Opodatkowanie usług montażu i usług serwisowych urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie (...)

Opodatkowanie usług montażu i usług serwisowych urządzeń technicznych stanowiących wyposażenie budynku oraz opodatkowania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, montaż u osprzętu sanitarnego i pieców jedno i wielofunkcyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011r. (data wpływu 30 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 24 lutego 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowaniu usług montażu oraz usług serwisowych tych urządzeń technicznych, stanowiących wyposażenie budynku,
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, montażu osprzętu sanitarnego oraz pieców jedno i wielofunkcyjnych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak również serwisu tych urządzeń.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 24 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 lutego 2012r., znak: IBPP2/443-1314/11/AM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na wykonywaniu instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W ramach wykonywanych usług wykonuje w/w instalacje oraz montuje urządzenia techniczne (kuchnie elektryczne, płyty ceramiczne, płyty indukcyjne, kuchnie gazowo-elektryczne, piece jednofunkcyjne i wielofunkcyjne, zmywarki). Ponadto montuje i naprawia osprzęt sanitarny (baterie, spłuczki). Wnioskodawca nie jest producentem, a jedynie dystrybutorem przedmiotowych urządzeń technicznych. Usługi wykonuje między innymi w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111 i 112 . W skład wykonywanych usług wchodzą zarówno czynności instalacyjne, jak i materiały. Dodatkowo świadczy usługi serwisu (konserwacji) urządzeń. Urządzenia te podłączane są do sieci wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i gazowych.

Montaż kuchni elektrycznej, płyty ceramicznej, płyty indukcyjnej wymaga podłączenia do instalacji elektrycznej poprzez podpięcie przewodów elektrycznych do puszki sieciowej instalacji trójfazowej. Podłączenie jest stałe i nie ma możliwości demontażu urządzenia bez wykonania specjalistycznych robót budowlanych.

Montaż kuchni gazowo-elektrycznej wymaga podłączenia do instalacji gazowej za pomocą rur, które należy doprowadzić (przedłużyć) do urządzenia.

Montaż pieca jednofunkcyjnego lub wielofunkcyjnego (piec do ogrzewania wody użytkowej, piec do ogrzewania wody użytkowej oraz do instalacji cieplnej) ? wymaga podłączenia do sieci gazowej oraz cieplnej za pomocą rur.

Montaż zmywarki wymaga podłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, zamontowania zaworu zasilającego oraz odpływu do kanalizacji.

Wszystkie usługi wymagają wykonania specjalistycznych robót budowlanych polegających na podłączeniu na stałe do instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi montażu wymienione we wniosku wykonuje w ramach remontu, modernizacji, budowy lub przebudowy obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz usług serwisowych (konserwujących) dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z powyższym jaką stawkę podatku VAT należy zastosować wobec wyżej wymienionych robót budowlanych, związanych z montażem urządzeń technicznych oraz osprzętu sanitarnego w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111 i 112?

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować w stosunku do usług serwisowych (konserwujących) dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wymienionych we wniosku urządzeń?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 41 ust. 12-12c pozwala na zastosowanie stawki 8% do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem, mieszkaniowym. Art. 3 ustawy Prawo Budowlane definiuje pojęcie obiektu budowlanego jako budynku wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Ponadto ustawa Prawo budowlane wymienia montaż jako jeden z rodzajów robót budowlanych. Remont natomiast definiowany jest jako wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest zastrzeżenia, że w przypadku, gdy ustawodawca nie posługuje się symbolami PKWiU ? klasyfikacja ta nie może być stosowana pomocniczo. PKWiU 43 ? "Roboty budowlane specjalistyczne" zawiera podgrupę 43.2 roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, wodno-kanalizacyjnych i pozostałych instalacji budowlanych oraz podgrupę 43.22.1 Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, odwadniających, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

Piece, kuchnie i inne urządzenia wymienione w części G niniejszego formularza stanowią niewątpliwie urządzenia techniczne kończące instalacje wodno-kanalizacyjne, cieplne i gazowe. Również naprawa i montaż osprzętu sanitarnego stanowi zakończenie instalacji zaliczanych do budynku. Czynności te zaliczane są do budowy ewentualnie do remont instalacji stanowiących nieodłączną część budynku.

W związku z tym na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług, art. 3 ustawy Prawo budowlane oraz PKWiU w stosunku do prac budowlanych ? do sprzedaży i montażu urządzeń technicznych takich jak kuchnie elektryczne, płyty ceramiczne, płyty indukcyjne, kuchnie gazowo elektryczne, piece jednofunkcyjne i wielofunkcyjne, zmywarki oraz osprzęt sanitarny (baterie, spłuczki) należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w odniesieniu do usług wykonywanych w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111 i 112.

Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do usług serwisowych (konserwacyjnych) wyżej wymienionych urządzeń, na podstawie par. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należy również zastosować stawkę VAT w wysokości 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za :

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowaniu usług montażu oraz usług serwisowych tych urządzeń technicznych, stanowiących wyposażenie budynku,
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, montażu osprzętu sanitarnego oraz pieców jedno i wielofunkcyjnych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak również serwisu tych urządzeń.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zaznaczyć jednak należy, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności. I tak stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W związku z faktem, iż z dniem 1 stycznia 2011r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Natomiast przepis art. 41 ust. 12b ww. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Jednak zgodnie z art. 41 ust. 12c ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Jak wynika z powołanych przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Stosownie do ww. rozporządzenia w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 ? mieszkalnych jednorodzinnych, 112 ? o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 ? zbiorowego zamieszkania.

Zgodnie z art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku preferencyjnego rozwiązania, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest zatem określenie, czy i w jakim zakresie ustawodawca odwołuje się w nim do klasyfikacji statystycznych, a w przypadku braku takiego odwołania, jakie znaczenie należy przypisać normie tam zawartej.

W ww. przepisie zostały wymienione czynności oraz zastrzeżenie, że muszą one dotyczyć określonych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z tym, że w przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku VAT ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zauważa się, że przy ustalaniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywanie ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Zatem dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy określone czynności wykonywane przez podatnika mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Z uwagi na to, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, należy w tym zakresie odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.


Z kolei przez roboty budowlane w myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, renowacji lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez przebudowę ? zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

W znaczeniu słownikowym (?Współczesny słownik języka polskiego?, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), ?remont? oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast ?montaż? to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei ?instalować? oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja to według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) ? ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?.

Natomiast montaż ? wg powyższego słownika ? to ?składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość?.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie ?montaż? odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na wykonywaniu instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W ramach wykonywanych usług wykonuje w/w instalacje oraz montuje urządzenia techniczne (kuchnie elektryczne, płyty ceramiczne, płyty indukcyjne, kuchnie gazowo-elektryczne, piece jednofunkcyjne i wielofunkcyjne, zmywarki) Ponadto montuje i naprawia osprzęt sanitarny (baterie, spłuczki). Wnioskodawca nie jest producentem, a jedynie dystrybutorem przedmiotowych urządzeń technicznych. Usługi wykonuje między innymi w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym PKOB 111 i 112 . W skład wykonywanych usług wchodzą zarówno czynności instalacyjne, jak i materiały. Dodatkowo świadczy usługi serwisu (konserwacji) urządzeń. Urządzenia te podłączane są do sieci wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i gazowych.

Usługi montażu wymienione we wniosku Wnioskodawca wykonuje w ramach remontu, modernizacji, budowy lub przebudowy obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz usług serwisowych (konserwujących) dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie montażu urządzeń technicznych tj. kuchni elektrycznych, płyt ceramicznych, płyt indukcyjnych, kuchni gazowo elektrycznych, zmywarek, nie można uznać za konserwację, remont, modernizację, a także budowę czy przebudowę, bowiem czynności te stanowią zaopatrywanie budynków w elementy wyposażenia (wyposażenia AGD), natomiast nie dotyczą elementów konstrukcyjnych czyli substancji samego budynku. Kuchnie elektryczne, płyty ceramiczne, płyty indukcyjne, kuchnie gazowo elektryczne, zmywarki należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt, że ww. urządzenia stanowią zakończenie instalacji, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia, bowiem nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku, a jedynie podniesienie jego funkcjonalności. Zatem usługa montażu ww. urządzeń (wyposażenia) nie może korzystać ze stawki 8% lecz podlega opodatkowaniu stawką 23%. W konsekwencji jako, że wskazane we wniosku urządzenia stanowią wyposażenie i nie dotyczą elementów konstrukcyjnych, czyli substancji samego budynku, do usług napraw i konserwacji nie znajdzie zastosowania stawka podatku 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. rozporządzenia. Stawka 8% wynikająca z tego przepisu ma zastosowanie do robót, których celem jest utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, inne niż remont.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast, usługi polegające na montażu urządzeń sanitarnych tj. baterii, spłuczek oraz pieców jedno i wielofunkcyjnych tj. pieców do ogrzewania wody użytkowej oraz do instalacji cieplnej stanowiących część składową budynku ? w zależności od okoliczności towarzyszących tej czynności ? mogą być uznane za związane z budową, przebudową, modernizacją lub remontem, o którym mowa w ustawie.

Zatem w przedmiocie usług polegających na montażu urządzeń sanitarnych tj. baterii, spłuczek oraz pieców jedno i wielofunkcyjnych tj. pieców do ogrzewania wody użytkowej oraz do instalacji cieplnej wykonywanych w obiektach budownictwa społecznego (PKOB 111 i 112) Wnioskodawca może zastosować obniżoną, tj. 8% stawkę podatku VAT, gdyż ? jak wskazał ? wykonuje je w ramach remontu, budowy, przebudowy lub modernizacji tych obiektów. W konsekwencji spełnione zostały przesłanki określone w art. 41 ust. 12 ustawy, na podstawie których zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest dopuszczalne.

Konsekwentnie jako, że ww. urządzenia ? baterie, spłuczki, piece jedno i wielofunkcyjne nie stanowią wyposażenia budynku, do usług związanych z ich naprawą i konserwacją zastosowanie znajdzie stawka 8% na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 pod warunkiem, że usługi te nie będą wykonywane w ramach remontu tych urządzeń.

Natomiast w przypadku usług polegających na wykonywaniu przez Wnioskodawcę instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych spełnione zostały przesłanki do zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Pierwszą z nich jest zakres wykonywanych czynności, który jak wskazał Wnioskodawca, dotyczy budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy. Drugą przesłanką jest to, że budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania usług montażu oraz usług serwisowych tych urządzeń technicznych, stanowiących wyposażenie budynku,
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, montażu osprzętu sanitarnego oraz pieców jedno i wielofunkcyjnych w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak również serwisu ww. urządzeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika