W zakresie opodatkowania wniesienia aportu niepieniężnego w postaci gruntu zabudowanego budynkiem do (...)

W zakresie opodatkowania wniesienia aportu niepieniężnego w postaci gruntu zabudowanego budynkiem do spółki prawa handlowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.) oraz z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia aportu niepieniężnego w postaci gruntu zabudowanego budynkiem do spółki prawa handlowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia aportu niepieniężnego w postaci gruntu zabudowanego budynkiem do spółki prawa handlowego .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 lutego 2012 r. znak IBPP2/443-1338/11/IK.

Ponadto Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto O. zamierza w 2012 roku wnieść aport do spółki prawa handlowego w postaci budynku przy ul. U. w O. tzw. O. Inkubator Przedsiębiorczości oraz gruntu i objąć udziały w spółce. Miasto O. jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w O. przy ul. U. zabudowanej budynkiem O. Inkubatora Przedsiębiorczości. Przedmiotowa nieruchomość zakupiona została na potrzeby realizacji inwestycji w postaci inkubatora przedsiębiorczości w 1999 roku od ówczesnej Firmy C. D.

Inkubator Przedsiębiorczości powstał w wyniku realizacji projektu pn. ?Zintegrowany Rozwój Miejskiej Strefy Aktywności Gospodarczej N. D. w O." w ramach Programu Narodowego PHARE, Sektor Spójność Społeczna i Gospodarcza 2003.

Projekt był współfinansowany ze środków pomocowych Wspólnot Europejskich w sposób następujący: wkład krajowy - środki z budżetu miasta 26,77%, środki z funduszu Phare 73,23%. Projekt obejmował następujące działania:

  • udostępnienie terenów pod inwestycje,
  • dokonanie nakładów inwestycyjnych i pierwsze wyposażenie zakupionego budynku (zakupiony budynek wymagał gruntownego remontu),
  • powstanie lokalnego centrum biznesu wraz z inkubatorem przedsiębiorczości,
  • rozwój infrastruktury technicznej poprzez budowę sieci kanalizacyjnej, sanitarnej i deszczowej.

W wyniku realizacji powyższego projektu dokonano odnowienia nabytego budynku i stworzono warunki dla funkcjonowania 26 firm. Pomieszczenia OIP są wynajmowane firmom na działalność produkcyjną, biurową, magazynową oraz usługową. O. Inkubator Przedsiębiorczości powstał ze środków budżetu miasta przy współfinansowaniu ze środków Funduszu PHARE w ramach realizacji zadań własnych.

Zrealizowane zadanie inwestycyjne zostało rozliczone i obiekt wprowadzony został do ewidencji środków trwałych Urzędu Miasta O. w dniu 30 listopada 2006 r. jako O. Inkubator Przedsiębiorczości o numerze KST ..., grupa 105. Miasto O. zamierza wnieść aport (wkład niepieniężny) do spółki prawa handlowego, w której posiada udziały w wysokości 74,18%. Spółkę tę powołano w 2001 roku na podstawie uchwały Rady Miasta O. Jako zadanie spółki wskazano wspieranie rozwoju gospodarczego Miasta O. oraz pozyskiwanie inwestorów w celu tworzenia nowych miejsc pracy. Wcześniej tj. w 2000 roku Rada Miasta O. podjęła uchwalę w sprawie ?Programu rozwoju i pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw w O.?. W trakcie realizacji zadania tut. Urzędowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatek VAT naliczony od dokonywanych zakupów w związku z realizowaną inwestycją stanowi tzw. koszt kwalifikowany i był wliczony do ogólnego kosztu projektu. Ponadto Urząd nie poniósł wydatków na ulepszenie powstałego obiektu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. Dostawa budynku w roku 1999 była przedmiotowo zwolniona, w myśl art. 4 pkt 7 ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Przedmiotowy budynek, który został zakupiony był wybudowany w latach 40-tych, a zatem przy sprzedaży był traktowany jako towar używany.
  2. Przy nabyciu budynku w 1999 r. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  3. Wydatki dokonane na ten budynek w ramach projektu pn. ?Zintegrowany Rozwój Miejskiej strefy Aktywności Gospodarczej N. D. w O.? były wydatkami poniesionymi na ulepszenie, ale Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione koszty na ulepszenie tego budynku wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną Zadanie realizowane było w ramach inwestycji o nazwie ?Remont i adaptacja obiektu J-39 na potrzeby O. Inkubatora Przedsiębiorczości? i finansowane było ze środków własnych miasta oraz źródeł zewnętrznych tj. PHARE 2003.SSG.
  4. Budynek jest w części wynajmowany odpłatnie na podstawie zawartych umów, firmom prowadzącym różnorodną działalność gospodarczą m.in. handlową, natomiast w części jest wynajmowany odpłatnie na siedzibę spółki miejskiej, której ma zostać przekazany majątek w formie aportu.
  5. W rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) wniesienie aportu niepieniężnego w postaci budynku będącego w użytkowaniu spółki miejskiej C. B. M. Z. Sp. z o.o. nie będzie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia.
  6. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT a dostawą budynku nie upłynie okres krótszy niż 2 lata. Oddanie budynku do użytkowania po dokonaniu jego modernizacji i adaptacji nastąpiło 30 listopada 2006 r.
  7. Budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez dokonującego dostawy do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że nakłady na ulepszenie przekroczyły 30% wartości początkowej przedmiotowego obiektu. Po ulepszeniu obiekt został oddany w najem w całości 30 listopada 2006 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wniesienie aportu do spółki prawa handlowego w postaci budynku O. Inkubatora Przedsiębiorczości, oraz gruntu w zamian za udziały w tej spółce jest zwolnione z podatku VAT?
  2. Czy powyższa czynność podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zwolnieniu przedmiotowemu podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 punkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług określona została definicja pierwszego zasiedlenia, zgodnie z którą przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

  1. Inkubator Przedsiębiorczości, który powstał w wyniku zrealizowanego przez miasto zadania inwestycyjnego, przekazany został do używania i przyjęty do ewidencji środków trwałych.

W świetle powyższego spełniony został warunek, który uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług tj. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą (w postaci aportu do spółki prawa handlowego) minął krótszy niż 2 lata.

Aport stanowi dostawę towarów i jest traktowany tak samo jak każda inna dostawa towarów. Oznacza to, że jeżeli przedmiotem aportu jest budynek, budowla lub ich części, wówczas zastosowanie znajdują standardowe reguły dotyczące zwolnienia z VAT określone w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaznaczyć należy, że od 2009 roku wprowadzono generalnie zwolnienie dla pierwszego zasiedlenia, przy czym zwolnienie obejmuje również nieruchomości niemieszkalne. Zdaniem tut. Urzędu dostawa towaru polegająca na wniesieniu aportu w postaci budynku OIP wraz z gruntem do spółki prawa handlowego korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów ? następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Czynność wniesienia aportu jest czynnością odpłatną, bowiem w zamian za wnoszony majątek wnoszący aport obejmuje udziały w spółce.

Podstawowa stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Obok stawek obniżonych, ustawodawca dla dostawy budynków, budowli lub ich części przewidział zwolnienie od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej (czyli od 30 do 100% wartości początkowej).

Na potrzeby definicji pierwszego zasiedlenia należy przyjąć, iż oddanie do użytkowania jest sformułowaniem odnoszącym się do faktycznej czynności przekazania budynku, budowli lub ich części w wykonaniu dostawy, dzierżawy, najmu lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu. Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli (art. 29 ust. 5a ustawy o VAT).

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy dostawa gruntu zabudowanego budynkiem korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść aport (wkład niepieniężny), w postaci gruntu zabudowanego budynkiem (inkubator przedsiębiorczości), do spółki prawa handlowego. Dostawa tego budynku nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli, jak wyjaśnił Wnioskodawca, upłynie okres nie krótszy niż dwa lata. Wnioskodawca wskazał również, że poniósł nakłady na ulepszenie tego obiektu przekraczające 30% jego wartości początkowej, a po jego ulepszeniu od dnia 30 listopada 2006 r. cały obiekt został oddany w najem (w części wynajmowany odpłatnie dla różnorodnych firm, a w części wynajmowany odpłatnie na siedzibę spółki, do której ma on być wniesiony w postaci aportu).

Zatem dostawa budynku (inkubatora przedsiębiorczości), będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu, które nastąpiło w listopadzie 2006 r. w związku z najmem całego obiektu, po upływie okresu dłuższego niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i przedstawione zdarzenie przyszłe wniesienie aportu w postaci gruntu zabudowanego budynkiem będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust 5.

Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT dokonujący sprzedaży może z tego zwolnienia zrezygnować na podstawie art. 43 ust. 10 ww. ustawy i wybrać opodatkowanie pozytywną stawką na warunkach określonych w tym przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa towaru polegająca na wniesieniu aportu w postaci budynku OIP wraz z gruntem do spółki prawa handlowego korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo zauważa się iż, organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ?Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika