Określenie czy z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca stanie się czynnym (...)

Określenie czy z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009r. (data wpływu 23 lutego 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2009r. (data wpływu 22 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 22 kwietnia 2009r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 21 kwietnia 2009r. będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 kwietnia 2009r. znak: IBPP2/443-139/09/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.), zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych. Wyodrębnienie organizacyjne zespołu osób i środków majątkowych ma na celu zapewnienie odrębności od organu założycielskiego.

Ta ustawowa odrębność organizacyjna i operacyjna powoduje, że NZOZ jest zakładem pracy dla pracowników realizujących kontrakt z NFZ, NZOZ zawiera umowy z lekarzami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług medycznych, jak również inne umowy o świadczenie usług np. diagnostyki, dostawy materiałów, mediów, lekarstw itp. NZOZ to podmiot pełniący szczególną rolę w publicznej ochronie zdrowia (kontrakt z NFZ) - obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa obywateli - Wyrok TK sygn akt K.20/99. To zaś oznacza, że ustawodawca żąda wyodrębnienia po to by ZOZ zapewnić samodzielność w leczeniu pacjenta. Gdyby organ założycielski był przełożonym kierownika ZOZ czy lekarzy to mógłby ingerować w sprawy medyczne nie będąc lekarzem!! Tak więc do istotnych cech działalności gospodarczej prowadzonej przez NZOZ należy zaliczyć zawodowy (stały) charakter, w tym powtarzalność podejmowanych działań, ale także podporządkowanie zasadzie racjonalnego gospodarowania i uczestnictwo w obrocie gospodarczym. Ustawodawca sprowadza ten element do pojęcia samodzielności; jednym z warunków uznania danego podmiotu za podatnika VAT jest wykonywanie działalności gospodarczej samodzielnie (ang.: independently) - tak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nzoz, w rozumieniu ustawy VAT, jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, mającą prawo być podatnikiem czynnym VAT. Powyższe stanowisko znajduje także potwierdzenie w wykładni celowościowej. Z przepisu art. 4 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej wynika, że świadczeń mogą udzielać zakłady opieki zdrowotnej (spełniające określone tą ustawą i przepisami wykonawczymi różne wymagania) i osoby fizyczne mające odpowiednie kwalifikacje. Celem ustawodawcy była zatem troska o stworzenie gwarancji ochrony zdrowia i życia osób, którym świadczenia są udzielane, między innymi poprzez zapewnienie, że podmioty udzielające świadczeń spełniają określone wymogi, a w przypadku osób fizycznych - że mają one odpowiednie kwalifikacje. Do wniosku o wpis do rejestru zakładów opieki zdrowotnej kierownik zakładu musi złożyć oświadczenie, że NZOZ będą udzielane świadczenia zdrowotnej wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. wypożyczenie bloku operacyjnego to wg PKWiU 71.40.14-00.00. usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń bez obsługi,
  2. odpłatne wynajmowanie pomieszczenia gabinetu lekarskiego osobom fizycznym oraz osobom prawnym na cele gospodarcze to wg PKWiU 70.20.12-00.00. usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze nie mieszkalnym,
  3. odpłatne wynajmowanie zwykłego środka transportu to odpłatne wynajmowanie samochodu z kierowcą (jest to samochód ciężarowo-uniwersalny) wg - PKWiU 60.24.30-00.00 są to usługi wynajmowania komercyjnych pojazdów transportu towarów z kierowcą,
  4. odpłatny wypis z karty chorobowej pacjenta do odpłatne świadczenie usług kserograficznych wg PKWiU 74.83.12.-00.00. są to usługi powielania,
  5. prowadzenie prac naukowo badawczych to wg klasyfikacji PKWiU 73.10.15-00 usługi badawczo rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji,
  6. odpłatne wynajmowanie zwykłego środka transportu dla przewozu byłego pacjenta z rodzina to wg klasyfikacji PKWiU 60.22.12-00 usługi w zakresie wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą,
  7. korzystanie z pokoju gościnnego w szpitalu przez rodzinę pacjenta to wg PKWiU 55.23.13-00 usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania,
  8. zbieranie materiałów i ich opracowywanie jako analizy statystyczne na zlecenie innych osób (krajowych i zagranicznych) to prowadzenie prac naukowo - badawczych to wg PKWiU 73.10.15-00 usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej (jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej) utworzony przez spółkę jawną, świadczący usługi w zakresie, (dodatkowe do usług medycznych):

  1. odpłatnego wypisu z karty chorobowej pacjenta,
  2. odpłatnego transportu pacjenta po zakończeniu leczenia wraz z rodziną do domu,
  3. korzystania z pokoju gościnnego w szpitalu przez rodzinę pacjenta,
  4. wynajem gabinetu lekarskiego czy bloku operacyjnego innemu lekarzowi,
  5. prowadzenie analizy statystyczne na zlecenie innych (krajowych i zagranicznych) osób,
  6. wynajem zwykłego środka transportu - samochód dostawczy
  7. prac naukowo badawczych

jest w rozumieniu ustawy VAT czynnym podatnikiem podatku VAT świadczącym usługi zwolnione z VAT...

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował pytanie: Czy musi być podatnikiem podatku VAT, po przekroczeniu limitu zwolnienia bez uwzględniania faktu, że mają miejsce usługi medyczne zwolnione z VAT wg załącznika do ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o VAT w związku załącznikiem nr 4 ? poz. 9 zwalnia z podatku VAT usługi wymienione w grupowaniu 85 PKWiU, tj. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) ? grupowanie 85 zawiera podgrupę 85.12, która obejmuje usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie. Z załącznika nr 4 u.p.t.u. usunięto poz. 5 ? prace naukowo badawcze oznaczone w PKWiU grupowaniem 73, w tym także badania w dziedzinie nauk medycznych i farmacji, co sugeruje, że usługa wykonywana przez zakład opieki zdrowotnej w zakresie badań nie jest usługą objętą grupowaniem 85. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) grupowanie 85 zawiera usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w podgrupach 85.11, 85.12, 85.13 PKWiU wskazuje natomiast na usługi świadczone przez konkretne typy podmiotów ? szpitale, przychodnie, praktyki lekarskie, co nasuwa przypuszczenie, że jednak są to usługi zwolnione, bowiem w podgrupie 85.14 wskazuje nawet usługi gdzie indziej niesklasyfikowane a należące jednak do grupowania 85. Zwolnienie dotyczy usług wykonywanych przez zakłady opieki zdrowotnej bez względu na to ?co? świadczy, o ile tylko mieści się dana usługa w kategorii ochrony zdrowia ludzkiego. W grę wchodziłoby zwolnienie podmiotowe, usługi świadczone przez szpitale, przychodnie, praktyki lekarskie.

Chodzi bowiem o:

  1. odpłatne wypisy z karty chorobowej pacjenta,
  2. odpłatny transport pacjenta po zakończeniu leczenia wraz z rodziną do domu,
  3. korzystanie z pokoju gościnnego w szpitalu przez rodzinę pacjenta,
  4. wynajem gabinetu lekarskiego czy bloku operacyjnego innemu lekarzowi,
  5. prowadzenie analizy statystycznej na zlecenie innych (krajowych i zagranicznych) osób,
  6. wynajem zwykłego środka transportu - samochód dostawczy,
  7. prowadzenie prac naukowo badawczych np. granty,

są objęte zwolnieniem przedmiotowym, podmiotowych tym samym nzoz może wystawiać faktury VAT oznaczając, że są to usługi zwolnione z VAT.

NZOZ niezależnie od tego czy jest to organ założycielski pod nazwą NZOZ N. posiadający wpis do KRS jako spółka niemająca osobowości prawnej, czy też NZOZ N. działający na podstawie wpisu do rejestru właściwego wojewody może być czynnym podatnikiem podatku VAT, a po przekroczeniu limitu musi być czynnym podatnikiem podatku VAT.

Poniesione czynności to usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Na dzień dzisiejszy NZOZ N. spółka jawna jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy usługi kwalifikowane wg PKWiU jako 71.21.11-00.00 usługi wynajmu lub dzierżawy pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów, bez kierowcy i z tego tytułu wystawia faktury również dla NZOZ dla których jest organem założycielskim, a które to NZOZ świadczą usługi zwolnione z VAT - usługi medyczne, i nie są czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przypadku NZOZ dla których Spółka jest organem założycielskim uzyskano nadanie numerów NIP, jednak nie dokonywano zarejestrowania jako ?podatnik VAT czynny'(te czynności opodatkowane są znacznie poniżej limitu) poza jednym NZOZ N., który dodatkowo świadczy usługi w zakresie prac naukowo badawczych.

Usługi, o których mowa w pytaniu, będą realizowane przez NZOZ N. Spółka jawna po oddaniu do eksploatacji przedsięwzięcia ?Szpital' planowany do uruchomienia od 2010 roku, to w przekonaniu Wnioskodawcy Spółka będzie świadczyła usługi o których mowa w pytaniu na rzecz własnej jednostki dla której jest organem założycielskim jak również na rzecz osób trzecich, natomiast NZOZ N. Szpital będzie świadczył usługi kserograficzne, a te nie wymagają by był 'czynnym podatnikiem podatku VAT? ze względu na fakt, że ich wartość będzie poniżej limitu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 353 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcia ?podatnika? i ?działalności gospodarczej?, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Takie ujęcie działalności gospodarczej wskazuje, że podatnikami VAT są podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem gospodarczym. Natomiast podstawową grupą podatników VAT, określoną w art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w cyt. wyżej ust. 2 art. 15 ustawy), bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

Zgodnie z dyspozycją art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (art. 113 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. (?)

Z powyższych przepisów wynika, iż dopóki wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy nie przekroczy kwoty 50.000 zł do tego momentu korzysta on ze zwolnienia podmiotowego. W momencie przekroczenia tej kwoty zwolnienie traci moc a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. 1991r. Nr 91 poz. 408 ze zm.), zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych. Wyodrębnienia organizacyjnego zespołu osób i środków majątkowych ma na celu zapewnienie odrębności od organu założycielskiego.

Ta ustawowa odrębność organizacyjna i operacyjna powoduje, że NZOZ jest zakładem pracy dla pracowników realizujących kontrakt z NFZ, NZOZ zawiera umowy z lekarzami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług medycznych, jak również inne umowy o świadczenie usług np. diagnostyki, dostawy materiałów, mediów, lekarstw itp.

Tak więc do istotnych cech działalności gospodarczej prowadzonej przez NZOZ należy zaliczyć zawodowy (stały) charakter, w tym powtarzalność podejmowanych działań, ale także podporządkowanie zasadzie racjonalnego gospodarowania i uczestnictwo w obrocie gospodarczym.

Wnioskodawca oświadczył, że NZOZ, dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim, będzie wykonywał usługi dodatkowe do usług medycznych a mianowicie:

  1. Wypożyczenie bloku operacyjnego to wg PKWiU 71.40.14-00.00. usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń bez obsługi,
  2. Odpłatne wynajmowanie pomieszczenia gabinetu lekarskiego osobom fizycznym oraz osobom prawnym na cele gospodarcze to wg PKWiU 70.20.12-00.00. usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze nie mieszkalnym,
  3. Odpłatne wynajmowanie zwykłego środka transportu to odpłatne wynajmowanie samochodu z kierowcą (jest to samochód ciężarowo-uniwersalny) wg - PKWiU 60.24.30-00.00 są to usługi wynajmowania komercyjnych pojazdów transportu towarów z kierowcą,
  4. Odpłatny wypis z karty chorobowej pacjenta do odpłatne świadczenie usług kserograficznych wg PKWiU 74.83.12.-00.00. są to usługi powielania,
  5. Prowadzenie prac naukowo badawczych to wg klasyfikacji PKWiU 73.10.15-00 usługi badawczo rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji,
  6. Odpłatne wynajmowanie zwykłego środka transportu dla przewozu byłego pacjenta z rodzina to wg klasyfikacji PKWiU 60.22.12-00 usługi w zakresie wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą,
  7. korzystanie z pokoju gościnnego w szpitalu przez rodzinę pacjenta wg PKWiU 55.23.13-00 to usługi wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania,
  8. Zbieranie materiałów i ich opracowywanie jako analizy statystyczne na zlecenie innych osób (krajowych i zagranicznych) to prowadzenie prac naukowo - badawczych to wg PKWiU 73.10.15-00 usługi badawczo - rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Zatem do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85 będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 9 zał. Nr 4 do ustawy o VAT.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 140 załącznika nr 3 zostały wymienione usługi, o symboli PKWiU ex 55.2., świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

Jak to wynika z przedmiotowego wniosku, opisana w stanie faktycznym usługa polegająca na korzystaniu z pokoju gościnnego w szpitalu przez rodzinę pacjenta zaklasyfikowana według PKWiU do grupowania 55.23.13-00 jako usługa wynajmu umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania, będzie objęta preferencyjną stawką podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy.

Usługi polegające na odpłatnym wynajmowaniu zwykłego środka transportu dla przewozu byłego pacjenta z rodziną klasyfikowane według PKWiU wg grupowania 60.22.12-00 jako usługi w zakresie wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą, będą podlegały opodatkowaniu według 7% stawki podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z poz. 143 zał. Nr 3 do ustawy.

Natomiast w przypadku wykonywania usług polegających na:

  • wypożyczeniu bloku operacyjnego wg PKWiU 71.40.14-00.00. jako usługi dzierżawy lub wynajmu pozostałych maszyn i urządzeń bez obsługi,
  • odpłatnym wynajmowaniu pomieszczenia gabinetu lekarskiego osobom fizycznym oraz osobom prawnym na cele gospodarcze wg PKWiU 70.20.12-00.00. jako usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze nie mieszkalnym,
  • odpłatnym wynajmowaniu zwykłego środka transportu to odpłatne wynajmowanie samochodu z kierowcą wg PKWiU 60.24.30-00.00 jako usługi wynajmowania komercyjnych pojazdów transportu towarów z kierowcą,
  • odpłatnym wypisie z karty chorobowej pacjenta to odpłatne świadczenie usług kserograficznych wg PKWiU 74.83..12.-00.00. jako usługi powielania,
  • prowadzeniu prac naukowo badawczych wg klasyfikacji PKWiU 73.10.15-00 jako usługi badawczo rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji,
  • zbieraniu materiałów i ich opracowywaniu jako analizy statystyczne na zlecenie innych osób (krajowych i zagranicznych) to prowadzenie prac naukowo badawczych wg PKWiU 73.10.15-00 usługi badawczo rozwojowe w dziedzinie nauk medycznych i farmacji

należy uznać, iż usługi te będą opodatkowane stawką podstawową podatku VAT w wysokości 22%.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Natomiast ust. 5 pkt 2 powołanego wyżej artykułu stanowi, iż jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni ? do aktualizacji tego zgłoszenia, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9, w przypadku utraty tego prawa.

W myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, ust. 4 i ust. 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), faktury VAT wystawiają podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej.

Powyższe więc skutkuje stwierdzeniem, iż podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT.

Należy zauważyć, iż status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług jest kategorią obiektywną, niezależną od jego woli i poglądu w tym względzie (a także niezależną od poglądów organów podatkowych). W szczególności status danego podmiotu jako podatnika VAT jest niezależny od rejestracji dla potrzeb tego podatku. Powyższa okoliczność była szczególnie często podnoszona (przypominana) w początkowym okresie obowiązywania ustawy VAT z 1993 r., gdyż wielu podatników utożsamiało powstanie po ich stronie obowiązku podatkowego z faktem zarejestrowania się w tym charakterze. W praktyce i doktrynie jednakże wielokrotnie wskazywano na status podatnika jako kategorię 'obiektywną'. Tak chociażby NSA w wyroku z dnia 17 września 1999r. (III SA 5628/98, Lex nr 39476), w którym stwierdził: 'Fakt dokonania rejestracji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z 1993 r. o VAT, służyć ma przede wszystkim organom podatkowym do założenia rejestru podatników, natomiast nie wywołuje skutków w zakresie obowiązków podatkowych, gdyż obowiązek taki wynika z mocy prawa'.

Reasumując należy stwierdzić, iż o ile Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim, nie dokonał rejestracji jako ?podatnik VAT czynny? może korzystać ze zwolnienia podmiotowego do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy wykonywane przez NZOZ-y czynności, o których mowa wyżej, w sytuacji przedstawionej we wniosku, są samodzielnie przez nie wykonywaną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania, jak też Wnioskodawca nie przedstawił w tej kwestii swojego stanowiska.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, iż NZOZ (dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim) może być czynnym podatnikiem podatku VAT, a po przekroczeniu limitu musi być czynnym podatnikiem podatku VAT, należało uznać, co do zasady, za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego (w szczególności w przypadku uznania, iż wykonywanie przez NZOZ (dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim) opisanych we wniosku czynności nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika