Czy opłaty za zwrotne przesyłki pocztowe są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Czy opłaty za zwrotne przesyłki pocztowe są zwolnione od podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Okręgowego Związku Hodowców Koni w K. przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2007r. (data wpływu 20 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy opłaty za zwrotne przesyłki pocztowe są zwolnione od podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Okręgowy Związek Hodowców Koni w K. działając na terenie województwa małopolskiego przygotowuje dokumentację dla hodowców koni. W ustalonych miejscach przeglądowych pracownicy Związku dokonują opisów koni do paszportów, za co pobierają opłatę zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Opłata za wydanie paszportu, jak również za inne czynności zootechniczne opodatkowana jest stawką podatku VAT 3% (symbol PKWiU 01.42-10.00.00), a dodatkowo hodowcy zobowiązani są uiścić opłatę za przesyłkę zwrotną, ponieważ dokumentacja hodowlana odsyłana jest drogą pocztową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo uznaje się za obrót zwolniony od podatku od towarów i usług, opłaty pobierane od hodowców koni, za odesłanie dokumentów handlowych drogą pocztową...

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty za przesyłki zwrotne są zwolnione od podatku od towarów i usług i traktowane są jako rozrachunek z hodowcą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tego artykułu) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie ustawodawca w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ustawa o podatku od towarów usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem tut. organu, pod pojęciem tym należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 133, poz. 921) zadania z zakresu hodowli i rozrodu zwierząt wykonuje Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt, które podlega ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt jest państwową jednostką budżetową. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt wykonuje zadania, o których mowa w art. 4 ust. 1, przez kontrolę m.in. w zakresie prowadzenia oceny wartości użytkowej i hodowlanej oraz hodowli zwierząt i rozrodu.

Ocenę wartości użytkowej lub hodowlanej zwierząt (?) może wykonywać wyłącznie związek hodowców lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa (art. 6 cyt. ustawy). Dla poddawanych ocenie wartości użytkowej ras, linii hodowlanych albo odmian w obrębie rasy oraz płci koni, bydła, świń, owiec i kóz prowadzi się odrębnie księgi hodowlane (art. 13 ust. 1 pkt 1), natomiast księgi te są prowadzone przez związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. Minister właściwy do spraw rolnictwa dokonuje tego uznania w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek związku hodowców lub innego podmiotu, jeżeli ten związek lub podmiot spełniają wymagania określone w przepisach Unii Europejskiej dotyczących uznawania organizacji prowadzących lub zakładających księgi hodowlane (art. 17).

W świetle art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zm.) rejestry koniowatych prowadzą:

  1. w przypadku koniowatych hodowlanych - właściwy podmiot prowadzący księgę lub rejestr, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;
  2. w przypadku pozostałych koniowatych - właściwy podmiot prowadzący księgę koni rasy polski koń zimnokrwisty, w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

A zatem przez właściwy podmiot prowadzący księgę w rozumieniu przepisów o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich należy rozumieć ww. właściwy związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa w drodze decyzji, w trybie art. 17 tejże ustawy.

Koniowate, z wyjątkiem koniowatych wolno żyjących, są zaopatrywane w paszport konia albo paszport koniowatego innego niż koń (?) ? art. 14 ust. 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Posiadacz koniowatego odbiera paszport koniowatego lub jego duplikat osobiście, chyba że złoży oświadczenie podmiotowi prowadzącemu rejestr koniowatych, w którym wyrazi zgodę na doręczenie mu tego paszportu lub jego duplikatu za pośrednictwem poczty, przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru (art. 14 ust. 8 ww. ustawy). W myśl art. 15 tejże ustawy za czynności związane z dokonywaniem opisu koniowatych, rejestrowaniem i wydawaniem paszportów konia i paszportów koniowatego innego niż koń gatunku i ich duplikatów, dokonywaniem zmian w tych rejestrach oraz za doręczenie paszportu konia lub jego duplikatu, w sposób określony w art. 14 ust. 8, związek hodowców (lub inne podmioty upoważnione) pobierają opłaty. Opłaty nie pobiera się za czynności związane ze zmianą w rejestrze koniowatych dotyczącą podania daty uboju koniowatego w rzeźni. Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 lipca 2007r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania opłat związanych z związanych z identyfikacją i rejestracją konia, wydaniem i doręczeniem paszportu konia lub jego duplikatu i opłat za czynności związane z wydawaniem i doręczaniem paszportów bydła lub ich duplikatów (Dz. U. Nr 132, poz. 917) określono wysokość i sposób pobierania opłat za:

  1. dokonanie opisu słownego i graficznego konia;
  2. zidentyfikowanie konia w przypadku koni pełnej krwi angielskiej, koni czystej krwi arabskiej, koni rasy kłusak oraz kuców szetlandzkich;
  3. zarejestrowanie konia;
  4. wydanie:
    a) paszportu konia,
    b) duplikatu paszportu konia;
  5. dokonanie zmian w rejestrze koniowatych;
  6. doręczenie:
    a) paszportu konia w sposób określony w art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, zwanej dalej 'ustawą',
    b) duplikatu paszportu konia w sposób określony w art. 14 ust. 8 ustawy;
    (?).

Mając na uwadze przywołane przepisy należy uznać, iż związek hodowców lub inny podmiot, które zostały uznane przez ministra właściwego do spraw rolnictwa drogą decyzji i uprawnione do prowadzenia m.in. odpowiednich rejestrów i pobierania z tego tytułu opłat, określonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (ministra rolnictwa i rozwoju wsi czy Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt). Podmiotom tym bowiem szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów. Zatem związek hodowców w zakresie w jakim realizuje zadania nałożone przepisami ustawy objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Co prawda art. 15 ust. 6 stanowi, że wspomniane organy (czy urzędy je obsługujące) są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Związek za wykonywanie tych czynności stanowią de facto daninę publiczną a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca w zakresie realizowania czynności nałożonych ustawą o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, tj.

m.in. dokonywania opisu koniowatych, rejestrowania i wydawania paszportów koniom czy doręczania paszportów za pośrednictwem poczty, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem, nie są również objęte podatkiem od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż opłaty za przesyłki pocztowe paszportów są zwolnione z opodatkowania, należało uznać za nieprawidłowe ? opłaty te nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku ? Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje

IBPP1/443-1304/08/AZ, interpretacja indywidualna

IBPP4/443-1328/08/AZ, interpretacja indywidualna

IBPP4/443-1689/08/AZ, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-714/08-2/GZ, interpretacja indywidualna

ITPP2/443-615/08/AD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika