Czynności wykonywane na podstawie kontraktu menadżerskiego podlegają wyłączeniu z opodatkowania (...)

Czynności wykonywane na podstawie kontraktu menadżerskiego podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007r. (data wpływu 23 sierpnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2007r. (data wpływu 16 października 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie kontraktu menadżerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności wykonywanych na podstawie kontraktu menadżerskiego. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2007r. (data wpływu 16 października 2007r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP2/443-61/07/EJ z dnia 19 września 2007r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Zatrudniony jest na podstawie kontraktu menadżerskiego (umowa o zarządzanie).

Według Wnioskodawcy okoliczności stanowiące o prawnych więzach tworzących stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecenie są następujące:

- warunki wykonywania czynności zostały precyzyjnie określone umową. Zgodnie z umową Prezes uprawniony jest do korzystania ze składników materialnych i niematerialnych majątku udostępnionych przez Spółkę, w szczególności z infrastruktury należącej do Spółki, samochodu służbowego oraz telefonu komórkowego. W umowie określono również szczegółowo warunki jej wykonywania w zakresie czasu pracy Prezesa, kompetencji i uprawnień Prezesa oraz w zakresie reprezentacji Spółki,- wynagrodzenie zostało w sposób jednoznaczny określone w § 5 umowy o zarządzanie. Zgodnie z umową Prezes nie ma możliwości samodzielnego kształtowania wysokości wynagrodzenia w żadnym zakresie,
- odpowiedzialność zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich została również uregulowana w umowie. Spółka zawierając umowę o zarządzanie w zapisie § 6 umowy wyłączyła odpowiedzialność Prezesa wobec osób trzecich ? odpowiedzialność tę będzie ponosić wyłącznie Spółka.

Uzyskiwane przychody Wnioskodawca zakwalifikował do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 9 ustawy o PDOF). W 2006r. osiągnął przychód z tytułu powyższej umowy przewyższający kwotę limitu 39.200,00 zł, a w 2007r. za okres 1.01.2007 ? 31.07.2007 przychód przekroczył 39.700 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy umowa cywilnoprawna zawarta przez Wnioskodawcę ze zlecającym odpowiada warunkom określonym w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, a tym samym podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT...
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji w celu ustalenia limitu obrotów uprawniających do korzystania ze zwolnienia...

Zdaniem Wnioskodawcy jako osoba fizyczna wykonująca czynności określone w umowie jest on związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecane czynności, co do: warunków wykonywania tych czynności, wynagradzania, odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia Wnioskodawcę z obowiązku prowadzenia ewidencji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług czynnościami, których nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą są czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagradzania i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), ustawodawca wskazał, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionych wyżej przepisów prawa wynika, że świadczenie usług w ramach kontraktu menadżerskiego, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku VAT w sytuacji, gdy z tytułu świadczenia ww. usług osoby fizyczne świadczące te usługi są związane ze zlecającym ich wykonanie więzami prawnymi co do:

  • warunków wykonywania usług,
  • wynagradzania
  • odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich.

Istotne zatem znaczenie ma treść zawartej umowy, gdyż w świetle powyższych przepisów podatnik wykonujący czynności w ramach takiej umowy przy spełnieniu wyżej wymienionych warunków nie jest uznawany za podatnika podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że jest on związany ze zlecającym prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do: warunków wykonywania zleconych czynności, wynagradzania oraz odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności wobec osób trzecich. Świadczyć mogą o tym postanowienia zawartej umowy o zarządzanie, z których wynika m.in., że Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze składników materialnych i niematerialnych majątku zlecającego wykonanie czynności, wynagrodzenie jest w sposób jasno określony w umowie, a wykonujący zlecane czynności nie ma możliwości samodzielnego kształtowania wysokości wynagrodzenia w żadnym zakresie. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika także, że Spółka wyłączyła odpowiedzialność Prezesa wobec osób trzecich, tj. odpowiedzialność tę będzie ponosić zlecający wykonanie czynności.

Wobec powyższego tut. organ stwierdza, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menadżerskiego podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Ponieważ czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menadżerskiego są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tym samym zwalnia to Wnioskodawcę od obowiązku prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii jest również prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika