prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za art. spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia (...)

prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za art. spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, i dla pracowników Służby Leśnej uczestniczących w naradach i szkoleniach

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2009r. (data wpływu 27 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur za art. spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, i dla pracowników Służby Leśnej uczestniczących w naradach i szkoleniach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur za art. spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, i dla pracowników Służby Leśnej uczestniczących w naradach i szkoleniach.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2009r. (data wpływu 27 maja 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 maja 2009r. znak: IBPP2/443-214/09/RSz, IBPBI/2/423-348/09/PC.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką nieposiadającą osobowości prawnej i prowadzi działalność na podstawie ustawy o lasach z dnia 28 września 1991r. (Dz. U. z 2005r. Nr 45, poz. 435 z późn.zm.).

Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w PGL LP (Dz. U. Nr 134, poz. 692) Wnioskodawca prowadzi działalność podlegającą ustawie o VAT:

  1. opodatkowaną - do której należą działalność podstawowa oraz uboczna, zgodnie z § 4 ust.1 pkt 1 i pkt 2a i 2b;
  2. opodatkowaną i zwolnioną - do której należy działalność administracyjna oraz działalność dodatkowa.

W ramach działalności opodatkowanej oraz opodatkowanej i zwolnionej Wnioskodawca zakupuje i przekazuje artykuły spożywcze, tj. kawę, herbatę, cukier, mleko, ciastka:

  • do sekretariatu w celu poczęstunku klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy. Poczęstunek nie ma charakteru okazałości (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną);
  • do pomieszczenia socjalnego - pracownikom do ogólnej konsumpcji (zakup związany ze sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną);
  • pracownikom Służby Leśnej podczas szkoleń a także w trakcie comiesięcznych narad gospodarczych z kierownictwem Wnioskodawcy (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną).

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 21 maja 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za artykuły spożywcze zakupione do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, i dla pracowników Służby Leśnej uczestniczących w naradach i szkoleniach... (oznaczone jako pytanie Nr 2)

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto pytanie sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 21 maja 2009r.

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur za artykuły spożywcze zakupione do: sekretariatu, pomieszczenia socjalnego oraz dla pracowników Służby Leśnej na szkolenia i narady gospodarcze, ponieważ wiąże się to z działalnością opodatkowaną oraz opodatkowaną i zwolnioną wynikającą z ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 roku.

Uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że 'w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.'

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 21 maja 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności opodatkowanej oraz opodatkowanej i zwolnionej Wnioskodawca zakupuje i przekazuje artykuły spożywcze, tj. kawę, herbatę, cukier, mleko, ciastka:

  • do sekretariatu w celu poczęstunku klientów i potencjalnych klientów Wnioskodawcy. Poczęstunek nie ma charakteru okazałości (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną);
  • do pomieszczenia socjalnego - pracownikom do ogólnej konsumpcji (zakup związany ze sprzedaż opodatkowaną i zwolnioną);
  • pracownikom Służby Leśnej podczas szkoleń a także w trakcie comiesięcznych narad gospodarczych z kierownictwem Wnioskodawcy (zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną).

W przypadku gdy Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż wydatki związane z zakupem wymienionych artykułów spożywczych takich jak: kawa, herbata, cukier, mleko, ciastka, są związane ze sprzedażą opodatkowaną oraz opodatkowaną i zwolnioną.

Biorąc zatem pod uwagę cyt. wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, takich jak: takich jak: kawa, herbata, cukier, mleko, ciastka, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 oraz w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, przy uwzględnieniu ograniczeń wynikających z art. 88 tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Kwestia opodatkowania podatkiem VAT wydania artykułów spożywczych do sekretariatu, pomieszczenia socjalnego, dla pracowników Służby Leśnej w trakcie narad i szkoleń, ustalenie czy wydanie artykułów spożywczych należy traktować jako przekazanie na cele osobiste pracowników oraz udokumentowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Również kwestia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika