Wystawienie duplikatu faktur elektronicznych sygn: IBPP2/443-1019/08/LŻ

Wystawienie duplikatu faktur elektronicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008r. (data wpływu 29 sierpnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia duplikatu faktur elektronicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia duplikatu faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług i wystawia faktury VAT. Spółka chce skorzystać z uprawnień wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu oraz organowi kontroli skarbowej tych faktur i wystawiać faktury w formie elektronicznej. Zgodnie z § 4 tego rozporządzenia autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur Spółka będzie gwarantowała bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Podpis elektroniczny będzie znakowany czasem, zgodnie z ww. ustawą. Spółka zamierza tak wystawione faktury przesyłać pocztą elektroniczną. Odbiorcy faktur, dokonując akceptacji tej formy wystawiania i przesyłania faktur wymaganej § 3 rozporządzenia, podadzą adres poczty elektronicznej, na jaki faktury dla danego odbiorcy będą przesyłane. Odbiór FAKTURY VAT nie będzie potwierdzany przez odbiorcę. Wnioskodawca zamierza natomiast zobligować odbiorców FAKTUR KORYGUJĄCYCH do odesłania potwierdzenia odbioru FAKTURY KORYGUJĄCEJ, zgodnie z żądaniem potwierdzenia, które funkcjonuje w ramach poczty elektronicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jeśli faktura elektroniczna u nabywcy ulegnie zniszczeniu i nabywca zwrócił się z wnioskiem o wystawienie duplikatu, to czy należy ponownie wystawić fakturę elektroniczną dodatkowo zawierającą słowo ?DUPLIKAT?, zaopatrzyć ten dokument bezpiecznym podpisem elektronicznym znakowanym czasem i przesłać ją odbiorcy... Czy wystarczy ponownie wysłać pierwotny plik faktury elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawienie duplikatu zniszczonej u nabywcy faktury elektronicznej powinno polegać na ponownym wygenerowaniu faktury ze słowem ?DUPLIKAT? z nowym bezpiecznym podpisem elektronicznym z nowym znacznikiem czasowym oraz wysłanie jej pocztą elektroniczną do odbiorcy faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Prawidłowe dokumentowanie obrotu przez podatników VAT należy do ich podstawowych obowiązków. Art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Szczególne zasady wystawiania i przechowywania faktur określone zostały w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT. W myśl § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu lub zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz ?DUPLIKAT? oraz datę jej wystawienia ? ust. 2 § 22.

Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Duplikat nie jest kopią faktury znajdującej się w posiadaniu sprzedawcy. To odrębny rodzaj faktury wystawiony ponownie przez sprzedawcę zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury. Duplikat powinien być dokładnym odzwierciedleniem dokumentu pierwotnego którego dotyczy. Powinien on być więc wystawiany także wedle przepisów, które obowiązywały w dacie wystawienia dokumentu pierwotnego.Reasumując sprzedawca na wniosek nabywcy w sprawie wydania duplikatu faktury w wyniku zniszczenia lub zaginięcia faktury oryginalnej ponownie wystawia fakturę ze słowem ?DUPLIKAT?, z datą wystawienia duplikatu oraz bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać prawidłowe.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • oznaczenia oryginału i kopii faktur elektronicznych,
  • potwierdzenia odbioru korekty faktury elektronicznej

jest przedmiotem w odrębnych rozstrzygnięć.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika