stawka podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku ?...?

stawka podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku ?...?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009r. (data wpływu 5 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku ?...?? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku ?...?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z umową nr 1/2009 z dnia 25 kwietnia 2009r. i aneksem do umowy nr 1/09 z dnia 15 czerwca 2009r. Wnioskodawca jest wykonawcą inwestycji pod nazwą Dom na dz. nr 1176 i 980 - nazwa zadania zgodna z projektem i wydanym pozwoleniem na budowę. Zgodnie z umową Wnioskodawca przyjął do wykonania zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowym wykonaniu obiektu 'Dom z przedszkolem' - tak jak w nazwie zadania. Wg dokumentacji projektowej jest to jeden budynek składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m2.

Podział całej powierzchni użytkowej w m 2w projektowanym budynku na poszczególne pomieszczenia wg dokumentacji projektowej jest następujący:

  • Pomieszczenia mieszkalne dla X (cele) i pokoje dla uczestników - 421,91 m2
  • Łazienki i WC - 120,88 m2
  • Klatki schodowe i komunikacja - 298,02 m2
  • Pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, pomieszczenia gospodarcze - 61,50 m2
  • Sale wspólne - 28,55 m2
  • Pomieszczenia socjalne - 6,28 m2
  • Kancelaria, pracownia komputerowa - 19,33 m2
  • Kuchnie - 106,53 m2
  • Kotłownia i pompownia - 36,69 m2
  • Garaż - 57,93 m2
  • Hall z recepcją - 46,85 m2
  • Jadalnia - 66,23 m2
  • Aneksy rekreacyjne - 21,99 m2
  • Sala konferencyjna i zaplecze sali - 82,96 m2
  • Refektarz, kaplica, chór - 96,78 m2
  • Pomieszczenia przedszkola (bez kuchni) - 289,59 m2


Razem:                                        1762,02 m2

Zakres robót do wykonania obejmuje roboty budowlane i instalacyjne tj. roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, nadproża, konstrukcję dachową, kominy i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe i instalacje wod-kan, c.o. inst. elektryczną. Termin zakończenia robót określony został umową do dnia 31 grudnia 2012r. Jest to jeden budynek pełniący kilka funkcji: Dom, ale brak jest możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń tak by dotyczyły tylko Domu. Wszystkie elementy są ze sobą ściśle powiązane tj. wspólne kuchnie, klatki schodowe, pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, kotłownia, pompownia. Dnia 13 lipca 2009r. pismem Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie przedmiotowego budynku. W odpowiedzi (pismo znak OK-5672/OB-2569/2009) otrzymał informację, że budynek należy klasyfikować w grupowaniu PKOB 113 klasa 1130 'budynki zbiorowego zamieszkania'.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wykonywane roboty budowlane związane z budową przedstawionego budynku winna być zastosowana stawka 7% czy 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi oraz przepisach ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że budowana przez niego inwestycja polegająca na kompleksowym wykonaniu obiektu - winna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się ? w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto, zgodnie z treścią § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
    - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (?).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część ?mieszkaniowa? budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy).

Ponadto wskazać należy, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) obowiązującą dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2009r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane.

Dział ten obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości ? to należna stawka będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych (np. garaży), wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej ? 22% stawka podatku.

Z treści wniosku wynika, że zgodnie z umową nr 1/2009 z dnia 25 kwietnia 2009r. i aneksem do umowy nr 1/09 z dnia 15 czerwca 2009r. Wnioskodawca jest wykonawcą inwestycji pod nazwą Dom wraz z infrastrukturą techniczną? na dz. nr 1176 i 980 - nazwa zadania zgodna z projektem i wydanym pozwoleniem na budowę. Zgodnie z umową Wnioskodawca przyjął do wykonania zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowym wykonaniu obiektu Dom - tak jak w nazwie zadania. Wg dokumentacji projektowej jest to jeden budynek składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m2.

Zakres robót do wykonania obejmuje roboty budowlane i instalacyjne tj. roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, nadproża, konstrukcję dachową, kominy i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe i instalacje wod-kan, c.o. inst. elektryczną. Termin zakończenia robót określony został umową do dnia 31 grudnia 2012r. Jest to jeden budynek pełniący kilka funkcji: Dom, ale brak jest możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń tak by dotyczyły tylko Domu. Wszystkie elementy są ze sobą ściśle powiązane tj. wspólne kuchnie, klatki schodowe, pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, kotłownia, pompownia. Dnia 13 lipca 2009r. pismem Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie przedmiotowego budynku. W odpowiedzi (pismo znak OK-5672/OB-2569/2009) otrzymał informację, że budynek należy klasyfikować w grupowaniu PKOB 113 klasa 1130 'budynki zbiorowego zamieszkania'.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż dla robót budowlanych dotyczących budowy Domu, sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKOB 113 ?Budynki zbiorowego zamieszkania?, pod warunkiem, że mieści się on w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonej w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT i że jest on budynkiem mieszkalnym stałego zamieszkania, zastosowanie miałaby 7% stawka podatku.

Reasumując, Wnioskodawca wykonując roboty budowlane, których przedmiotem jest realizacja całego budynku, a zakres robót obejmuje roboty budowlane i instalacyjne tj. roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, nadproża, konstrukcję dachową, kominy i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe i instalacje wod-kan, c.o., inst. elektryczną świadczy kompleksową usługę budowlaną polegającą na budowie budynku jako całości, na który składają się zarówno lokale mieszkalne, jak również inne pomieszczenia, będące integralną częścią budynku, zatem przedmiotowe roboty budowlane będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, pod warunkiem jednak, że przedmiotowy budynek faktycznie należy klasyfikować według PKOB do grupowania 113, oraz że jest on budyniem mieszkalnym stałego zamieszkania.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych ? na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika