Stawka podatku dla usługi polegającej na umożliwieniu skorzystania z jaccuzi, sauny oraz biczów szkockich

Stawka podatku dla usługi polegającej na umożliwieniu skorzystania z jaccuzi, sauny oraz biczów szkockich

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na umożliwieniu skorzystania z jaccuzi, sauny oraz biczów szkockich - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla usługi polegającej na umożliwieniu skorzystania z jaccuzi, sauny oraz biczów szkockich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług hotelarskich. Oprócz świadczenia usług hotelarskich Wnioskodawca wykorzystując posiadaną infrastrukturę świadczy usługi związane ze wstępem do pomieszczeń rekreacyjnych oraz usługi związane z działalnością obiektów sportowych. M.in. Wnioskodawca posiada pomieszczenie SPA i pobiera opłaty za wstęp do tego pomieszczenia. Nabycie biletu wstępu do pomieszczenia SPA uprawnia do korzystania z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich. Nabycie biletów wstępu nie uprawnia natomiast do korzystania z masaży czy zabiegów kosmetycznych odbywających się w pomieszczeniu SPA, przy czym usługi masaży czy usługi kosmetyczne nie stanowią przedmiotu niniejszego wniosku. Za korzystanie z usług masażu czy zabiegów kosmetycznych pobierane są odrębne opłaty. Opłaty pobierane są w formie biletów wstępu ze stawką godzinową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym usługi związane ze wstępem do pomieszczenia SPA uprawniającym do korzystania z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich podlegają opodatkowaniu stawką podatkową, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli w związku z art. 146a tejże ustawy, stawką 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane ze wstępem do pomieszczenia SPA, który upoważnia do korzystania z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich są opodatkowane stawką podatkową 8%. Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług objęte powyższą stawką są usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU). W opinii Wnioskodawcy wstęp do obiektu, w którym znajdują się sauny, jaccuzi czy bicze szkockie mieści się w zakresie usług wskazanych w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż niewątpliwie udostępnienie pomieszczeń, w których znajduje się jaccuzi, sauny i bicze szkockie to usługi związane z rekreacją. Wnioskodawca może więc sprzedając bilety wstępu do tego pomieszczenia stosować stawkę podatku 8%. Natomiast stawka ta nie będzie stosowana dla opłaty za inne usługi prowadzone w ramach SPA (masaży, zabiegów kosmetycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?)

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy figurują ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu? ? bez względu na symbol PKWiU.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, iż stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały pozostałe usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77/1) obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r., usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

Natomiast zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę (art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia wykonawczego).

Zatem z ww. przepisów rozporządzenia Rady wynika, że świadczenie usług wstępu, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę obejmuje prawo wstępu na spektakle, występy cyrkowe, koncerty, wystawy, mecze, zawody, konferencje, seminaria.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie definiuje się pojęcia ?wstępu?. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl) pod pojęciem tym należy rozumieć ?możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś?.

Zgodnie z definicją słownikową ?wstęp? należy rozumieć jako możliwość wejścia ?gdzieś? co nie jest równoznaczne możliwością korzystania z dostępnych tam możliwości. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (bierne uczestnictwo). Zatem bilet wstępu, np. do siłowni, sauny daje możliwość nie tylko wejścia do obiektu, ale przede wszystkim możliwość czynnego korzystania z dostępnych tam urządzeń.

Z przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada pomieszczenie SPA i pobiera opłaty za wstęp do tego pomieszczenia. Opłaty pobierane są w formie biletów wstępu ze stawką godzinową. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku od towarów i usług na usługi związane ze wstępem do pomieszczenia SPA uprawniającym do korzystania z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich.

Odnosząc opisany we wniosku stan faktyczny do przytoczonych przepisów prawa stwierdzić należy, że opłata za bilety ze stawką godzinową, na podstawie, których klient ma prawo wstępu i korzystania ze znajdujących się tam urządzeń, tj. z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich. nie jest tożsama z ?opłatą w zakresie wstępu?. Poniesienie opłaty za skorzystanie z urządzeń SPA nie spowoduje, iż usługobiorca nabędzie jakiekolwiek ?prawo wstępu?. W zamian za wskazaną opłatę klient będzie miał jedynie prawo do skorzystania z jakiegoś urządzenia, skorzystania z jaccuzi, saun, czy biczów szkockich. Zatem wstęp do SPA nie uprawnia korzystającego do wstępu jedynie w sensie gdzieś, jak to ma miejsce m.in. w przypadku kupienia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne korzystanie ze znajdujących się w pomieszczeniu SPA urządzeń. Na tak ścisłą wykładnię pojęcia ?wstępu? wskazuje użycie, w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, słowa ?wyłącznie?, którego znaczenie odnosi się do tych obiektów i stanów rzeczy, które są w nim wymienione (w przedmiotowej sprawie do ?wstępu?). Opłata za bilet wstępu będzie upoważniała klienta do czynnego korzystanie z urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu SPA tj. z jaccuzi, trzech saun oraz biczów szkockich i nie może być uznana za opłatę za wstęp lecz przede wszystkim za możliwość korzystania z dostępnych urządzeń.

Zatem usługa związana z prawem wstępu do pomieszczenia i korzystania z dostępnych urządzeń w pomieszczeniu SPA jest opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta, 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika