Czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, może odliczyć w całości podatek naliczony z faktur (...)

Czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, może odliczyć w całości podatek naliczony z faktur dokumentujących, opisane we wniosku, zakupy, które są związane z działalnością opodatkowaną?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2010r. znak: L. dz. 176/2010 (data wpływu 9 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, może odliczyć w całości podatek naliczony z faktur dokumentujących, opisane we wniosku, zakupy, które są związane z działalnością opodatkowaną ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, może odliczyć w całości podatek naliczony z faktur dokumentujących, opisane we wniosku, zakupy, które są związane z działalnością opodatkowaną.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2010r. znak: L. dz. 176/2010 (data wpływu 9 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 lipca 2010r. znak: IBPB1/2/423-678/10/BG, IBPP2/443-434/10/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) działa na rynku od 2001 roku, zajmuje się produkcją okien z PCV i aluminium. W 2001 roku Spółka zakupiła budynek produkcyjno-biuro, który został wybudowany na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia. Został on wpisany do ewidencji środków trwałych Spółki i podlega amortyzacji. Konstrukcja budynku jest w stanie dobrym, lecz wykończenia wewnętrzne jak i zewnętrzne budynku wymagają natychmiastowej naprawy, aby budynek mógł być nadal użytkowany. Wnioskodawca dokonuje remontu koniecznego i naprawy wielu elementów w budynku.

Z uwagi na duży koszt planowanego remontu Spółka przygotowała wniosek o dofinansowanie ww. prac w ramach pomocy z Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW 2007-2013 złożony dnia 14 maja 2009r. w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw?.

W dniu 31 marca 2010r. Wnioskodawca podpisał umowę z A., jako instytucją wdrażającą na refundację 50% kosztów kwalifikowanych remontu. Zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma zwrot kosztów w wysokości 299.997,00 zł. W ramach dofinansowania zostanie przeprowadzony remont oraz zakupione środki trwałe.

Prace remontowe obejmują:

  • roboty budowlane wewnętrzne:
    1. wymiana zużytych okien stalowych na PCV,
    2. wymiana zużytych drzwi wewnętrznych i zewnętrznych na drzwi z PCV i aluminium oraz bramy panelowe,
    3. wymiana zniszczonej posadzki lastricowej na nową,
    4. uzupełnienie zniszczonych tynków nowymi,
    5. wybicie luksferów i wstawienie okien PCV,
    6. zeskrobanie złuszczonej farby na ścianach, uzupełnienie ubytków oraz malowanie pomieszczeń hal,
  • naprawa instalacji sprężonego powietrza, zainstalowanie instalacji w następnych pomieszczeniach,
  • naprawa instalacji elektrycznej oraz wymiana zniszczonych punktów świetlnych, gniazd, włączników, skrzynki rozdzielczej,
  • wymiana zniszczonych wentylatorów na nowe,
  • wymiana zniszczonej instalacji odgromowej na nową,
  • wymiana popękanych płyt eternitu na blachę na #189; powierzchni dachu oraz zniszczonych i skorodowanych rynien i rur spustowych,
  • naprawa elewacji zewnętrznej, spękanej, złuszczonej z dużymi ubytkami tynku poprzez nałożenie płyt styropianowych oraz nowych tynków,
  • zdjęcie zużytej trelinki przed halą produkcyjną oraz zniszczonych krawężników, wykonanie nowego podłoża,
  • zamontowanie kostki brukowej oraz nowych krawężników,
  • demontaż zniszczonych płyt betonowych frontowego ogrodzenia oraz zainstalowanie przęseł metalowych.

Wnioskodawca planuje również w najbliższym czasie dokonać zakupu środków trwałych w postaci sprężarki powietrza oraz zakupu pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki PCV i Al.

W ww. piśmie z dnia 5 sierpnia 2010r. znak: L. dz. 176/2010 Wnioskodawca, uzupełniając wniosek, wskazał, iż budynek produkcyjno ? biurowy, który jest remontowany oraz zakupione środki trwałe są i będą w całości związane i wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, będący czynnym podatnikiem VAT, może odliczyć w całości VAT naliczony z faktur dokumentujących, opisane we wniosku, zakupy, które są związane z działalnością opodatkowaną Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z faktur dokumentujących dokonywane przez Spółkę zakupy związane z pracami odtworzeniowymi oraz zakupami środków trwałych, ponieważ zakupy te dotyczą działalności opodatkowanej, w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Podatnikami natomiast ? w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy ? są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Trzeba jednakże zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 cyt. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa na rynku od 2001 roku, zajmuje się produkcją okien z PCV i aluminium. W 2001 roku Spółka zakupiła budynek produkcyjno-biuro, który został wybudowany na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia. Został on wpisany do ewidencji środków trwałych Spółki i podlega amortyzacji. Konstrukcja budynku jest w stanie dobrym, lecz wykończenia wewnętrzne jak i zewnętrzne budynku wymagają natychmiastowej naprawy, aby budynek mógł być nadal użytkowany. Wnioskodawca dokonuje remontu koniecznego i naprawy wielu elementów w budynku.

Z uwagi na duży koszt planowanego remontu Spółka przygotowała wniosek o dofinansowanie ww. prac w ramach pomocy z Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW 2007-2013 złożony dnia 14 maja 2009r. w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw?.

W dniu 31 marca 2010r. Wnioskodawca podpisał umowę z A, jako instytucją wdrażającą na refundację 50% kosztów kwalifikowanych remontu. Zgodnie z umową Wnioskodawca otrzyma zwrot kosztów w wysokości 299.997,00 zł. W ramach dofinansowania zostanie przeprowadzony remont oraz zakupione środki trwałe.

Prace remontowe obejmują:

  • roboty budowlane wewnętrzne:
    1. wymiana zużytych okien stalowych na PCV,
    2. wymiana zużytych drzwi wewnętrznych i zewnętrznych na drzwi z PCV i aluminium oraz bramy panelowe,
    3. wymiana zniszczonej posadzki lastricowej na nową,
    4. uzupełnienie zniszczonych tynków nowymi,
    5. wybicie luksferów i wstawienie okien PCV,
    6. zeskrobanie złuszczonej farby na ścianach, uzupełnienie ubytków oraz malowanie pomieszczeń hal,
  • naprawa instalacji sprężonego powietrza, zainstalowanie instalacji w następnych pomieszczeniach,
  • naprawa instalacji elektrycznej oraz wymiana zniszczonych punktów świetlnych, gniazd, włączników, skrzynki rozdzielczej,
  • wymiana zniszczonych wentylatorów na nowe,
  • wymiana zniszczonej instalacji odgromowej na nową,
  • wymiana popękanych płyt eternitu na blachę na #189; powierzchni dachu oraz zniszczonych i skorodowanych rynien i rur spustowych,
  • naprawa elewacji zewnętrznej, spękanej, złuszczonej z dużymi ubytkami tynku poprzez nałożenie płyt styropianowych oraz nowych tynków,
  • zdjęcie zużytej trelinki przed halą produkcyjną oraz zniszczonych krawężników, wykonanie nowego podłoża,
  • zamontowanie kostki brukowej oraz nowych krawężników,
  • demontaż zniszczonych płyt betonowych frontowego ogrodzenia oraz zainstalowanie przęseł metalowych.

Wnioskodawca planuje również w najbliższym czasie dokonać zakupu środków trwałych w postaci sprężarki powietrza oraz zakupu pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki PCV i Al.

Budynek produkcyjno - biurowy, który jest remontowany oraz zakupione środki trwałe są i będą w całości związane i wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do ww. powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, warunkiem obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest wyłącznie związek dokonywanych zakupów z realizowaną sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie, opisane wyżej zakupy, obejmujące prace remontowe (prace odtworzeniowe), środki trwałe w postaci sprężarki powietrza oraz pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki PCV i Al, jak wskazał Wnioskodawca są i będą w całości związane i wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż o ile faktycznie, opisane we wniosku, zakupy są i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie ww. prac remontowych, środków trwałych w postaci sprężarki powietrza oraz pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki PCV i Al, finansowanych ze środków Funduszu Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW 2007-2013 w ramach działania ?Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw? na zasadach ogólnych, tj. w trybie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile nie zaistnieją okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wyjaśnić, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w wóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika