stawka VAT na kompleksową czynność polegającą na dostawie wyprodukowanych wyrobów i ich montażu (...)

stawka VAT na kompleksową czynność polegającą na dostawie wyprodukowanych wyrobów i ich montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 5 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. B., przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008r. (data wpływu 27 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2008r. (data wpływu 10 września 2008r.) oraz pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na kompleksową czynność polegającą na dostawie wyprodukowanych wyrobów i ich montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na kompleksową czynność polegającą na dostawie wyprodukowanych wyrobów i ich montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2008r. (data wpływu 10 września 2008r.) oraz pismem z dnia 17 września 2008r. (data wpływu 17 września 2008r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę na dostarczenie zbrojeń budowlanych (prefabrykowanych) wraz z ich montażem na plac budowy, będący inwestycją polegającą na wykonaniu obiektu mieszkalno-usługowego posadowionego na dwóch podziemnych halach garażowych. W treści umowy znajduje się oświadczenie zamawiającego, że realizowany budynek mieszkalny wielorodzinny z 52 lokalami mieszkalnymi, z usługami na parterze budynku ? 6 lokali użytkowych i z halą garażową na dwóch kondygnacjach podziemnych mieści się w ramach grupowania PKOB 112. Według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych grupowanie PKOB 112 obejmuje budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Zawierając umowę Wnioskodawca zobowiązał się do produkcji, dostawy i montażu zbrojeń na etapie stanu zerowego podziemnego inwestycji. Podstawą do wystawienia faktur są dokumenty dostawy wraz z wymaganymi certyfikatami, deklaracjami zgodności i atestami na wbudowaną stal, jak i protokół odbioru stwierdzający wykonanie montażu stali zbrojeniowej dla poszczególnych etapów robót, (zakończone elementy) podpisany przez Wykonawcę, kierownika budowy i Inspektora nadzoru Zamawiającego.

Zgodnie z zawartą umową rozliczenia za dostawy wraz z montażem będą dokonywane na podstawie faktur częściowych i faktury końcowej według ceny ustalonej za montaż na budowie zbrojenia obejmującej również dostawę wyrobów. Zbrojenia prefabrykowane, będące elementem konstrukcji żelbetonowych do montażu których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach zawartej umowy, są wyrobem własnym powstającym z zakupionego materiału (stali) i jego przetworzenia (cięcie, gięcie w figury zgodnie z otrzymaną dokumentacją techniczną, projektem). Zbrojenie takie na podstawie zamówienia odbiorcy zostaje zamontowane tzn. ułożone w wykopie, szalunku, a następnie związane za pomocą drutu wiązałkowego w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.Z pisma z dnia 10 września 2008r. wynika ponadto, że Wnioskodawca pismem z dnia 26 czerwca 2008r. skierował zapytanie do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi o dokonanie klasyfikacji statystycznej dla świadczonych kompleksowo czynności produkcji, dostawy i montażu zbrojeń prefabrykowanych w obiekcie budowlanym jak również dokonanie klasyfikacji według symbolu PKWiU dla sprzedaży wyrobu w postaci zbrojeń budowlanych. Wnioskodawca przedstawił także opinię statystyczną z dnia 28 lipca 2008r., z której wynika, że kompleksowa usługa wykonania zbrojenia i jego montażu na placu budowy mieści się w grupowaniu PKWiU 45.25.31-00.00 ?Roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym?.Ponadto z pisma z dnia 17 września 2008r. wynika, że z dniem 1 lipca 2008r. nastąpiło połączenie firmy Wnioskodawcy z firmą Konsorcjum Stali S.A. w W. w jeden podmiot, który obecnie funkcjonuje pod nazwą Konsorcjum Stali S.A. z siedzibą w W., ul. S. Połączenie nastąpiło w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu Spółek Handlowych. Oznacza to, że w ramach sukcesji generalnej Konsorcjum Stali S.A. wstąpiło we wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie kompleksowych czynności, a więc zarówno dostawy wyprodukowanych we własnym zakresie wyrobów jak i ich montaż w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, lub ich części jest opodatkowane 7% stawką VAT. Sprzedaż wyrobów i ich montaż na rzecz klienta są ze sobą ściśle związane i tworzą jednolite świadczenie gospodarcze realizowane kolejnymi etapami, którego zdaniem Wnioskodawcy nie należy rozdzielać na dostawę towarów i świadczenie usług ale traktować jako roboty budowlano-montażowe. Niezbędne do wywiązania się z umowy jest świadczenie kompleksowe obejmujące dostarczenie wyprodukowanych wyrobów jak i ich montaż. Montaż na placu budowy wyprodukowanego we własnym zakresie wyrobu należy kwalifikować łącznie jako świadczenie złożone, mające dać jeden efekt gospodarczy, tym bardziej, że określenie łącznego z tego tytułu wynagrodzenia (należności) dotyczy całości wykonanych prac bez odrębnego rozliczania zużytych materiałów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przepis art. 41 ust. 1 ww. ustawy określa, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2?12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2).Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 i ust. 12a ww. ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumieć należy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Równocześnie przepisami § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) postanowiono, iż począwszy od dnia 1 stycznia 2008r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 12

? w zakresie w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12?12c ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi polegające dostawie wyprodukowanych we własnym zakresie wyrobów jak i ich montażu w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Budynki te sklasyfikowane są w PKOB w grupowaniu 112.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Tym samym montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.Jednakże tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od klasyfikacji wykonywanych czynności. Ponieważ z opinii statystycznej, w posiadaniu której jest Wnioskodawca wynika, że Spółka wykonuje czynności sklasyfikowane według PKWiU do symbolu 45 ?Roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym?, a czynności te wykonywane są w obiektach sklasyfikowanych według PKOB w grupowaniu 112, zatem zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 7% jest zasadne.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Należy zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika