19,08 zł, oprawy pozostałe 4 zł. (§ 2 ?Porozumienia? i § 5 ?Umowy o świadczenie usług?). Oświetlenie uliczne jest zadaniem własnym gminy regulowanym przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz prawo energetyczne. Zadanie to wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej świadczenie usługi oświetleniowej. Zadanie ?modernizacja lamp oświetlenia ulicznego? nie było związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Gmina nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotem sprzedaży były oprawy oświetlenia ulicznego § 1 Umowy kupna nr 37/08 z 10 grudnia 2008r. Właścicielem oświetlenia ulicznego jest firma Y S.A. Oddział w X. Zaznacza się, że w latach minionych inwestorem tego oświetlenia była Gmina, która nieodpłatnie przekazywała na stan majątkowy na rzecz firmy Y według wówczas obowiązującego prawa energetycznego. Zadanie ?modernizacja oświetlenia ulicznego? rozpoczęto od roku 2007 ? opracowanie dokumentacji, a zakończono w miesiącu czerwcu 2008r. Towar będący przedmiotem sprzedaży nie jest ?towarem używanym? w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina winna naliczyć podatek VAT w związku z przeprowadzaną transakcją z firmą Y...

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych sfinansowanych przez Gminę w trakcie realizacji inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina powinna wystawić fakturę VAT na kwotę brutto 902 504,88 (netto 739 758,10 PLN). Natomiast z uwagi na to, że Gmina nie korzystała z odliczenia wynikającego z faktur zakupowych wystawionych przez wykonawców robót w trakcie realizacji inwestycji tj. w okresie od 2007 ? do 2008roku Gmina ma możliwość dokonać korekt deklaracji VAT-7 za ten okres i dokonać odliczenia podatku wynikającego z faktur zakupowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy ? na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym ? obejmują sprawy m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W stanie faktycznym Wnioskodawca stwierdził, iż oświetlenie uliczne jest zadaniem własnym gminy regulowanym przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz prawo energetyczne. Zadanie to wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej świadczenie usługi oświetleniowej. Zadanie ?modernizacja lamp oświetlenia ulicznego? nie było związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Gmina nie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie na dzień realizacji inwestycji i oddania jej do użytkowania Wnioskodawca warunku tego nie spełniał, ponieważ realizując przedsięwzięcie wykonywał zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami. Ponadto, wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją projektu nie były związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż przedmiotowa inwestycja pod nazwą ?modernizacja lamp oświetlenia ulicznego? wpisana była w zakres zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym Gmina nie miała prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (Gmina) w miesiącu czerwcu sfinansował i oddał do użytku pod nazwą ?,modernizacja lamp oświetlenia ulicznego? na kwotę 739 758,10 (606 359,10 zł +133 399,00 zł VAT). Następnie Gmina ma zamiar zawarcia ?Porozumienia? bądź ?Umowy? z firmą energetyczną Y S.A. oddział w X w sprawie odsprzedaży zmodernizowanych lamp na rzecz ich firmy na kwotę 739 758,10 zł.

W oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż sprzedaż przedmiotowych zmodernizowanych lamp, przez Gminę (na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej - ?Umowy? bądź ?Porozumienia?) firmie energetycznej Y, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według 22% stawki VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 13 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 2a obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 91 ust. 3 korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 4, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Art. 91 ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 ? w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 6, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W tym miejscu należy przytoczyć art. 91 ust. 7 cytowanej ustawy, zgodnie z którym przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Szczegółowe zasady dokonywania korekt zostały przedstawione w art. 91 ust. 7a-7d. Należy także zauważyć, iż w myśl art. 11 ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego, o którym mowa w art. 91 ust. 7c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, ale nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2008r., korekty, o której mowa w art. 91 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy po wejściu w życie niniejszej ustawy.

Reasumując, początkowo nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania ?modernizacja lamp oświetlenia ulicznego?, na dzień realizacji inwestycji i oddania jej do użytkowania, nie służyły czynnościom opodatkowanym u Wnioskodawcy. Tym samym nie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cyt. art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Z uwagi jednak na sprzedaż zmodernizowanych lamp przez Gminę firmie energetycznej Y nastąpiła zmiana przeznaczenia zrealizowanej inwestycji i pojawił się związek z czynnościami opodatkowanymi. Na skutek powyższego należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wskutek zmiany przeznaczenia przedmiotowej inwestycji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych ? poprzez dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego na zasadach określonych w przepisach art. 91 ust. 7-7d.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina, w związku z przeprowadzaną transakcją odsprzedaży zmodernizowanych lamp oświetlenia ulicznego firmie energetycznej Y, powinna wystawić fakturę VAT, należało uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina ma możliwość dokonania korekt deklaracji VTA-7 za ten okres, w którym ponosiła wydatki w związku z przedmiotową inwestycją i powinna dokonać odliczenia podatku wynikającego w faktur zakupowych należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca nie wskazał, w jakim stanie prawnym oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego. Interpretacji udzielono zatem wg stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż nie ocenia prawidłowości ustalonej ceny sprzedaży przedmiotowych opraw oświetleniowych, ponieważ to strony umów określają cenę sprzedaży na zasadzie swobody zawierania umów cywilnoprawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika