Miejsce świadczenia usług dla kontrahenta z Holandii wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia (...)

Miejsce świadczenia usług dla kontrahenta z Holandii wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009r. (data wpływu 11 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2009r. (data wpływu 28 grudnia 2009r.) oraz pismem z dnia 26 stycznia 2010r. (data wpływu 28 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług dla kontrahenta z Holandii wg stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług dla kontrahenta z Holandii.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2010r. (data 28 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 stycznia 2010r. znak: IBPP2/443-1033/09/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług, które wg Urzędu Statystycznego w Łodzi mieszczą się w grupowaniu PKWiU/1997 74.84.14-00.00 ?Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych?. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. Na podstawie zawartej umowy o świadczenie profesjonalnych usług Wnioskodawca świadczy w Polsce dla potrzeb podmiotu zagranicznego (Holandia) usługi techniczne w zakresie hodowli zwierząt, doglądania sieci firmy w szerokim zakresie oraz wykonywania szerokiego zakresu zadań logistycznych.

Usługi świadczone na rzecz kontrahenta zagranicznego zajmującego się genetyką świń polegają m.in. na pozyskiwaniu potencjalnych odbiorców materiału hodowlanego trzody chlewnej, sporządzania ofert i przygotowywaniu umów dla klientów (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu), prowadzenia nadzoru hodowlanego i szkoleń dla pracowników obsługujących stada objęte oferowanym programem hodowlanym. Nabywca usług ma siedzibę w Holandii, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, jest zidentyfikowany w Holandii na potrzeby podatku od wartości dodanej i w zawartej miedzy stronami umowie o świadczenie tych usług podał numer rejestracyjny VAT.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 17 grudnia 2009r. wskazał, iż wyżej opisana działalność wg Urzędu Statystycznego w Łodzi mieści się w grupowaniu PKWiU/1997 74.84.14-00.00 ?Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych?.

W piśmie z dnia 26 stycznia 2010r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  • Świadczone usługi przez Wnioskodawcę są traktowane przez strony umowy jako jedna kompleksowa usługa rozliczana wraz z kosztami diet podróżnych jednorazowo miesięcznie,
  • Wynagrodzenie za tą usługę jest określone w umowie w jednej kwocie w wysokości miesięcznej, ponadto kontrahent zagraniczny opłaca kwotę diet podróżnych (noclegi, dojazd biznesowe),
  • Świadcząc opisane we wniosku usługi wnioskodawca działa w imieniu i na rzecz kontrahenta zagranicznego,
  • W porozumieniu z kontrahentem zagranicznym przygotowuje oferty i przeprowadza wstępne negocjacje umowne w imieniu kontrahenta zagranicznego i na jego rzecz, jednak ostateczne negocjacje z udziałem Wnioskodawcy przeprowadza kontrahenta zagraniczny i On spisuje umowę,
  • Efektem tej umowy jest między innymi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terenie kraju,
  • Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie jest uzależnione od wielkości dostaw towarów i nie ma z dostawami żadnego związku, bowiem zawieranie umów i ewentualne nabycie towarów lub ich dostawa odbywa się poza firmą Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż oczekuje interpretacji w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r. oraz w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Kto powinien rozliczyć podatek VAT: nabywca usługi (kontrahent zagraniczny holenderski) czy sprzedawca usługi (Firma Wnioskodawcy)...
  2. W przypadku gdy omawiane usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce to czy Wnioskodawca ma prawo wnioskować o zwrot podatku naliczonego VAT gdy Wnioskodawca wystawia faktury VAT z kodem up (nie podlega) bez stawki i kwoty VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług niematerialnych wymienionych w ust. 4 tej ustawy na rzecz podatników mający siedzibę na terytorium Wspólnoty ale w innym kraju niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia usługi jest miejsce gdzie ich nabywca posiada siedzibę, stąd świadczone przez firmę Wnioskodawcy niematerialne usługi na rzecz holenderskiego nabywcy winny być opodatkowane w Holandii i nie stanowić dla Wnioskodawcy czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy o VAT Wnioskodawca ma prawo odliczać naliczony VAT z tytułu nabycia usług związanych ze świadczeniem usługi na rzecz holenderskiego kontrahenta Wnioskodawca bowiem ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego bo świadczone usługi dotyczą świadczenia usług poza terytorium Polski i Wnioskodawca ma prawo wnioskować o zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (?).

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o VAT, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 8 ust. 4 ustawy).

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    1. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została z dniem 1 stycznia 2010r. w art. 28b ustawy o VAT, wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504).

Generalnie, usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca ma swoją siedzibę jeśli jest on podatnikiem, bowiem w myśl art. 28b ust. 1 ww. ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku zaś, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 cyt. ustawy o VAT).

Ustęp 3 cyt. artykułu stanowi natomiast, iż w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT UE. Na podstawie zawartej umowy o świadczenie profesjonalnych usług Wnioskodawca świadczy w Polsce dla potrzeb podmiotu zagranicznego (Holandia) usługi techniczne w zakresie hodowli zwierząt, doglądania sieci firmy w szerokim zakresie o oraz wykonywania szerokiego zakresu zadań logistycznych.

Usługi świadczone na rzecz kontrahenta zagranicznego zajmującego się genetyką świń polegają m.in. na pozyskiwaniu potencjalnych odbiorców materiału hodowlanego trzody chlewnej, sporządzania ofert i przygotowywaniu umów dla klientów (bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu), prowadzenia nadzoru hodowlanego i szkoleń dla pracowników obsługujących stada objęte oferowanym programem hodowlanym. Nabywca usług ma siedzibę w Holandii nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, jest zidentyfikowany w Holandii na potrzeby podatku od wartości dodanej i w zawartej miedzy stronami umowie o świadczenie tych usług podał numer rejestracyjny VAT .

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wyżej opisana działalność wg Urzędu Statystycznego w Łodzi mieści się w grupowaniu PKWiU/1997 74.84.14-00.00 ?Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wycen dla towarzystw ubezpieczeniowych?. Świadczone usługi przez Wnioskodawcę są traktowane przez strony umowy jako jedna kompleksowa usługa rozliczana wraz z kosztami diet podróżnych jednorazowo miesięcznie.

Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz kontrahenta zagranicznego z Holandii, posiadającego numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej oraz ma siedzibę w Holandii, to w świetle wyżej cytowanych przepisów art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zaliczyć je należy do usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę (tj. Holandia). Oznacza to, iż miejscem świadczenia usług będących przedmiotem wniosku jest Holandia.

Natomiast o sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju miejsca świadczenia usługi czyli w przedmiotowej sytuacji przepisy obowiązujące w Holandii.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z powyższym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie ww. usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednak należy podkreślić, że prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż przywołana przez Wnioskodawcę, bowiem Wnioskodawca wskazał przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2009r., natomiast powyższa interpretacja opiera się na przepisach obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010r.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Zainteresowanego w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji tj. w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy, w części dotyczącej miejsca świadczenia usług dla kontrahenta z Holandii wg stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009r., zawarta została w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika