prawo do zastosowania stawki 0% w przypadku eksportu pośredniego.

prawo do zastosowania stawki 0% w przypadku eksportu pośredniego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. , przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007r. (data wpływu 13 lipca 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego i obowiązku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą materiałów budowlanych ? dachówek cementowych. W ramach grupy do której należy Wnioskodawca ? funkcjonuje Spółka z siedzibą w Niemczech, która w ramach grupy zajmować będzie się dystrybucją produkowanych w grupie wyrobów. Kontrahent niemiecki nie ma siedziby w Polsce ani nie będzie swojej działalności prowadził w Polsce. Planowane jest przejęcie dystrybucji wytwarzanych przez Wnioskodawcę dachówek ceramicznych, dotychczas sprzedawanych bezpośrednio na Ukrainę.

Dachówki sprzedawane będą do ww. kontrahenta niemieckiego na podstawie wystawionej przez Podatnika faktury.
Następnie kontrahent niemiecki sprzedawać będzie te wyroby do kontrahentów na Ukrainie, ale wysyłka wyrobów odbywać się będzie bezpośrednio z XXX na Ukrainę. Podmiot polski będzie współpracować przy obsłudze tych transakcji w imieniu niemieckiego kontrahenta.
Kontrahent niemiecki prawdopodobnie zawrze z polską agencją celną umowę o wykonywanie czynności związanych z eksportem - i on będzie figurował na dokumentach SAD.

Kontrahent niemiecki uważa, że powinien się zarejestrować dla potrzeb VAT w Polsce tj. w kraju producenta zakupywanych wyrobów i pomimo rejestracji w Polsce oczekuje od Podatnika faktur ze stawką 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwe będzie traktowanie ww. transakcji przez Wnioskodawcę jako eksportu pośredniego z wszystkimi obowiązkami w tym zakresie...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym ma zastosowanie przepis art. 41 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Jego zdaniem wywóz towaru na terytorium Ukrainy powinien być kwalifikowany jako wywóz w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 7 ust. 1, czyli w wykonaniu umowy sprzedaży - chociaż będzie to sprzedaż pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem niemieckim.

Wobec tego jeżeli jako eksporter w dokumencie SAD zostanie wskazany kontrahent niemiecki, wówczas będzie to eksport w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. b ustawy o VAT, tzw. eksport pośredni.
W związku z powyższym faktury sprzedaży do kontrahenta niemieckiego wystawiane byłyby przez Wnioskodawcę ze stawką ?0%. Ponadto Wnioskodawca spełnić powinien wymogi odnośnie posiadania kopii dokumentu SAD, wystawionego na kontrahenta niemieckiego a z dokumentu tego wynikać powinna tożsamość towaru wywożonego na terytorium Ukrainy.

W przypadku braku dokumentów SAD do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży, wykazywać należy tę sprzedaż ze stawką krajową a po otrzymaniu dokumentów dokonać stosownej korekty podatku VAT w rozliczeniu za m-c, w którym Podatnik otrzyma kopię dokumentu SAD (art. 41 ust. 11 ustawy VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy zostało zdefiniowane pojęcie eksportu towarów, który należy rozumieć jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:,

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 4, wynosi 0%.
Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów. Z dokumentu o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio tj. otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W świetle powyższych przepisów przyjąć należy, że jeżeli towar, który został nabyty w kraju, od Wnioskodawcy przez podmiot zagraniczny, mający siedzibę poza terytorium kraju, jest wywożony przez nabywcę poza Unię Europejską, to mamy do czynienia z eksportem pośrednim.

Polski dostawca towaru, mimo, że nie dokonuje wywozu tego towaru poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku jako eksporter pośredni, jeżeli przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy posiada kopię dokumentu SAD, potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty a z dokumentu tego wynikać będzie tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W przypadku braku dokumentów SAD do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży wykazać należy tą sprzedaż ze stawką krajową a po otrzymaniu dokumentów dokonać stosownej korekty podatku VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym Podatnik otrzyma kopie dokumentów SAD.

Reasumując, w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym, w zakresie zadanego pytania, mamy do czynienia z eksportem pośrednim, a zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie zastosowania stawki 0% jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że zostaną odrębnie wydane pisemne interpretacje w zakresie oceny prawnej przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego w kwestii możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce oraz obowiązku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika