Czy dotacja podmiotowa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Czy dotacja podmiotowa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2007r. (data wpływu 9 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W marcu 2007r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług geodezyjnych i kartograficznych. Ww. działalność gospodarcza została założona w ramach projektu ?Przedsiębiorczość bez barier? prowadzonego przez TARR S.A. Jednocześnie uzyskał on wsparcie pomostowe w wysokości 4200 zł płatne w ratach. Równocześnie złożony przez Wnioskodawcę projekt na dotację inwestycyjną w wysokości 19725 zł został pozytywnie rozpatrzony przez Urząd Marszałkowski w K., co oznacza, że dotacja zostanie wypłacona w dwóch ratach. Dokonanie inwestycji odbędzie się we wrześniu 2007r. Ponadto Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 za okresy miesięczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i kiedy trzeba odprowadzić podatek VAT od obu tych dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawę opodatkowania w tym podatku stanowi obrót. Z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że do obrotu - będącego podstawą opodatkowania - zalicza się także otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, związane z dostawą lub świadczeniem usług oraz zaliczki na te świadczenia. Zatem aby dotacja była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, musi mieć związek z dostawą towarów lub świadczeniem usług przez podatnika. Regulujący te kwestie przepis art. 29 ust. 1 obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług ma następujące brzmienie:
?Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku?.
Przepis ten nie odnosi się do dotującego, ale do odbiorcy. Nie ma więc mowy o obciążeniu podatkiem od towarów i usług dotacji jako takiej. Podatkiem od towarów i usług obciążone jest świadczenie usług i dostawa towarów, a otrzymana przez usługodawcę (dostawcę) dotacja powiększa jego obrót stanowiący podstawę opodatkowania, ale tylko wtedy, gdy ma ona bezpośredni wpływ na cenę usługi lub towaru. Zatem obie dotacje: wsparcie pomostowe i dotacja inwestycyjna nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych przepisów wynika, że nie każda dotacja, subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacje, subwencje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania wyłącznie w przypadku, gdy mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług, po ich pomniejszeniu o kwotę należnego podatku.Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają tylko te dotacje, subwencje i inne dopłaty, które związane są z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług. Nie podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dotacja służąca pokryciu kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczeniem konkretnych usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przyznane Wnioskodawcy wsparcie pomostowe i dotacja inwestycyjna na rozwój działalności gospodarczej związanej ze świadczeniem usług geodezyjnych i kartograficznych nie jest dotacją stanowiącą dopłatę do ceny, lecz jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z rozwojem jego działalności gospodarczej realizowanym w ramach projektu ?Przedsiębiorczość bez barier?, przewidującym pomoc nowym przedsiębiorcom poprzez udzielania wsparcia finansowego na inwestycje i wsparcia pomostowego.Dotacja ta ma charakter podmiotowy, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie podlega wykazaniu w składanych deklaracjach podatkowych VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku- Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika