Czy Spółka postąpi prawidłowo rozpoznając w Polsce obowiązek podatkowy z tytułu dokonania (...)

Czy Spółka postąpi prawidłowo rozpoznając w Polsce obowiązek podatkowy z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia surowców, w związku z przetransportowaniem ich do magazynów Spółki w Polsce, jednocześnie uznając, że dokonanie importu oraz wprowadzenie surowców do obrotu będzie następowało na terytorium Niemiec, zatem w Niemczech powinny zostać rozliczone zobowiązania celne oraz podatkowe od importu towarów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007r. (data wpływu 2 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2007r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których uprzednio import został dokonany na terytorium Niemiec, gdzie zostały również rozliczone zobowiązania celne i podatkowe przez przedstawiciela podatkowego Spółki.
W dniu 28 grudnia 2007r. do tut. organu wpłynęło uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w postaci upoważnienia dla Pani ?? do reprezentowania Spółki wraz z kserokopią opłaty skarbowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność w zakresie produkcji oraz sprzedaży ogumienia m.in. do pojazdów osobowych i ciężarowych. Spółka zamierza dokonywać importu na terytorium Niemiec surowców pochodzących od dostawców mających swoją siedzibę w krajach trzecich z jednoczesnym wnioskowaniem o zwolnienie z podatku od towarów i usług od importu. Surowce będą transportowane drogą morską do jednego z portów niemieckich. Następnie zostaną one dopuszczone do obrotu na terenie Niemiec z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek niemiecki jako towary, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku ich dostawy do innego państwa członkowskiego. Odprawa celna zostanie dokonana na terenie Niemiec przez przedstawiciela podatkowego Spółki, zobowiązanego do zapłaty podatku i zarejestrowanego jako podatnik VAT w Niemczech. Następnie surowce te zostaną przetransportowane z terytorium Niemiec do magazynów Spółki na terenie Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postąpi prawidłowo rozpoznając w Polsce obowiązek podatkowy z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia surowców, w związku z przetransportowaniem ich do magazynów Spółki w Polsce, jednocześnie uznając, że dokonanie importu oraz wprowadzenie surowców do obrotu będzie następowało na terytorium Niemiec, zatem w Niemczech powinny zostać rozliczone zobowiązania celne oraz podatkowe od importu towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, import surowców zostanie dokonany na terytorium Niemiec, tam surowce zostaną dopuszczone do obrotu.

W Niemczech Spółka poprzez przedstawiciela podatkowego będzie się wywiązywać z obowiązków celnych oraz podatkowych zgodnie z obowiązującym krajowym prawem niemieckim. Zgodnie z art. 11 oraz z art. 20 w Polsce Spółka rozpozna obowiązek podatkowy w związku z przetransportowaniem własnych towarów z terytorium Niemiec do magazynów w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na postawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług - przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 i 2 cyt. ustawy - w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Natomiast ? w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju.

W przypadku więc, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnatrzwpólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza dokonywać importu na terytorium Niemiec surowców pochodzących od dostawców mających swoją siedzibę w krajach trzecich z jednoczesnym wnioskowaniem o zwolnienie z podatku od towarów i usług od importu. Następnie surowce zostaną dopuszczone do obrotu na terenie Niemiec z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek niemiecki jako towary, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT w przypadku ich dostawy do innego państwa członkowskiego. Odprawa celna zostanie dokonana na terenie Niemiec przez przedstawiciela podatkowego Spółki, zobowiązanego do zapłaty podatku i zarejestrowanego jako podatnik VAT w Niemczech. Następnie surowce te zostaną przetransportowane z terytorium Niemiec do magazynów Spółki na terenie Polski.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przedstawione zdarzenie gospodarcze nie wypełnia definicji importu towarów, zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy zatem przyjąć, iż w powyżej opisanym przez Wnioskodawcę przyszłym zdarzeniu, import surowców zostanie dokonany na terytorium Niemiec, gdzie surowce zostaną dopuszczone do obrotu. Spółka na terytorium Niemiec poprzez ustanowionego przedstawiciela podatkowego będzie się wywiązywać z obowiązków celnych oraz podatkowych, jakie nakładają obowiązujące przepisy niemieckie (na terytorium Niemiec zostanie zakończona procedura celna).

Przedmiotowe przemieszczenie surowców z terytorium Niemiec do Polski dokonane w ramach przedsiębiorstwa Spółki (uprzednio zaimportowanych przez Spółkę i odprawionych w Niemczech) w świetle cyt. wyżej przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów a zatem podlegać ono będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług według stawek właściwych dla nabytych towarów.

Jak wynika ze stanu faktycznego sprawy, Wnioskodawca nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej na terenie Niemiec lecz działa za pośrednictwem niemieckiego przedstawiciela podatkowego, co spełnia przesłankę ww. przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącą prowadzenia przedsiębiorstwa w innym państwie członkowskim.

Reasumując, należy uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.
Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika