W zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych

W zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) i z 2 września 2014 r. (data wpływu 4 września 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT od paliwa zakupywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) i z 2 września 2014 r. (data wpływu 4 września 2014 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z 12 sierpnia 2014 r. nr IBPP2/443-557/14/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Prowadzona przez Wnioskodawcę jednoosobowa działalność gospodarcza pod nazwą - X - polega na świadczeniu usług naprawy i regeneracji pomp pożarniczych rożnego rodzaju.

PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług:

  • 29.11.92 Usługi naprawy i konserwacji pomp i sprężarek
  • 29.11.92-00 Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin - z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych).

PKWiU dla remontowanych urządzeń to:

  • 29.11.12-30.00 Silniki napędowe pozostałe
  • 29.11.12-50.00 Silniki pozostałe
  • 29.12.24-53.10 Pompy odśrodkowe z wirnikiem łopatkowym
  • 29.12.24-53.20 Pompy odśrodkowe z wirnikiem kanałowym.

Naprawa urządzeń oraz wykonanie remontu kapitalnego wymaga przeprowadzenia tzw. wstępnego docierania oraz prób wydajnościowych. Czynności te należy wykonać z użyciem paliwa (etylina) i oleju.

Zużywane paliwo stanowi więc materiał, wykorzystywany podczas wykonywania czynności naprawy i remontu. Średnie zużycie paliwa w trakcie jednej operacji wstępnego docierania, koniecznej przy wykonywaniu remontu kapitalnego wynosi: 20 litrów paliwa i 1 litr oleju.

Natomiast przy bieżących naprawach silników i pomp, średnie zużycie paliwa wynosi od 5-10 litrów.

Stosunek mieszanki paliwowej do silników dwusuwowych wynosi 1:20. Norma fabryczna wynosi 12 litrów paliwa na 1 godzinę pracy urządzenia.

Do chwili obecnej Wnioskodawca nie dokonywał odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu zakupu etyliny oraz oleju napędowego, wykorzystywanych wyłącznie do opisanych powyżej celów.

Pismem z 18 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zakupione paliwo będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. do remontu i naprawy pomp pożarniczych).

Wnioskodawca prowadzi dodatkową ewidencję (ilościową), z której wynika, że nabywane paliwo zużywane jest wyłącznie do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. do remontu i naprawy pomp pożarniczych).

Pismem z 2 września 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:

Wnioskodawca informuje, że wskazane przez niego we wniosku symbole PKWiU dla świadczonych usług (29.11.92 usługi naprawy i konserwacji pomp i sprężarek, 29.11.92.00 usługi naprawy i konserwacji silników i turbin z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych) są symbolami wg starej klasyfikacji.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207, poz. 1293) prawidłowy numer PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług to:

  • 33.12.11.0 (Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych),
  • 33.12.12.0 (Usługi naprawy i konserwacji sprzętu do napędu hydraulicznego i pneumatycznego, pozostałych pomp, sprężarek, kurków i zaworów).

Wskazane we wniosku symbole PKWiU dla remontowanych urządzeń (29.11.12-30.00 Silniki napędowe pozostałe, 29.11.12-50.00 Silniki pozostałe, 29.12.24-53.10 Pompy odśrodkowe z wirnikiem łopatkowym, 29.12.24-53.20 Pompy odśrodkowe z wirnikiem kanałowym) pochodziły również z nieobowiązującej klasyfikacji.

Prawidłowe symbole dla remontowanych urządzeń:

  • 28.11.12.0 Pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym, do napędu jednostek pływających; pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym,
  • 28.13.14.0 Pozostałe pompy odśrodkowe do cieczy; pozostałe pompy do cieczy; podnośniki do cieczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można dokonywać odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z faktem, że zakupione paliwo zużywane jest całkowicie podczas testów, koniecznych do potwierdzenia poprawności działania naprawianych/remontowanych pomp, jest ono traktowane jako materiał wykorzystywany w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ograniczenia wynikające z wprowadzonego w 2014 roku art. 86a do ustawy, regulują wydatki dotyczące pojazdów samochodowych i w związku z tym, nie dotyczą zużycia paliwa wykorzystywanego jak materiał w celu prawidłowego świadczenia usługi.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, paliwo zakupowane do prowadzonej działalności gospodarczej służące jako materiał, powinno podlegać pełnemu odliczeniu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z ww. art. 86 ust. 1 ustawy VAT, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

W świetle art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 312) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.samochodów osobowych;

2.innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
  2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy o VAT).

Jak wskazuje art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Natomiast samochód osobowy to pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu (art. 2 pkt 40 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług naprawy i regeneracji pomp pożarniczych różnego rodzaju. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 207, poz. 1293) prawidłowy numer PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług to:

  • 33.12.11.0 (Usługi naprawy i konserwacji silników i turbin z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych),
  • 33.12.12.0 (Usługi naprawy i konserwacji sprzętu do napędu hydraulicznego i pneumatycznego, pozostałych pomp, sprężarek, kurków i zaworów).

Prawidłowe symbole dla remontowanych urządzeń:

  • 28.11.12.0 Pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym, do napędu jednostek pływających; pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym,
  • 28.13.14.0 Pozostałe pompy odśrodkowe do cieczy; pozostałe pompy do cieczy; podnośniki do cieczy.

Naprawa urządzeń oraz wykonanie remontu kapitalnego wymaga przeprowadzenia tzw. wstępnego docierania oraz prób wydajnościowych. Czynności te należy wykonać z użyciem paliwa (etylina) i oleju. Zużywane paliwo stanowi więc materiał, wykorzystywany podczas wykonywania czynności naprawy i remontu. Średnie zużycie paliwa w trakcie jednej operacji wstępnego docierania, koniecznej przy wykonywaniu remontu kapitalnego wynosi: 20 litrów paliwa i 1 litr oleju. Natomiast przy bieżących naprawach silników i pomp, średnie zużycie paliwa wynosi od 5-10 litrów. Stosunek mieszanki paliwowej do silników dwusuwowych wynosi 1:20. Norma fabryczna wynosi 12 litrów paliwa na 1 godzinę pracy urządzenia. Zakupione paliwo będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. do remontu i naprawy pomp pożarniczych). Wnioskodawca prowadzi dodatkową ewidencję (ilościową), z której wynika, że nabywane paliwo zużywane jest wyłącznie do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. do remontu i naprawy pomp pożarniczych).

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


Zgodnie z Załącznikiem 2 Schemat klasyfikacji do ww. rozporządzenia w Dziale 28 wymieniono maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane, a grupowanie:

  • 28.11 obejmuje silniki i turbiny, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych (w tym 28.11.12.0 pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym, do napędu jednostek pływających; pozostałe silniki spalinowe z zapłonem iskrowym),
  • 28.13 obejmuje pozostałe pompy i sprężarki (w tym 28.13.14.0 pozostałe pompy odśrodkowe do cieczy; pozostałe pompy do cieczy; podnośniki do cieczy).

Natomiast w dziale 33 załącznika nr 2 do ww. rozporządzenia wymieniono usługi naprawy, konserwacji i instalowania maszyn i urządzeń, a grupowanie:

  • 33.12 obejmuje usługi naprawy i konserwacji maszyn (w tym 33.12.11.0 usługi naprawy i konserwacji silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych oraz 33.12.12.0 usługi naprawy i konserwacji sprzętu do napędu hydraulicznego i pneumatycznego, pozostałych pomp, sprężarek, kurków i zaworów).

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że naprawiane i regenerowane pompy pożarnicze różnego rodzaju nie są zaliczane do pojazdów samochodowych. Zatem w omawianej sprawie przepis art. 86a ustawy o VAT i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie będzie miał zastosowania, ponieważ nabywane paliwo nie będzie wykorzystywane do napędu pojazdów samochodowych.

W przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca nabyte paliwo zostanie przez niego wykorzystane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. do remontu i naprawy pomp pożarniczych.

Zatem z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa wykorzystywanego do remontu i naprawy pomp pożarniczych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie zakupione paliwo będzie wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności, gdy nabyte paliwo nie będzie wykorzystywane do remontu i naprawy pomp pożarniczych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika