W sytuacji gdy zagraniczny nabywca nie jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, (...)

W sytuacji gdy zagraniczny nabywca nie jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, polski dostawca towaru musi wykazać WDT jako dostawę na terytorium kraju wg stawki właściwej dla danego towaru.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki B. przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007r. (data wpływu 21 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki dla dostawy towarów w przypadku gdy odbiorca wewnątrzwspólnotowej dostawy nie posiada ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki dla dostawy towarów w przypadku gdy odbiorca wewnątrzwspólnotowej dostawy nie posiada ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnatrzwspólnotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako czynny podatnik VAT zarejestrowany do dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych Wnioskodawca dokonał dostaw na rzecz odbiorcy węgierskiego. Do tych transakcji zastosowano stawkę podatku VAT 0%. Po pewnym czasie Wnioskodawca zorientował się, że odbiorca towaru nie posiada właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Numer NIP, który podał węgierski odbiorca, nie był zgłoszony dla takich transakcji. Wówczas Spółka naliczyła podatek w wysokości 22%, skorygowała deklaracje VAT-7 i uregulowała wynikłe dodatkowe zobowiązanie. Transakcje dotyczyły sprzedawanych palet z tworzyw sztucznych zakwalifikowanych do symbolu PKWiU 25.24 - ?Wyroby z tworzyw sztucznych pozostałe?.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku gdy odbiorca dostawy wewnątrzwspólnotowej podał numer identyfikacyjny jako zarejestrowany do takich transakcji a w rzeczywistości nie posiadał on ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych to Wnioskodawca winien zastosować do tychże transakcji stawkę podstawową podatku VAT tj. 22% tak jak dla sprzedaży krajowej...

  2. Czy zobowiązanie podatkowe wynikłe z tego wyliczenia należy uregulować wraz z należnymi odsetkami za zwłokę...

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka postąpiła właściwie naliczając podatek VAT w wysokości 22% i regulując go wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Natomiast w myśl art. 13 ust. 2 ww. ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędacą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 13 ust. 6 ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Z powyższych przepisów wynika, że nabywcą musi być zarejestrowany w kraju przeznaczenia podatnik podatku od wartości dodanej lub osoba prawna niebędąca podatnikiem podatku od wartości dodanej, zarejestrowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego gdzie będzie rozliczane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.Dostawca z Polski chcąc zatem zastosować do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawkę 0% powinien od nabywcy uzyskać jego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Ponadto numer VAT UE należy podać na fakturze stwierdzającej dostawę towarów, co oznacza, że nabywca ma obowiązek opodatkować zakup towarów na terytorium swojego państwa członkowskiego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli zagraniczny nabywca nie poda ważnego numeru VAT UE i nie jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego, polski dostawca towaru winien wykazać tę dostawę w ewidencji sprzedaży jako dostawę na terytorium kraju, wg stawki właściwej dla danego towaru.Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawcy odnośnie uregulowania zaległości podatkowej wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.Zgodnie bowiem z art. 51 § 1 cyt. w sentencji Ordynacji podatkowej zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę ? art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej.Zatem jeśli wskutek skorygowania deklaracji VAT-7, z powodu konieczności naliczenia przy przedmiotowej transakcji 22% podatku VAT, wynikło do zapłaty większe zobowiązanie podatkowe niż poprzednio, Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić powstałą zaległość podatkową wraz z należnymi odsetkami za zwłokę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika