opodatkowanie usług naukowo-badawczych sygn: IBPP2/443-453/08/BM

opodatkowanie usług naukowo-badawczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008r. (data wpływu 15 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług naukowo-badawczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił Instytut Farmakologii PAN w K. jednostką kierującą realizacją Interdyscyplinarnego Projektu Badawczego Zamawianego pt. ?Zastosowanie współczesnej genomiki funkcjonalnej i bioinformatyki do charakteryzacji i tworzenia modeli procesów biologicznych o istotnym znaczeniu w medycynie i rolnictwie', realizowanego na podstawie decyzji z dnia 31 sierpnia 2006 oraz umowy z dnia 21 listopada 2006.Jednym z jego projektów składowych jest projekt realizowany przez Centrum O. w W. pt. ?Badania zaburzeń w szlakach przekazywania informacji komórkowej w patogenezie nowotworów z wykorzystaniem metod genomiki integracyjnej'. Dwa zadania (spośród 10) w tym projekcie realizuje Politechnika Ś. jako jednostka współpracująca na podstawie umów z Centrum O. w W. Zadania te finansowane są z budżetu państwa i realizowane w oparciu o umowę na wykonanie projektu badawczego zamawianego zawartą między Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Instytutem Farmakologii PAN.W projekcie uczestniczy kilka jednostek, które zadeklarowały swój udział na zasadach równouprawnienia tj. współwykonawców (nie podwykonawców) mających autorskie, odrębne i nie podporządkowane innej jednostce prawa własności uzyskanych wyników a także własne (autorskie), odrębne i niezależne kosztorysy i harmonogramy prac. W wyniku realizacji projektu nie będzie wytworzony żaden produkt, towar ani usługa mające wartość handlową. Wynikiem realizacji projektu może być nowa wiedza, ogólnodostępna w postaci publikacji w czasopismach, prezentacji na ogólnodostępnych konferencjach jak również ogólnodostępnych sprawozdaniach i raportach. Z rezultatów PBZ korzystać będzie całe społeczeństwo i uzyskana wiedza będzie stanowiła własność intelektualną całego społeczeństwa. Oznacza to, że w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w projekcie badawczym zamawianym (PBZ) nie występuje określony świadczeniobiorca. Nie jest świadczeniobiorcą również Instytut Farmakologii PAN, ponieważ sprawuje on jedynie funkcję kontrolną względem wykorzystania finansów publicznych.Uzyskane wyniki badań mogą być wykorzystane w przyszłości do opracowania nowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych, których finansowanie realizacji nie obejmuje przedmiotowy projekt badawczy zamawiany. Uzyskane wyniki badań mogą w przyszłości stanowić przedmiot patentów. Jednak nastąpić to będzie mogło dopiero po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu a koszty z tym związane nie będą ponoszone w ramach niniejszego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tego tytułu Politechnika Ś. jako współwykonawca projektu badawczego zamawianego w zakresie świadczonych usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. (art. 5 ust. 1 pkt 1)...

Zdaniem Wnioskodawcy Politechnika jako współwykonawca projektu badawczego zamawianego nie podlega w zakresie świadczonych usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004r. (art. 5 ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zatem przez pojęcie świadczenia, zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Świadczenie, o którym mowa powyżej zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą, konsumentem). Zatem w pojęciu świadczenia na rzecz, mieszczą się świadczenia na rzecz podmiotów i osób trzecich.

Skoro w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, zatem wskazać należy, że zaistnienie czynności opodatkowanej ma miejsce wyłącznie wówczas, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymywanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie strony umowy określiły wynagrodzenie należne z tytułu danego świadczenia.Jeśli zatem z zawartych umów na wykonanie usług naukowo-badawczych wynika, że nie jest dokonywane żadne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wówczas nie występuje w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji natomiast gdy usługa naukowo-badawcza jest realizowana na zlecenie i na rzecz zamawiającego, który będzie odbiorcą usługi, dysponentem czy zarządzającym prawami do wykorzystania efektów prac naukowo-badawczych, wówczas czynność taką należy uznać za świadczenie usług, podlegającą opodatkowaniu. O rozstrzygnięciu, czy określona usługa naukowo-badawcza podlega opodatkowaniu czy też nie, decydują zatem warunki umowy zawartej pomiędzy zleceniodawcą a jednostką badawczą.

Za stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca współuczestniczy w realizacji projektu badawczego, a nie wykonuje usługi na zlecenie na zasadzie podwykonawstwa. Przekazane na realizację projektu środki finansowe pochodzące z budżetu państwa nie stanowią wynagrodzenia za usługę naukowo-badawczą. Z przepisu art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.) wynika, że środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie projektów badawczych są przekazywane jednostkom naukowym na podstawie umowy. Tym samym zawierana z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowa nie stanowi umowy o świadczenie usług za wynagrodzeniem.Skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje określony świadczeniobiorca, tzn. Politechnika nie wykonuje żadnych usług na rzecz innych podmiotów, tym samym wykonywane czynności w ramach realizacji części projektu badawczego nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.

W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku umowy nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego następuje wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika