Stawka podatku VAT dla dostawy instalacji gazów medycznych

Stawka podatku VAT dla dostawy instalacji gazów medycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012r. (data wpływu 1 czerwca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. znak: MM/209/08/12 (data wpływu 29 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy instalacji gazów medycznych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2012r. znak: MM/209/08/12 (data wpływu 29 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy instalacji gazów medycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Podstawowym profilem działalności firmy Wnioskodawcy jest specjalistyczne wykonawstwo instalacji gazów medycznych i próżni dla jednostek służby zdrowia, projektowanie ww. instalacji gazów medycznych i próżni, dystrybucja sprzętu medycznego związanego z instalacjami medycznymi. W ramach działalności wykonywana jest również kompleksowa obsługa i serwis instalacji gazów medycznych i próżni wraz z centralnymi źródłami zasilania.

Wnioskodawca posiada certyfikat systemu zarządzania jakością EN ISO 13425:2003+AC:2007 dla wyrobów medycznych w ww. zakresie.

Wnioskodawca dysponuje również potwierdzonym wpisem do urzędu rejestracji produktów leczniczych i wyrobów medycznych i produktów biobójczych, dane wyrobu PL/DR 020754, nazwa wyrobu: instalacja gazów medycznych i próżni.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakres prac i wykonywanych usług wchodzi: instalacja gazów medycznych i próżni w jednostkach służby zdrowia.

Konkretne prace to: wykonywanie instalacji gazów medycznych i próżni z rur miedzianych wraz z armaturą kontrolno-pomiarową oraz źródłami zasilania najczęściej tlenu w postaci rozprężalni butlowych lub zbiornika ciekłego tlenu, podtlenku azotu, dwutlenku węgla, oraz sprężarkowni powietrza medycznego i stacji próżni medycznej.

Ww. media wytworzone przez źródła zasilania dostarczane są poprzez wykonaną instalację do punktów poboru w zestawach nadłóżkowych w salach chorych, panelach OIOM w salach intensywnej terapii oraz kolumnach chirurgicznych i anestezjologicznych w salach operacyjnych. Z tych urządzeń prowadzi się leczenie i podtrzymywanie funkcji życiowych pacjenta, znieczulenie ogólne itp.

Efektem końcowym tych prac jest wyrób medyczny w klasie IIb oznaczony znakiem CE wraz z nr seryjnym. Na ww. wyrób Wnioskodawca wystawia deklarację zgodności potwierdzającą spełnienie przepisów Dyrektywy 93/42/EWG.

Dodatkowo, w piśmie uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca poinformował, iż wyrób medyczny, o którym mowa we wniosku jest dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Podstawą sprzedaży jest wyrób medyczny i tym samym przedmiotem zapytania jest stawka VAT na wyrób medyczny w postaci instalacji gazów medycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla instalacji gazów medycznych wykonywanych dla szpitala?

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego instalacje gazów medycznych w szpitalach, powinny być opodatkowane stawką 8%, gdyż efektem końcowym jego prac jest wyrób medyczny, służący ratowaniu życia i zdrowia pacjentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz ww. stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679), wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje, czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawowym profilem działalności Wnioskodawcy jest specjalistyczne wykonawstwo instalacji gazów medycznych i próżni dla jednostek służby zdrowia, projektowanie ww. instalacji gazów medycznych i próżni, dystrybucja sprzętu medycznego związanego z instalacjami medycznymi.

Wnioskodawca posiada certyfikat systemu zarządzania jakością EN ISO 13425:2003+AC:2007 dla wyrobów medycznych ww. zakresie.

Wnioskodawca dysponuje również potwierdzonym wpisem do urzędu rejestracji produktów leczniczych i wyrobów medycznych i produktów biobójczych, dane wyrobu PL/DR 020754, nazwa wyrobu: instalacja gazów medycznych i próżni.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W zakres prac i wykonywanych usług wchodzi: instalacja gazów medycznych i próżni w jednostkach służby zdrowia.

Efektem końcowym tych prac jest wyrób medyczny w klasie IIb oznaczony znakiem CE wraz z nr seryjnym. Na ww. wyrób Wnioskodawca wystawia deklarację zgodności potwierdzającą spełnienie przepisów Dyrektywy 93/42/EWG.

Wyrób medyczny, o którym mowa we wniosku jest dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Podstawą sprzedaży jest wyrób medyczny.

Biorąc pod uwagę powołane regulacje oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro instalacja gazów medycznych, o której mowa we wniosku, stanowi wyrób medyczny w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to jej dostawa w kraju podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT dla czynności będących przedmiotem wniosku, tj. dostawy instalacji gazów medycznych wykonywanej przez Wnioskodawcę, natomiast nie dotyczy ewentualnych, innych czynności wykonywanych w związku z realizacją dostawy instalacji, bowiem Wnioskodawca w tym zakresie nie sformułował pytania oraz nie przedstawił własnego stanowiska.

Jednocześnie wskazuje się, że zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem kompetentnym do dokonania oceny w zakresie stwierdzenia, czy w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych sprzedawany przez Spółkę towar stanowiący przedmiot zapytania jest wyrobem medycznym, nie jest też organem uprawnionym do badania, czy spełnione zostały uregulowania związane z wprowadzeniem wyrobu do obrotu, określone w ustawie z dnia 20 maja 2010r. o wyrobach medycznych. Ustawa ta, choć powołana w ustawie o podatku od towarów i usług, nie jest elementem prawa podatkowego, wobec czego przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji udzielanej przez tut. organ. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego, do której uprawniony jest Dyrektor Izby Skarbowej w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej.

Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności gdyby przedmiotowa instalacja gazów medycznych nie była wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, interpretacja niniejsza traci ważność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika