Stawka podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku, wykonywanych w lokalach mieszkalnych o powierzchni (...)

Stawka podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku, wykonywanych w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku, wykonywanych w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług wymienionych we wniosku, wykonywanych w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług polegających na:

  1. montażu i wymianie elektronicznych ciepłomierzy (podzielników) montowanych na grzejnikach w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 metrów kwadratowych, wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe).
  2. wykonywanie instalacji RTV/SAT lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 metrów kwadratowych, wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe).

Ad. 1) Usługa montażu elektronicznych podzielników polega na stałym przytwierdzeniu urządzenia mierniczego do grzejników (zgrzew) w taki sposób, że miernik (podzielnik) staje się częścią instalacji grzewczej budynku, natomiast usługa wymiany elektronicznych podzielników energii polega na demontażu starego urządzenia oraz montażu nowego. Zarówno w przypadku usługi montażu jak i wymiany podzielników, Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu odpowiednich urządzeń oraz wkalkulowanie ich wartości w cenę świadczonej usługi.

Ad. 2) Usługa wykonania instalacji RTV/SAT polega na:

  • montażu uchwytów antenowych oraz anten na dachu budynku wielorodzinnego
  • wykonaniu przepustów i przewiertów w elementach konstrukcyjnych budynku
  • montaż rur osłonowych kabli antenowych na dachu oraz wewnątrz budynku
  • ułożenie przewodów oraz podłączenie do anteny, switcha oraz gniazd końcowych w lokalach mieszkalnych.

W ramach wykonania usługi zgodnie z umową wykorzystywano własne materiały i urządzenia, które po zamontowaniu stały się częścią wykonanej instalacji RTV/SAT, a ich wartość została wkalkulowana w cenę usługi.

Zarówno usługi montażu i wymiany elektronicznych podzielników ciepła jak i wykonania instalacji RTV/SAT wykonywane są w ramach modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie z tytułu montażu i wymiany elektronicznych podzielników ciepła w lokalach mieszkalnych, stanowiących obiekt społecznego budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług?
  2. Czy wynagrodzenie z tytułu wykonania instalacji RTV/SAT w okolicznościach opisanych we wniosku może zostać opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno usługa montażu elektronicznych podzielników ciepła jak i usługa wykonania instalacji RTV/SAT w okolicznościach opisanych w przedstawionym stanie faktycznym może korzystać z 8% stawy podatku VAT, ponieważ usługi te można zakwalifikować do czynności polegających na modernizacji. Bowiem ma ona na celu unowocześnienie, ulepszenie obiektu budowlanego.

Stanowisko swe Wnioskodawca uzasadnia tym, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), stawka podatku wynosi 22%. Natomiast w myśl przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (a więc 8%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji lub przebudowy obiektów budowlanych tub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w świetle regulacji art. 3 ust. 7a ustawy Prawo budowlane, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.

Natomiast definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanych robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja zaś oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 8 ust. 1 ww. ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust.

12a ww. ustawy ? obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez remont rozumie się wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do budowy, remontów, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części oraz robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług polegających na:

  1. montażu i wymianie elektronicznych ciepłomierzy (podzielników) montowanych na grzejnikach w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 metrów kwadratowych , wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe).
  2. wykonywanie instalacji RTV/SAT lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 metrów kwadratowych, wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe).

Usługa montażu elektronicznych podzielników polega na stałym przytwierdzeniu urządzenia mierniczego do grzejników (zgrzew) w taki sposób, że miernik (podzielnik) staje się częścią instalacji grzewczej budynku, natomiast usługa wymiany elektronicznych podzielników energii polega na demontażu starego urządzenia oraz montażu nowego. Zarówno w przypadku usługi montażu jak i wymiany podzielników, Wnioskodawca zobowiązany jest do zakupu odpowiednich urządzeń oraz wkalkulowanie ich wartości w cenę świadczonej usługi.

Usługa wykonania instalacji TV/SAT polega na:

  • montażu uchwytów antenowych oraz anten na dachu budynku wielorodzinnego
  • wykonaniu przepustów i przewiertów w elementach konstrukcyjnych budynku
  • montaż rur osłonowych kabli antenowych na dachu oraz wewnątrz budynku
  • ułożenie przewodów oraz podłączenie do anteny, switcha oraz gniazd końcowych w lokalach mieszkalnych

W ramach wykonania usługi zgodnie z umową wykorzystywano własne materiały i urządzenia, które po zamontowaniu stały się częścią wykonanej instalacji RTV/SAT, a ich wartość została wkalkulowana w cenę usługi.

Zarówno usługi montażu i wymiany elektronicznych podzielników ciepła jak i wykonania instalacji RTV/SAT wykonywane są w ramach modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż wykonywanie usług polegających na:

  • montażu i wymianie elektronicznych ciepłomierzy (podzielników) montowanych na grzejnikach w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2, wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe).
  • wykonywaniu instalacji RTV/SAT w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2, wchodzących w skład budynków wielorodzinnych (spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe)

tj. w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż usługi te ? jak wskazał Wnioskodawca ? świadczone są w ramach modernizacji istniejącej już instalacji w lokalach mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m2, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika