Moment powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu.

Moment powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2009r. (data wpływu 1 czerwca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od kwietnia 2009r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, skupu złomu stalowego, żeliwnego i metali kolorowych od klientów indywidualnych. Sprzedaż złomu dokumentowana jest fakturami VAT, na podstawie umowy w zakresie odbioru złomu metali nieżelaznych. Przedmiotem niniejszej umowy nie jest dokonywanie kwalifikacji jakości złomu. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zawartych innych umów o podobnym charakterze.

Wnioskodawca ma wątpliwości co do interpretacji art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT. Jego firma zajmuje się sprzedażą złomu, jednak brak podpisanej umowy o kwalifikację jakości powoduje jego wahania co do stosowania ww. artykułu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca dokonując dostawy złomu niewsadowego, stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych, nie posiadając zawartej umowy o dokonanie kwalifikacji jakości złomu, powinien stosować przepisy art. 19 ust. 13 pkt 5 lub zastosować art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie spełnia on przesłanek art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, co powoduje obowiązek stosowania przepisu art. 19 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy regulujące moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały zawarte w Dziale IV ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 5 ww. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty ? z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych:

  1. niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
  2. wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

Z powyższego przepisu wynika, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego lub złomu metali nieżelaznych niewsadowego, powstaje jedynie w sytuacji gdy dostawa ta dokonywana jest na rzecz jednostki, z którą podpisano umowę, zgodnie z którą nabywca dokonuje kwalifikacji jakościowej złomu. Natomiast w przypadku złomu wsadowego istotny jest moment otrzymania całości lub części zapłaty, a w przypadku jej braku obowiązek podatkowy powstaje nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca od kwietnia 2009r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej odpadów i złomu, skupu złomu stalowego, żeliwnego i metali kolorowych od klientów indywidualnych. Sprzedaż złomu dokumentowana jest fakturami VAT, na podstawie umowy w zakresie odbioru złomu metali nieżelaznych. Przedmiotem niniejszej umowy nie jest dokonywanie kwalifikacji jakości złomu. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma zawartych innych umów o podobnym charakterze.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy dostawy złomu niewsadowego.

Z uwagi na powyższe tj. brak odrębnej pisemnej umowy pomiędzy Wnioskodawcą a odbiorcą regulującej zasady kwalifikacji jakości złomu w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę złomu niewsadowego przywołany wyżej przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.

W związku z powyższym zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji gdy dostawa będzie dokonywana na rzecz kontrahentów, z którymi nie zawarto umowy, na podstawie której dokonywaliby oni kwalifikacji jakości złomu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, jeżeli zaś dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w myśl ust. 4 ww. artykułu, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru. Natomiast jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie spełnia on przesłanki określonej w art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, co powoduje obowiązek stosowania przepisu art. 19 ust. 1 ww. ustawy z tytułu sprzedaży złomu tj. zasady ogólne, jest prawidłowe, jednakże pod warunkiem iż przedmiotem dostawy jest istotnie tylko złom niewsadowy.

Natomiast w przypadku dostaw złomu wsadowego opisane wyżej zasady nie będą miały zastosowania, gdyż obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika