Czy w związku z faktem, iż nie doszło do sprzedaży usługi możliwe jest anulowanie wystawionej faktury (...)

Czy w związku z faktem, iż nie doszło do sprzedaży usługi możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT oraz dokonanie korekty deklaracji podatkowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S.A. przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2008r. (data wpływu 19 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z faktem, iż nie doszło do sprzedaży usługi możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT oraz dokonanie korekty deklaracji podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy w związku z faktem, iż nie doszło do sprzedaży usługi możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT oraz dokonanie korekty deklaracji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w roku 2006 realizował inwestycję przebudowy sieci ciepłowniczej w D. Podczas prac natrafił na kolizję z kolektorem wody deszczowej, znajdującym się w bardzo złym stanie technicznym, ?leżącym? na kanale ciepłowniczym Wnioskodawcy.

Ze względu na bezpieczeństwo przebudowywanej sieci oraz przepisy budowlane Wnioskodawca wyremontował kolektor odprowadzający wodę deszczową. W trakcie robót jednocześnie podjęto próbę ustalenia właściciela kolektora by móc odzyskać poniesione koszty. Niestety bezskutecznie.

W tej sytuacji Wnioskodawca wystawił pod datą 21 listopada 2006r. fakturę VAT o treści ?roboty budowlane na kolektorze wody deszczowej DN 800? na rzecz Urzędu Miasta w przekonaniu, że jeżeli kolektor nie wchodzi w skład żadnego przedsiębiorstwa, stanowi on część składową gruntu, a zatem jego właścicielem jest, w świetle prawa, właściciel gruntu, czyli Skarb Państwa. Tak wystawiona faktura została zakwestionowana przez Urząd Miasta i oryginał odesłany do Wnioskodawcy.

Po analizach prawnych i szacowanych kosztach ewentualnych postępowań sądowych Wnioskodawca rozważa wycofanie się z dochodzenia swych praw do zwrotu nakładów oraz zamierza anulować fakturę.

Wnioskodawca wskazał, że w deklaracji za miesiąc listopad 2006r. wykazał i wpłacił podatek należny wynikający z przedmiotowej faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, iż nie doszło do sprzedaży usługi, możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT oraz dokonanie korekty deklaracji podatkowej VAT-7 za okres listopad 2006r....

Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest anulowanie faktury i skorygowanie deklaracji VAT-7 za listopad 2006 roku, gdyż:

  • faktura anulowana nie jest fakturą w rozumieniu art. 108 ustawy, a zatem możliwa jest korekta deklaracji VAT za okres, w którym faktura została wystawiona,
  • faktura nie została wystawiona w oparciu o jakąkolwiek umowę,
  • faktura nie wywołuje skutków podatkowych, gdyż należy ją traktować jako nieistniejącą,
  • nie jest znany właściciel prawny kolektora i w rezultacie nie doszło do sprzedaży usługi ? nie miało miejsca żadne zdarzenie gospodarcze,
  • faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego a oryginał i kopia jest w posiadaniu Wnioskodawcy, czyli Wnioskodawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi fakt, że transakcja nie doszła do skutku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z art. 106 ust. 3 cyt. ustawy, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów, art. 106 ust. 1 i 3 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi oraz w przypadku otrzymania zaliczki przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno ? prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług lub też otrzymania zaliczki. Jeśli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, a sporządzono już dokumenty potwierdzające sprzedaż (oryginał i kopię faktury VAT), należy w tym wypadku oryginał i kopię faktury VAT anulować (np. przez dokonanie na nich odpowiednich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie) i zachować w aktach.

Zwrócić tutaj należy uwagę na przepis art. 108 ust. 1 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna mniemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

W ocenie tut. organu wystawienie faktury należy jednakże rozumieć jako sporządzenie wyżej wymienionego dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy towaru lub usługi), a także przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona lecz nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest fakturą wystawioną w rozumieniu powyższego przepisu i nie stanowi podstawy do zapłaty podatku w niej wykazanego w trybie wyżej wymienionego przepisu art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje danych w niej zawartych w deklaracji VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w roku 2006 realizował inwestycję przebudowy sieci ciepłowniczej w D. Podczas prac natrafił na kolizję z kolektorem wody deszczowej, znajdującym się w bardzo złym stanie technicznym, ?leżącym? na kanale ciepłowniczym Wnioskodawcy. Ze względu na bezpieczeństwo przebudowywanej sieci oraz przepisy budowlane Wnioskodawca wyremontował kolektor odprowadzający wodę deszczową. W trakcie robót jednocześnie podjęto próbę ustalenia właściciela kolektora by móc odzyskać poniesione koszty. Niestety bezskutecznie. W tej sytuacji Wnioskodawca wystawił pod datą 21 listopada 2006r. fakturę VAT o treści ?roboty budowlane na kolektorze wody deszczowej DN 800? na rzecz Urzędu Miasta w przekonaniu, że jeżeli kolektor nie wchodzi w skład żadnego przedsiębiorstwa, stanowi on część składową gruntu, a zatem jego właścicielem jest, w świetle prawa, właściciel gruntu, czyli Skarb Państwa. Tak wystawiona faktura została zakwestionowana przez Urząd Miasta i oryginał odesłany do Wnioskodawcy.

Po analizach prawnych i szacowanych kosztach ewentualnych postępowań sądowych Wnioskodawca rozważa wycofanie się z dochodzenia swych praw do zwrotu nakładów oraz zamierza anulować fakturę.

Wnioskodawca wskazał też, że w deklaracji za miesiąc listopad 2006r. wykazał i wpłacił podatek należny wynikający z przedmiotowej faktury.

Ponieważ, jak wynika to z wniosku, w posiadaniu Wnioskodawcy jest zarówno oryginał jak też kopia przedmiotowej faktury, zatem, w ocenie tut. organu, uzasadnionym jest stwierdzenie, że ww. faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Z uwagi na powyższe dopuszczalne jest anulowanie przez Wnioskodawcę tej faktury.

Należy tutaj zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani rozporządzeń wykonawczych nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur. Jednakże w praktyce, w przypadku, gdy wystawiona faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego dopuszczalne jest anulowanie dokumentów (oryginału i kopii faktury). Dokumenty tej operacji księgowej opatrzone odpowiednią adnotacją powinny być zachowane w dokumentach Wnioskodawcy, bez konieczności wprowadzenia ich do ewidencji. Jednocześnie nadmienia się, iż w konsekwencji anulowania faktur Wnioskodawca będzie mógł zmniejszyć podatek należny wykazany w deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym uwzględniono dane wynikające z anulowanej faktury VAT, poprzez złożenie korekty deklaracji VAT-7 za ten okres oraz skorygować rejestr sprzedaży.

Mając na względzie wyżej przedstawiony stan prawny oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe, stanowisko Wnioskodawcy, że możliwe jest anulowanie (opisanej we wniosku) faktury VAT oraz skorygowanie deklaracji VAT-7 za listopad 2006r., uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Katowicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IPPP1/443-1334/09-2/IG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika