Stawka podatku VAT dla opisanych we wniosku usług

Stawka podatku VAT dla opisanych we wniosku usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012r. (data wpływu 13 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2012r. (data wpływu 8 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2012r. (data wpływu 8 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej również: Wnioskodawca) jest samorządowym zakładem budżetowym, prowadzi działalność sportowo-rekreacyjną.

Zgodnie z Krajowym Rejestrem Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej, Ośrodek prowadzi działalność obiektów sportowych wg PKD 2007 nr 9311Z.

Ośrodek prowadzi działalność polegającą na:

  1. świadczeniu usług wstępu wyłącznie na basen, na korty tenisowe dla klientów indywidualnych i zbiorowych - Ośrodek zaklasyfikował pod symbolem 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych",
  2. świadczeniu usługi kompleksowej polegającej na udostępnianiu basenu + sauny dla klientów indywidualnych i zbiorowych - Ośrodek zaklasyfikował pod symbolem 93.11.10. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych",
  3. świadczeniu usług polegających na udostępnianiu solarium, sauny, siłowni dla klientów indywidualnych i zbiorowych - Ośrodek zaklasyfikował pod symbolem 96.04.10.0 ?Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej?,
  4. świadczeniu usług fitness, aqua-aerobiku, wykonywanie masażu mających na celu poprawę kondycji fizycznej - Ośrodek zaklasyfikował pod symbolem 96.04.10.0 ?Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej?,
  5. świadczeniu usług prowadzenia nauki pływania i nauki gry w tenisa (indywidualne i grupowe) przez instruktorów zatrudnionych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji - Ośrodek zaklasyfikował pod symbolem 93.11.10.0. "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Klasyfikacja jest zgodna z opinią Urzędu Statystycznego z dnia 01.02.2011r.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Ośrodek Sportu i Rekreacji w T. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. Ośrodek jest jednostką realizującą na terenie gminy zadania z zakresu rozwoju kultury fizycznej, sportu i rekreacji, określone w statucie.
  3. Ośrodek wykonuje swoje zadania w oparciu o posiadaną bazę sportowo-rekreacyjną do której należą: kryta pływalnia i hala tenisowa.
  4. Ośrodek udostępnia odpłatnie obiekty sportowe, którymi administruje i zarządza w imieniu gminy.
  5. Ośrodek nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. l pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r.
  6. Ośrodek zaklasyfikował wymienione we wniosku usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008r. obowiązującą dla celów podatku VAT.
  7. Korzystający z danej usługi musi posiadać bilet/karnet, który upoważnia do skorzystania z prawa wstępu na obiekt, bądź skorzystania z konkretnej usługi.
    Klient wykupując bilet/karnet na usługę kompleksową na czas określony, ma prawo skorzystania z basenu i sauny z tym samym zegarkiem, przy wyjściu ma możliwość dopłaty po przekroczeniu tego okresu. Jest to usługa kompleksowa.
  8. Do usługi kompleksowej (basen + sauna) Ośrodek stosuje stawkę VAT 8%, natomiast do pozostałych usług związanych z poprawą kondycji fizycznej oferowanych w tych obiektach tj. solarium, masaże, aqua-aerobik, aerobik, siłownia, sauna stosuje stawkę 23% (PKWiU 96.04.10.0).
  9. Do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, tj. wejście na basen, korty, kursy nauki pływania i nauki gry w tenisa, zaklasyfikowane wg PKWiU 93.11.10.0, Ośrodek stosuje stawkę 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawka VAT dla opisanych zdarzeń we wniosku jest właściwa?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane w pkt 1, 2, i 5 wniosku podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%, a usługi opisane w pkt 3 i 4 podlegają opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto, z objaśnienia oznaczonego jako ?1? do ww. załącznik nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono, objęte grupowaniem PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Natomiast w poz. 186 tego załącznika wymieniono ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu?, bez względu na symbol PKWiU.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż od dnia 1 stycznia 2011r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz usługi związane z rekreacją, bez względu na symbol PKWiU, lecz wyłącznie w zakresie wstępu.

Natomiast, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Ośrodek jest jednostką realizującą na terenie gminy zadania z zakresu rozwoju kultury fizycznej, sportu i rekreacji, określone w statucie. Ośrodek wykonuje swoje zadania w oparciu o posiadaną bazę sportowo-rekreacyjną do której należą: kryta pływalnia i hala tenisowa. Ośrodek udostępnia odpłatnie obiekty sportowe, którymi administruje i zarządza w imieniu gminy. Ośrodek nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. l pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Ośrodek zaklasyfikował wymienione we wniosku usługi zgodnie z klasyfikacją PKWiU z 2008r. obowiązującą dla celów podatku VAT. Korzystający z danej usługi musi posiadać bilet/karnet, który upoważnia do skorzystania z prawa wstępu na obiekt, bądź skorzystania z konkretnej usługi.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia ?wstępu?. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) pod pojęciem tym należy rozumieć ?możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś?.

Jak wskazano, w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca świadczy m.in. usługi w zakresie wstępu wyłącznie na basen, na korty tenisowe dla klientów indywidualnych i zbiorowych, sklasyfikowane przez niego pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 jako ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi w powyższym zakresie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje również bilety (karnety) na kompleksową usługę basen+sauna. Klient wykupując bilet/karnet na usługę kompleksową na czas określony, ma prawo skorzystania z basenu i sauny z tym samym zegarkiem, przy wyjściu ma możliwość dopłaty po przekroczeniu tego okresu. Wnioskodawca wskazał, iż jest to usługa kompleksowa. Przedmiotowe usługi zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0. jako ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie udostępnienia basenu+sauny dla klientów indywidualnych i zbiorowych, sklasyfikowane przez niego pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. jako ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych? podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług. zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika też , że Wnioskodawca świadczy:

  • usługi polegające na udostępnianiu solarium, sauny, siłowni, dla klientów indywidualnych i zbiorowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.04.10.0. jako ?Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej?,
  • usługi fitness, aqua-aerobiku, masażu, mające na celu poprawę kondycji fizycznej, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.04.10.0. jako ?Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej?.

Zauważyć należy, że pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy) nie można utożsamiać z pojęciem "biletu wstępu" uprawniającego do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych, które prowadzone są na zasadzie czynnego uczestnictwa w nich. Wstęp do solarium, sauny, siłowni, na zajęcia fitness, aqua-aerobiku, aerobiku czy też wstęp na masaż nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce np. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne uczestnictwo w zajęciach sportowo ? rekreacyjnych, a więc korzystanie z kompleksowej usługi.

Z tych też względów opłaty pobierane za uczestnictwo w zajęciach fitness, aqua-aerobiku, aerobiku i korzystanie z masażu i urządzeń siłowni, służących poprawie kondycji fizycznej, nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń, a więc za czynny udział w zajęciach aqua-aerobiku, aerobiku, korzystanie z urządzeń siłowni oraz pomieszczeń i urządzeń znajdujących się w saunie i solarium, czy też skorzystanie z masażu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wstępu i uczestnictwa w zajęciach fitness, aqua-aerobiku, aerobiku i korzystanie z masażu i urządzeń siłowni, służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowane przez niego pod symbolem PKWiU 96.04.10.0. jako ?Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej?, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto, z wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie nauki pływania i nauki gry w tenisa (indywidualne i grupowe), prowadzone przez instruktorów zatrudnionych przez Ośrodek Sportu i Rekreacji, klasyfikowane według niego pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. jako ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką obniżoną do wysokości 8% usług związanych z działalnością obiektów sportowych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie nauki pływania i nauki gry w tenisa, faktycznie są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 jako ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?, to podlegają one opodatkowaniu stawką 8% podatku VAT wynikającą z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2, jako wymienione w poz. 179 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Mając zatem na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania świadczonych usług wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Wnioskodawcę.

Należy w tym miejscu podkreślić, że niniejszą interpretację oparto wyłącznie na pytaniu i stanowisku Wnioskodawcy przedstawionym we wniosku, tj. dokonano oceny stanowiska w kontekście przepisów art. 41 ust. 2 w związku z pozycją 179 i 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego oraz prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika