Stawka podatku VAT dla zakupu specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej (...)

Stawka podatku VAT dla zakupu specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej i wyposażenie).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010r. (data wpływu 18 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010r.data wpływu 11 października 2010r.) oraz pismem z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla zakupu specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej i wyposażenie) ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie ustalenia stawki podatku VAT dla zakupu specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej i wyposażenie).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2010r. (data wpływu 11 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2010r. znak: IBPP2/443-670/10/UH oraz pismem z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina - w ramach wykonywania zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, poprzez między innymi ochronę przeciwpożarową realizuje projekt pn. '...'.

Zadanie to dofinansowywane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z.

W oparciu o zawartą umowę o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą projekt realizowany jest przez Lidera - Gminę - Urząd Miasta X przy udziale Partnerów - czterech jednostek Ochotniczych Straż Pożarnych działających na terenie Miasta. Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) jednostki ochotniczych straż pożarnych są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Wzajemne prawa i obowiązki Lidera i Partnerów Projektu uregulowane zostały odrębnymi umowami. Przedsięwzięcie będzie obejmowało dokonywanie zakupów, dotyczących specjalistycznego sprzętu tj. 4 samochodów ratowniczo-gaśniczych i 7 motopomp mających służyć ochronie przeciwpożarowej oraz zakupów materiałów i usług związanych z działaniami promocyjnymi. W obydwu przypadkach postępowania przetargowe zostaną przeprowadzone przez Gminę Miasto X - Urząd Miasta X przy udziale przedstawicieli Partnerów z tym tylko, że nabywcą specjalistycznego sprzętu przeciwpożarowego będą poszczególne jednostki Ochotniczych Straż Pożarnych, zaś nabywcą materiałów i usług w zakresie działań promocyjnych Gmina Miasto X - Urząd Miasta X.

Na podstawie art. 32 ust. 3b ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.) Gmina przekaże środki pieniężne w formie dotacji celowej swoim Partnerom na zakup specjalistycznych pojazdów i sprzętu ochrony przeciwpożarowej.

Właścicielem zakupionego w ramach projektu sprzętu będą jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wnioskodawca poinformował, że przedstawione elementy stanu faktycznego nie są objęte postępowaniem podatkowym, kontrolą podatkową lub postępowaniem kontrolnym organu kontroli skarbowej.

Ponadto w ww. piśmie z dnia 30 września 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  • Nabywcą sprzętu pożarniczego wskazanym na fakturze będzie właściwa jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej.
  • Faktura zostanie wystawiona dla poszczególnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych.

Natomiast pismem z dnia 14 października 2010r. (data wpływu 25 października 2010r.) Wnioskodawca zwrócił się o wydanie interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie opodatkowania zakupu sprzętu ratowniczo gaśniczego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu, zakup specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej i wyposażenie) będzie podlegał opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką dla dostaw specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej, a nabywanego przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z zapisem art. 41 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wymienionego w poz. 129 do 134 załącznika nr 3 do ustawy jest stawka podatku w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów ? w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy ? rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział jednak opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienia od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem ?Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej?.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z ust. 10, ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika Nr 3 do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy dostawa jest dokonywana dla jednostki ochrony przeciwpożarowej, a więc czy nabywcą będzie ta jednostka.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych zostały wymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej to stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 7% (na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Jak wynika z treści wniosku, Gmina przekaże środki pieniężne w formie dotacji celowej swoim Partnerom tj. poszczególnym jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych na zakup specjalistycznych pojazdów i sprzętu ochrony przeciwpożarowej.

Nabywcą specjalistycznego sprzętu przeciwpożarowego wskazanym na fakturze będą poszczególne jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie, warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, odnośnie zakupu specjalistycznego sprzętu ratowniczo-gaśniczego (pojazdy ochrony przeciwpożarowej i wyposażenie), zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi, jak wskazał Wnioskodawca, dla poszczególnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Przedmiotowa dostawa będzie więc korzystać z obniżonej - 7% - stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż wskazane we wniosku kwestie dotyczące opodatkowania dostawy materiałów i usług promocyjnych nabywanych przez Wnioskodawcę, będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika