Czy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych (...)

Czy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany otrzymywana od Gminy stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008r. (data wpływu 25 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany otrzymywana od Gminy, stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany otrzymywana od Gminy, stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Zakład Gospodarki Mieszkaniowej), dalej zwany ZGM jest zakładem budżetowym jednostki samorządu terytorialnego ? Gminy Miasta ?X?. Zgodnie ze statutem, ZGM jako zakład użyteczności publicznej służy zaspokajaniu potrzeb społecznych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a w szczególności:

  • gospodarowania budynkami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • sprawowania obsługi technicznej budynków i budowli wchodzących w skład zarządzanych nieruchomości.


Stawki czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy ustalane są zarządzeniem Prezydenta Miasta zgodnie z zasadami polityki czynszowej wynikającymi z uchwały Rady Miejskiej w ?X?. ZGM otrzymuje dotację przedmiotową określoną w uchwale budżetowej przez Radę Miejską jako dopłatę do 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany z przeznaczeniem ich na lokale socjalne, zamienne i dla osób ujętych na listach przydziału mieszkań. Dotacja przedmiotowa nie wpływa na wysokość stawki czynszowej, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej przez ZGM usługi najmu lokali, a jej istotą jest dofinansowanie kosztów prowadzonych prac remontowych w lokalach stanowiących pustostany. Dotacje przekazywane są zaliczkowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany otrzymywana od Gminy stanowi obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywana od Gminy dotacja przedmiotowa stanowiąca dopłatę do kosztu 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonej usługi, tj. wysokość stawki czynszu najmu lokali mieszkalnych, więc nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca uważa, że otrzymana dotacja przedmiotowa nie jest bezpośrednio związana ze świadczonymi przez ZGM usługami, bowiem nie stanowi pokrycia części ceny konkretnej usługi ani nie stanowi rekompensaty z tytułu wykonywania usługi po cenach obniżonych, dlatego też nie podlega opodatkowaniu. Wnioskodawca wskazał, iż potwierdzeniem jego stanowiska są wydane interpretacje indywidualne, m.in. o sygnaturach: IBPP2/443-239/07/ASz, ITPP1/443-730/07/MN, IPPP1/443-1814/08-2/PR, IBPP1/443-768/08/KG.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa

Z powyższego wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie jest więc dwustronnym stosunkiem prawnym, zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą usługi, jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w pojęciu ?świadczenia na rzecz? mieszczą się jedynie świadczenia dokonywane na rzecz określonych podmiotów, ostatecznych konsumentów. Jeżeli więc nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego odbiorcy zachowanie takie nie jest czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie występuje tu świadczenie usług w rozumieniu nadanym przez ustawodawcę w art. 8 cyt. ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Włączenie zatem do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Zakład Gospodarki Mieszkaniowej), dalej zwany ZGM jest zakładem budżetowym jednostki samorządu terytorialnego ? Gminy Miasta ?X?. Zgodnie ze statutem ZGM jako zakład użyteczności publicznej służy zaspokajaniu potrzeb społecznych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a w szczególności:

  • gospodarowania budynkami mieszkalnymi i użytkowymi,
  • sprawowania obsługi technicznej budynków i budowli wchodzących w skład zarządzanych nieruchomości.


Stawki czynszu w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy ustalane są zarządzeniem Prezydenta Miasta zgodnie z zasadami polityki czynszowej wynikającymi z uchwały Rady Miejskiej w ?X?. ZGM otrzymuje dotację przedmiotową określoną w uchwale budżetowej przez Radę Miejską jako dopłatę do 1 m2 remontowanej powierzchni lokali mieszkalnych stanowiących pustostany z przeznaczeniem ich na lokale socjalne, zamienne i dla osób ujętych na listach przydziału mieszkań. Dotacja przedmiotowa nie wpływa na wysokość stawki czynszowej, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej przez ZGM usługi najmu lokali, a jej istotą jest dofinansowanie kosztów prowadzonych prac remontowych w lokalach stanowiących pustostany. Dotacje przekazywane są zaliczkowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w zakresie najmu lokali (dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonej przez ZGM usługi najmu lokali, nie wpływa na wysokość stawki czynszowej), tym samym nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji ww. dotacja nie podlega, w ocenie tut. organu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPP1/443-768/08/KG, interpretacja indywidualna

IBPP2/443-239/07/ASz, interpretacja indywidualna

IPPP1/443-1814/08-2/PR, interpretacja indywidualna

ITPP1/443-730/07/MN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika