opodatkowanie przekazania dokumentów przetargowych - specyfikacji istotnych warunków zamówienia

opodatkowanie przekazania dokumentów przetargowych - specyfikacji istotnych warunków zamówienia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy w ?, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007r. (data wpływu 26 października 2007r.), uzupełnionego pismem z dnia 15 stycznia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania dokumentów przetargowych - specyfikacji istotnych warunków zamówienia ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2007r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekazania dokumentów przetargowych - specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jako budżetowa jednostka samorządowa Wnioskodawca wykonuje czynności przekazania dokumentów przetargowych ? specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 164, poz. 1163), specyfikację istotnym warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2 ? opłata, jakiej można żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania. Pobranie specyfikacji przez kontrahenta nieodpłatnie czy też odpłatnie nie obliguje go do wzięcia udziału w postępowaniu przetargowym.Obecnie zgodnie z zapisami wyżej cytowanej ustawy Wnioskodawca nie pobiera opłat od przekazanych specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w razie pobrania opłaty za wydanie istotnych warunków zamówienia, należy kontrahentowi wystawić fakturę i czy ta opłata podlega podatkowi od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter specyfikacji oraz okoliczności jej wydania, nie jest ona przedmiotem obrotu, dlatego też odpłatne przekazywanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie może zostać uznane za dostawę towaru czy też świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. W związku z tym nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usługi zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.W świetle art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnosząc wskazane regulacje do sprawy będącej przedmiotem wniosku, podkreślić należy, iż w przypadku organizowania dla własnych potrzeb przetargu - odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o przepis art. 42 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 164, poz.1163 ze zm.), zgodnie z którym na zamawiającym ciąży obowiązek przekazania wykonawcy specyfikacji istotnych warunków zamówienia a ?opłata, jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia, może jedynie pokrywać koszty jej druku oraz przekazania?. Treść tego przepisu zawiera, zatem jedynie wskazówki, co do ustalenia ceny za dostarczone materiały, przesądzając o braku możliwości zawarcia w tej kwocie zysku. Możliwe jest natomiast ustalenie ceny na poziomie niższym, niż wynika to ze sporządzonej kalkulacji kosztów bądź też nie pobieranie opłaty w ogóle. Zatem wskazany przepis reguluje tylko górną granicę ustalania tej opłaty.

Z uwagi na powyższe stwierdzenia uznać należy, iż wskazana we wniosku czynność mieści się w sferze cywilnoprawnych stosunków łączących Wnioskodawcę z potencjalnymi wykonawcami. Zatem Wnioskodawca przekazując oferentom specyfikacje przetargowe za wynagrodzeniem, spełnia przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające zaliczyć tę czynność do kategorii usług, podlegających według ogólnych zasad opodatkowaniu podatkiem VAT. Stawka podatku wynosi dla tej czynności ? zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ? 22%, a dla jej udokumentowania, stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy należy wystawić fakturę VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika