likwidacja działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej oraz kontynuacja działalności w formie (...)

likwidacja działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej oraz kontynuacja działalności w formie jednoosobowego przedsiębiorcy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008r. (data wpływu 2 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej oraz kontynuacją działalności w formie jednoosobowego przedsiębiorcy następuje konieczność korekty podatku VAT naliczonego od nakładów modernizacyjnych poniesionych na przedmiotową nieruchomość zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej oraz kontynuacją działalności w formie jednoosobowego przedsiębiorcy następuje konieczność korekty podatku VAT naliczonego od nakładów modernizacyjnych poniesionych na przedmiotową nieruchomość zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako dwuosobowa spółka X. Wnioskodawca nie ma rozdzielności majątkowej. Wnioskodawca planuje rozwiązanie Spółki cywilnej i przekazanie swoich udziałów (50%) przez Y mężowi w ramach wspólnoty małżeńskiej. Kontynuacja działalności na bazie dotychczasowego majątku spółki nastąpi jednoosobowo przez Z.

W trakcie działalności Wnioskodawca nabył jako małżeństwo nieruchomości z majątku wspólnego, które zostały przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej.

Nabycie nieruchomości nastąpiło na podstawie aktu notarialnego i faktury ze stawką zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po nabyciu nieruchomości zostały poniesione przez Spółkę cywilną nakłady modernizacyjne w wysokości 139.894,22 zł przy czym nabycie nieruchomości nastąpiło w dniu 28 grudnia 2006r. i 22 czerwca 2007r., natomiast nakłady modernizacyjne poniesiono w okresie od 31 sierpnia 2007r. do 31 marca 2008r. Od zakupów tych w całości odliczono podatek VAT. Po likwidacji spółki nieruchomości te (warsztaty) będą nadal wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w formie jednoosobowej.

W zakresie podatku VAT zadano zatem następujące pytanie:

Czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej oraz kontynuacją działalności w formie jednoosobowego przedsiębiorcy następuje konieczność korekty podatku VAT naliczonego od nakładów modernizacyjnych poniesionych na przedmiotową nieruchomość zgodnie z art. 91 ust. 7 Ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawca, nie nastąpi konieczność dokonywania korekty podatku VAT naliczonego od nakładów modernizacyjnych, gdyż jeden ze wspólników (małżonek) zamierza kontynuować działalność gospodarczą w przedmiotowych nieruchomościach, na które ponosił nakłady modernizacyjne jako Spółka cywilna wraz z żoną. Nieruchomości w całości przeznaczone są do prowadzenia działalności gospodarczej i służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z rozwiązaniem spółki cywilnej nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej, ale jej dalsza kontynuacja przez Z. jako jednoosobowego przedsiębiorcę. Zakres przedmiotowy prowadzonej działalności pozostanie bez zmian, a prowadzona sprzedaż w całości jest opodatkowana VAT. Nieruchomości mają wyłącznie charakter handlowy i będą wykorzystywane do uzyskania przychodów opodatkowanych, w związku z czym w sytuacji tej nie wystąpią przesłanki określone w art. 91 ustawy o VAT, które powodowałyby konieczność dokonywania korekty VAT naliczonego od wydatków związanych z modernizacją powyższych nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5 ust. 3. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14 (?).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej 'spisem z natury'. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ww. ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 14 ust. 8 ww. ustawy, jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca planuje rozwiązanie spółki cywilnej i prowadzenie dotychczasowej działalności gospodarczej w formie jednoosobowego przedsiębiorstwa. Wspólnik spółki cywilnej Pani Y przekaże swoje udziały na rzecz nowopowstałej firmy prowadzonej przez jej męża Pana Z. Wnioskodawca (spółka Z) nabył nieruchomości, które wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. Nabycie tych nieruchomości nastąpiło w dniu 28 grudnia 2006r. i 22 czerwca 2007r. jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Spółka na ww. nieruchomości poniosła w okresie od dnia 31 sierpnia 2007r. do z dnia 31 marca 2008r. nakłady modernizacyjne w wysokości 139.894,22 zł. Od ww. zakupów Spółka w całości odliczyła podatek VAT. Po likwidacji działalności w formie spółki cywilnej przedmiotowe nieruchomości będą nadal wykorzystywane do prowadzenia działalności.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. nieruchomości (warsztaty), nie jest więc on zobowiązany do wykazania ww. nieruchomości (warsztaty) w spisie z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie jest zobowiązany do opodatkowania jej podatkiem od towarów i usług.

Trzeba jednakże zauważyć, że Wnioskodawca ponosząc wydatki na zakup materiałów zużytych na modernizację ww. nieruchomości, obniżał podatek należny o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami w całości. Wobec powyższego z chwilą zakończenia przez Wnioskodawcę (spółka cywilna) działalności gospodarczej, nastąpi zmiana ich przeznaczenia ze związanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych na związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (Wnioskodawca - spółka cywilna - nie będzie już wykonywać działalności opodatkowanej, nastąpi likwidacja spółki). W związku z powyższym nastąpi okoliczność zmieniająca prawo podatnika do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. wydatków.

Powyższe powoduje powstanie obowiązku dokonania przez Wnioskodawcę korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, wynikającego z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W związku z powyższym należy skorygować odliczony podatek od poniesionych nakładów modernizacyjnych, stosując regulacje prawne zawarte w art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ujęcia przedmiotowych nieruchomości w remanencie likwidacyjnym, natomiast ma obowiązek dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego przy nabyciu, materiałów służących przeprowadzonej modernizacji nieruchomości w trybie wskazanych wyżej przepisów.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika