W zakresie wykonywania, remontowania, projektowania, przeglądu, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, (...)

W zakresie wykonywania, remontowania, projektowania, przeglądu, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej, zwanej "inteligentnym budynkiem" w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem w dniu 4 lipca 2012 r. oraz pismem w dniu 14 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług w zakresie wykonywania, remontowania, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym budynkiem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12,
  • nieprawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług projektowania oraz przeglądu instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym domem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w kwestii opodatkowania usług w zakresie wykonywania, remontowania, projektowania, przeglądu, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej, zwanej "inteligentnym budynkiem" w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12.

Ponadto ww. wniosek został uzupełniony w dniu 14 sierpnia 2012 r. pismem będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 sierpnia 2012 r. znak: IBPP2/443-450/12/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczął dnia 1 maja 2012r. działalność gospodarczą, której przeważająca część sklasyfikowana jest pod kodem PKD 43.21.Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych.

Wnioskodawca świadczyć będzie usługi z zakresu wykonywania, remontowania, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, instalacji alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej, zwanej "inteligentnym budynkiem" określone symbolem PKWiU 43.21.10, 43.21.10.1 oraz 43.21.10.2. Powyższe usługi dotyczą w większości obsługi budownictwa mieszkaniowego w lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych oznaczonego symbolem PKOB-11.

Wszystkie świadczone przez Zainteresowanego ww. usługi wiążą się z wystawianiem faktur VAT na odbiorców indywidualnych, spółdzielnie mieszkaniowe czy wspólnoty mieszkaniowe oraz inne podmioty zlecające wykonanie usług. W skład kompletnych usług wchodzi również osprzęt i materiały niezbędne do ich kompleksowego wykonania, gdzie usługobiorca dokonuje zakupu materiałów w ścisłym połączeniu z usługą i płaci za całość po wykonaniu usługi.

Pismem, które wpłynęło w dniu 4 lipca 2012r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

Wnioskodawca wykonuje usługi:

  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji alarmowych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji domofonowych,
  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa automatyki domowej, zwanej ?inteligentnym budynkiem?.

Wyżej wymienione usługi świadczone są w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12 z wyłączeniem lokali użytkowych.

Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2, a budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m2.

W skład usługi wchodzi:

  • wykonanie projektu usługi, jeżeli wymagane
  • zakup i montaż materiałów oraz towarów potrzebnych do kompleksowego wykonania usługi,
  • po instalacyjne pomiary elektryczne,
  • sporządzenie dokumentacji powykonawczej.

W cenę usługi robót konserwacyjnych wliczone są zużyte materiały, a wartość tych materiałów netto (bez podatku VAT) nie przekracza 50% wartości netto świadczonej usługi.

Przedmiotem umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a jego zleceniobiorcami, tj. odbiorcami indywidualnymi, spółdzielniami mieszkaniowymi, firmami i wspólnotami mieszkaniowymi są odrębne usługi w zakresie czynności takich jak projektowanie, wykonanie, uruchomienie, przegląd, naprawa i konserwacja instalacji np. elektrycznej, alarmowej, domofonowej, automatyki domowej.

Usługi o których mowa we wniosku wykonywane są w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa o VAT w zakresie budowy, remontu, modernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca będzie wykonywał usługi w oparciu o kompleksowe umowy, a zatem przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów.

Usługi, o których we wniosku mowa, świadczone będą wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującą w 2012r. ustawą o podatku od towarów i usług Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% na usługi:

  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji alarmowych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji domofonowych,
  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacjai naprawa automatyki domowej, zwanej ?inteligentnym budynkiem?.

w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB-11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB-12 z wyłączeniem lokali użytkowych, które:

  • świadczone będą wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT,
  • będą wykonywane w oparciu o kompleksowe umowy, gdzie przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów
  • będą wykonywane są w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa o VAT w zakresie budowy, remontu, modernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  • oraz przedmiotem umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a jego zleceniobiorcami, tj. odbiorcami indywidualnymi, spółdzielniami mieszkaniowymi, firmami i wspólnotami mieszkaniowymi będą odrębne usługi w zakresie czynności takich jak projektowanie, wykonanie, uruchomienie, przegląd, naprawa i konserwacja instalacji np. elektrycznej, alarmowej, domofonowej, automatyki domowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 41 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywane przez niego usługi w zakresie:

  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji alarmowych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji domofonowych,
  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa automatyki domowej, zwanej ?inteligentnym budynkiem?

wykonane w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w dziale PKOB-11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB-12 z wyłączeniem lokali użytkowych, które:

  • świadczone będą wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT,
  • będą wykonywane w oparciu o kompleksowe umowy, gdzie przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów
  • będą wykonywane są w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa o VAT w zakresie budowy, remontu, modernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
  • oraz przedmiotem umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a jego zleceniobiorcami, tj. odbiorcami indywidualnymi, spółdzielniami mieszkaniowymi, firmami i wspólnotami mieszkaniowymi będą odrębne usługi w zakresie czynności takich jak projektowanie, wykonanie, uruchomienie, przegląd, naprawa i konserwacja instalacji np. elektrycznej, alarmowej, domofonowej, automatyki domowej,

są objęte obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.

Wnioskodawca zwraca również uwagę na interpretację indywidualną o sygnaturze IBPP2/443-342/09/UH wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w podobnej sprawie, gdzie ujęty został zapis dotyczący sprzedaży usługi wraz z osprzętem, a ponadto zapis mówiący o tym, iż: ?Z przytoczonych przepisów wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nie objętym tym programem." Sugerując tym samym, iż stawka obniżona podatku od towarów i usług może być stosowana w zakresie, jaki podano w interpretacji indywidualnej o sygnaturze IBPP2/443-342/09/UH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić należy, że o ile budynek którego dotyczyć będzie wykonywanie ww. usług zostanie zaklasyfikowany do grupowania PKOB-11, opisane we wniosku usługi będą opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić należy, że o ile budynek którego dotyczyć będzie wykonywanie ww. usług zostanie zaklasyfikowany jako budynek objęty społecznym programem mieszkaniowym, określonego w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, opisane we wniosku usługi będą opodatkowane stawką 8% podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług w zakresie wykonywania, remontowania, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym budynkiem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12,
  • nieprawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług projektowania oraz przeglądu instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym domem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, iż zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne ? 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe ? 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania ? 113.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć roboty budowlano-montażowe, przebudowa, remont, dlatego też należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7, 7a i pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez:

  • roboty budowlane ? należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,
  • przebudowę - należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;
  • remont ? należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?- według internetowego słownika języka polskiego (?).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi:

  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji elektrycznych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji alarmowych,
  • PKWiU 43.21.10.1 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa instalacji domofonowych,
  • PKWiU 43.21.10.2 ? wykonywanie, remontowanie, projektowanie, przegląd, konserwacja i naprawa automatyki domowej, zwanej ?inteligentnym budynkiem?.

Wyżej wymienione usługi świadczone są w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12 z wyłączeniem lokali użytkowych.

Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2, a budynków mieszkalnych nie przekracza 300 m2.

W skład usługi wchodzi: wykonanie projektu usługi, zakup i montaż materiałów oraz towarów potrzebnych do kompleksowego wykonania usługi, po instalacyjne pomiary elektryczne, sporządzenie dokumentacji powykonawczej.

W cenę usługi robót konserwacyjnych wliczone są zużyte materiały, a wartość tych materiałów netto (bez podatku VAT) nie przekracza 50% wartości netto świadczonej usługi.

Przedmiotem umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a jego zleceniobiorcami, tj. odbiorcami indywidualnymi, spółdzielniami mieszkaniowymi, firmami i wspólnotami mieszkaniowymi są odrębne usługi w zakresie czynności takich jak projektowanie, wykonanie, uruchomienie, przegląd, naprawa i konserwacja instalacji np. elektrycznej, alarmowej, domofonowej, automatyki domowej. Usługi o których mowa we wniosku wykonywane są w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa o VAT w zakresie budowy, remontu, modernizacji, lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca będzie wykonywał usługi w oparciu o kompleksowe umowy, a zatem przewidziana umową wartość usługi zawierać będzie w sobie cenę zużytych materiałów. Usługi, o których we wniosku mowa, świadczone będą wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w przepisie art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia, należy stwierdzić, że usługi w zakresie wykonania, remontowania i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych i automatyki domowej w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonywane na podstawie odrębnych umów zawieranych z inwestorem, opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, na mocy art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Z informacji zawartych we wniosku wynika także, iż Wnioskodawca świadczy usługi konserwacji instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych i automatyki domowej w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a w cenę usługi robót konserwacyjnych wliczone są zużyte materiały, wartość tych materiałów netto (bez podatku VAT) nie przekracza 50% wartości netto świadczonej usługi.

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenie z dnia 4 kwietnia 2011r. Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    -w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (§ 7 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W związku z powyższym wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w zakresie konserwacji instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych i automatyki domowej wykonywane w obiektach budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym opodatkowana są stawką podatku w wysokości 8%, stosownie do powołanego przepisu § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Natomiast wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie odrębnych umów zawieranych z inwestorami usługi polegające na projektowaniu, a także usługi przeglądu instalacji (które to przeglądy stanowią jedynie czynności polegające na okresowej kontroli stanu instalacji), nie mieszczą się w zakresie remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowa oraz nie są to roboty konserwacyjne a zatem do tego rodzaju usług należy zastosować stawkę podstawową, tj. 23%, niezależnie od tego, w jakich obiektach są wykonywane.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za:

  • prawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług w zakresie wykonywania, remontowania, konserwacji i naprawy instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym budynkiem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12,
  • nieprawidłowe ? w kwestii opodatkowania usług projektowania oraz przeglądu instalacji elektrycznych, alarmowych, domofonowych oraz instalacji automatyki domowej zwanej ?inteligentnym domem? w lokalach mieszkalnych, budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 11 i lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 12.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków, według PKOB, gdyż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Odnosząc się zaś do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak: IBPP2/443-342/09/UH, stwierdzić należy, że została ona wydana w innym stanie prawnym, niż ten który ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika