Opodatkowanie usług związanych z montażem rolet zewnętrznych.

Opodatkowanie usług związanych z montażem rolet zewnętrznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012r. (data wpływu 27 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z montażem rolet zewnętrznych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z montażem rolet zewnętrznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 10 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2012r. znak: IBPP2/443-402/12/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca produkuje rolety okienne (żaluzje zwijane) do trwałego montażu w obiektach budowlanych. Zamierza świadczyć usługi montażowe polegające na montażu wyprodukowanych przez jego firmę rolet w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z określonymi zawartymi w art. 41 ust. 12 do 12c ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2012r.

W piśmie uzupełniającym z dnia 6 lipca 2012r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego i wskazał, że wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na montaż rolet zewnętrznych wykonywany w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Działalność gospodarczą prowadzi od 2000r. Głównym przedmiotem działalności są usługi budowlane polegające na montażu stolarki okiennej. Wnioskodawca rozpoczął również produkcję rolet zewnętrznych, które chciałby montować w nowopowstałych jak i istniejących już budynkach.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia rodzaje rolet zewnętrznych produkowanych przez jego firmę, a także sposób ich montażu:

  • rolety zewnętrzne w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku i mają na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, zwiększając izolację termiczną i akustyczną budynku. Mogą być zamontowane na etapie budowy jak i już w istniejącym budynku,
  • rolety zewnętrzne w systemie podtynkowym (skrzynka rolety montowana jest na istniejącym nadprożu). Rolety te z uwagi na to, iż skrzynka montowana jest na trwałe pod tynkiem mogą być montowane jedynie na etapie budowy domu lub przy ocieplaniu i tynkowaniu istniejącego już budynku,
  • rolety zewnętrzne w systemie RKS (pod nadprożem osadzone są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzone są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe na etapie wznoszenia ścian budynku, a więc mogą być zamontowane tylko na etapie budowy,
  • rolety zewnętrzne w systemie nakładanym SKS, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są na trwałe montowane do okna i wraz z oknem osadzone we wnęce okiennej, zapewniając dodatkową izolację termiczną i akustyczną.

Wyżej wymienione rolety zewnętrzne będą wyprodukowane przez firmę Wnioskodawcy pod konkretne zamówienie klienta. Z tytułu zleconych usług montażowych zawierane będą umowy z klientem w formie pisemnej. Montaż będzie się odbywał w obiektach budowlanych przed oddaniem do użytku, jak również w remontowanych i modernizowanych budynkach zamieszkałych. Wartość tych rolet będzie wliczana w cenę montażu i wykazana na umowie w jednej kwocie jako montaż. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy jest montaż, wykonane czynności przedstawione będą na fakturze VAT w jednej pozycji jako usługę budowlaną. Wymienione usługi świadczone będą w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Usługi których dotyczy niniejszy wniosek będą świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300m2 oraz w lokalach mieszkaniowych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2011r. przy sprzedaży przez firmę Wnioskodawcy usług związanych z montażem wyprodukowanych przez nią rolet w mieszkalnych obiektach budowlanych spełniających definicję budownictwa społecznego Wnioskodawca może stosować preferencyjną stawkę podatku VAT wynoszącą 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie rolet wspomnianych wyżej?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 6 lipca 2012r.): na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stawka VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych wynosi 8%. Art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług mówi o tym, że stawka 8% jest stosowana między innymi do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Rolety zewnętrzne są montowane w sposób trwały i stanowią integralną część budowanego, remontowanego, modernizowanego, termomodernizowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy ? obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś? - według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż ? wg powyższego słownika - to ?składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość?.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie ?montaż? odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonywać montażu rolet zewnętrznych w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Sposób montażu rolet zewnętrznych został szczegółowo przedstawiony w opisie zdarzenia.

Z tytułu zleconych usług montażowych zawierane będą umowy z klientem w formie pisemnej. Montaż będzie się odbywał w obiektach budowlanych przed oddaniem do użytku, jak również w remontowanych i modernizowanych budynkach zamieszkałych. Wartość tych rolet będzie wliczana w cenę montażu i wykazana na umowie w jednej kwocie jako montaż. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy jest montaż, wykonane czynności przedstawione będą na fakturze VAT w jednej pozycji jako usługa budowlana. Wymienione usługi świadczone będą w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Usługi będą świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300m2, oraz w lokalach mieszkaniowych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150m2.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), do robót konserwacyjnych, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont czy też budowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których następuje wykonanie obiektu budowlanego lub podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, przebudowy lub modernizacji, o których mowa w ustawie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie montażu rolet zewnętrznych w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Usługi te mieszczą się w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

A zatem do tych usług zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2,. oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2,., oraz że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług stawka VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych wynosi 8%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika