Stawka podatku dla usługi związanej ze wstępem do pomieszczenia kręgielni PKWiU 93.11.10.0.

Stawka podatku dla usługi związanej ze wstępem do pomieszczenia kręgielni PKWiU 93.11.10.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012r. (data wpływu 24 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usługi związanej ze wstępem do pomieszczenia kręgielni PKWiU 93.11.10.0 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usługi związanej ze wstępem do pomieszczenia kręgielni.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 12 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 26 czerwca 2012r. znak IBPP2/443-388/12/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej wnioskodawcy jest świadczenie usług hotelarskich. Oprócz świadczenia usług hotelarskich Wnioskodawca wykorzystując posiadaną infrastrukturę świadczy usługi związane ze wstępem do pomieszczeń rekreacyjnych oraz usługi związane z działalnością obiektów sportowych m.in. Wnioskodawca posiada pomieszczenie kręgielni i pobiera opłaty za wstęp do tego pomieszczenia. Nabycie biletu wstępu do pomieszczenia kręgielni uprawnia do korzystania z torów do gry w kręgle. Opłaty pobierane są w formie biletów wstępu ze stawką godzinową.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że symbolem PKWiU usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będącej przedmiotem wniosku jest 93.11.10.0.

Powyższy numer PKWiU wskazano również w złożonym wniosku z dnia 17 kwietnia 2012r., gdzie w części H wskazano, iż usługi związane ze wstępem do pomieszczeń kręgielni, który upoważnia do korzystania z urządzeń kręgielni są usługami klasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 93.11.10.0

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym usługi związane ze wstępem do pomieszczenia kręgielni podlegają opodatkowaniu stawką podatkową, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarowi usług, czyli w związku z art. 146a tejże ustawy stawką 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy usługi związane ze wstępem do pomieszczenia kręgielni, który upoważnia do korzystania z urządzeń kręgielni są opodatkowane stawką podatkową 8%. Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług objęte powyższą stawką są usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU). W opinii Wnioskodawcy pomieszczenie kręgielni stanowi obiekt sportowy, gdyż nie ma wątpliwości, iż na obiekcie tym mogą odbywać się zawody sportowe. W tej sytuacji Wnioskodawca świadczy usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0), a tym samym usługi te korzystają ze stawki podatkowej 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?)

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych? klasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r., wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, iż w sekcji R mieszczą się ?Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne?.

W dziale 93 ?usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją? mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały:

  1. 93.1 Usługi związane ze sportem
    • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
    • 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
    • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
    • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Grupowanie to nie obejmuje natomiast m. in. usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0.

Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, iż poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Poprzez obiekt sportowy, rozumie się samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, ze Wnioskodawca wykorzystując posiadana infrastrukturę świadczy usługi związane ze wstępem do pomieszczeń rekreacyjnych oraz usługi związane z działalnością obiektów sportowych m.in. dotyczą one kręgielni. Wnioskodawca zaklasyfikował świadczone przez siebie usługi do grupowania PKWiU 93.11.10.0 jako ?usługi związane z działalnością obiektów sportowych?.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi o wskazanym symbolu PKWiU 93.11.10.0 będą opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2, jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż jak to już wcześniej wskazano, zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych przez niego usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy zauważyć, iż zmiana któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, (w szczególności innego niż wskazane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wg PKWiU świadczonych przez niego usług) powoduje utratę ważności niniejszej interpretacji.

Jednocześnie niniejsza interpretacja dotyczy przepisu art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 w związku z poz. 179 załącznika nr 3 a nie poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, bowiem w istocie do tego przepisu sprowadza się stanowisko Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika