czy dostawa nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT

czy dostawa nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009r. (data wpływu 31 sierpnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2009r. (data wpływu 27 października 2009r.), pismem z dnia 23 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.), oraz pismem z dnia 26 listopada 2009r. (data wpływu dnia 26 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dostawa nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy dostawa nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2009r. (data wpływu 27 października 2009r.), pismem z dnia 23 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 listopada 2009r. znak: IBPP2/443-680/09/RSz oraz pismem z dnia 26 listopada 2009r. (data wpływu dnia 26 listopada 2009r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto N. (dalej Gmina) jest właścicielem nieruchomości o pow. 1204 m2. Na gruncie tym znajduje się kontenerowy budynek handlowy na betonowych ławach fundamentowych o pow. zabudowy 180 m2. Budynek wykonany na początku lat 90-tych ubiegłego wieku z elementów prefabrykowanych tworzących konstrukcję słupowo-ryglową. Własność gruntu Gmina uzyskała w drodze komunalizacji z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody w 1993 roku. Budynek został nabyty przez Gminę od likwidatora Spółki z o.o. ?P? w 2003 roku i pozostaje nieprzerwanie w użytkowaniu gminy poprzez wynajem całego obiektu na cele handlowe podmiotowi gospodarczemu.

Gmina ma zamiar sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prawo własności gruntu i budynku handlowego. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług:

  • w stosunku do tego obiektu przy nabyciu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku, do którego miała prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2009 roku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zabudowana nieruchomość o pow. 1204 m2 składa się z 2 działek ewidencyjnych nr 4433/5 o pow. 939 m2 i 4436/3 o pow. 265 m2, które w ewidencji gruntów posiadają użytek - Bi - budowlane inne, położone są obok siebie i stanowią jedną nieruchomość opisaną w księdze wieczystej nr 45891. Istniejący na gruncie kontenerowy budynek usługowo - handlowy, trwale z gruntem związany posiada symbol PKOB 1230. Budynek usytuowany jest na działce ewidencyjnej nr 4433/5 o pow. 939 m2. Natomiast działka ewidencyjna nr 4436/3 o pow. 265 m2 jest niezabudowana.

Dla przedmiotowego terenu brak jest planu zagospodarowania przestrzennego jak również nie wydano dla niego decyzji o warunkach zabudowy. W ?studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta? ww. działki leżą w terenie o symbolu 2 MU - tereny zabudowy wielofunkcyjnej, mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług komercyjnych. Obiekt budowlany od momentu jego nabycia w 2003 roku przez Gminę Miasto N. jest nieprzerwanie wynajmowany podmiotom gospodarczym na cele usługowo - handlowe. Obiekt ten od początku lat 90-tych XX w. był również przez poprzedniego właściciela wykorzystywany na cele usługowo-handlowe. Zatem od momentu pierwszego zasiedlenie minął okres 2 lat.

Gmina Miasto N. ma zamiar sprzedać nieruchomość wraz z budynkiem na drodze publicznego nieograniczonego przetargu.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 listopada 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jest Urząd Miasta N. który obsługuje zarówno Urząd Miasta jak i Gminę Miasto N.. W dniu 7 września 2009r. złożono po raz drugi wniosek do Urzędu Skarbowego N. o zarejestrowanie Gminy Miasto N. jako podatnika VAT-u (w miejsce Urzędu Miasta). Wniosek do chwili złożenia uzupełnienia czeka na rozpatrzenie wg ustaleń z pracownikami Urzędu Skarbowego N. do odpowiedzi na złożone wnioski w sprawie interpretacji.

Zarejestrowanym podatnikiem VAT-u jest Urząd Miasta ? Gmina Miasto nie jest zarejestrowana. Wszystkie sprawy za Gminę załatwia Urząd Miasta. Deklaracje VAT-7 składa i płaci Urząd Miasta. Numer NIP nadano w 1993r. Urzędowi Miasta i od tej daty tak to funkcjonuje.

Faktury do tej pory wystawiane są przez Urząd Miasta, gdyż to on prowadzi rozliczenia i ewidencje księgowe.

W przypadku przerejestrowania NIP-u na Gminę Miasto ? faktury będą wystawione zgodnie z rejestracją NIP przez podmiot Gmina Miasto N.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż (dostawa) tej nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT...

Pytanie zostało zmodyfikowane w piśmie z dnia 23 listopada 2009r. i w takiej też wersji zostało przytoczone w niniejszej interpretacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy VAT dostawa budynku usługowo-handlowego wraz z gruntem stanowiącym działkę ewidencyjną nr 4433/5 o pow. 939 m2 będzie zwolniona z podatku VAT, ponieważ:

  • w stosunku do tego obiektu przy nabyciu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku, do którego miała prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • -dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 listopada 2009r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż sprzedaż działki niezabudowanej nr ewidencyjny 4436/3 o pow. 265 m2 w świetle zapisów ewidencji gruntów oraz przeznaczenia w ?Studium? nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko przedstawione

w piśmie z dnia 23 listopada 2009r., które ostatecznie doprecyzowano w piśmie z dnia 26 listopada 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż jest właścicielem nieruchomości o pow. 1204 m2. Na gruncie tym znajduje się kontenerowy budynek handlowy na betonowych ławach fundamentowych o pow. zabudowy 180 m2. Budynek wykonany na początku lat 90-tych ubiegłego wieku z elementów prefabrykowanych tworzących konstrukcję słupowo-ryglową. Własność gruntu Gmina uzyskała w drodze komunalizacji z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody w 1993 roku. Budynek został nabyty przez Gminę od likwidatora Spółki z o.o. ?P? w 2003 roku i pozostaje nieprzerwanie w użytkowaniu gminy poprzez wynajem całego obiektu na cele handlowe podmiotowi gospodarczemu.

Gmina ma zamiar sprzedać w trybie przetargu nieograniczonego prawo własności gruntu i budynku handlowego. Wnioskodawca wskazał, iż:

  • w stosunku do tego obiektu przy nabyciu nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;
  • Gmina nie poniosła wydatków na ulepszenie budynku, do którego miała prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 października 2009 roku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zabudowana nieruchomość o pow. 1204 m2 składa się z 2 działek ewidencyjnych nr 4433/5 o pow. 939 m2 i 4436/3 o pow. 265 m2, które w ewidencji gruntów posiadają użytek - Bi - budowlane inne, położone są obok siebie i stanowią jedną nieruchomość opisaną w księdze wieczystej nr 45891. Istniejący na gruncie kontenerowy budynek usługowo - handlowy, trwale z gruntem związany posiada symbol PKOB 1230. Budynek usytuowany jest na działce ewidencyjnej nr 4433/5 o pow. 939 m2. Natomiast działka ewidencyjna nr 4436/3 o pow. 265 m2 jest niezabudowana.

Dla przedmiotowego terenu brak jest planu zagospodarowania przestrzennego jak również nie wydano dla niego decyzji o warunkach zabudowy. W ?studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta? ww. działki leżą w terenie o symbolu 2 MU - tereny zabudowy wielofunkcyjnej, mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług komercyjnych. Obiekt budowlany od momentu jego nabycia w 2003 roku przez Gminę Miasto N. jest nieprzerwanie wynajmowany podmiotom gospodarczym na cele usługowo - handlowe. Obiekt ten od początku lat 90-tych XX w. był również przez poprzedniego właściciela wykorzystywany na cele usługowo - handlowe. Zatem od momentu pierwszego zasiedlenie minął okres 2 lat.

Gmina Miasto N. ma zamiar sprzedać nieruchomość wraz z budynkiem na drodze publicznego nieograniczonego przetargu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl jednak art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. (Dz. U. Nr 112 poz. 1316 ze zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

  1. obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:
    1. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
    2. budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
    3. obiekt małej architektury;
  2. budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (jeżeli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej). W świetle tego przepisu przedmiotowa dostawa budynku usługowo-handlowego nie będzie zatem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż budynek ten jest wynajmowany innym podmiotom od momentu jego nabycia przez Wnioskodawcę, tj. od 2003r. i na tej podstawie użytkowany jest przez najemców. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej nieruchomości.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zbycie przez Wnioskodawcę budynku usługowo - handlowego korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie wystąpiły okoliczności wyłączające zwolnienie od podatku na podstawie tego przepisu. W przedmiotowej sprawie dostawa nie będzie bowiem dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Zatem dostawa budynku usługowo - handlowego (pod warunkiem, iż stanowi on budynek trwale z gruntem związany), będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe, jednakże z innej podstawy prawnej niż wskazana przez Wnioskodawcę.

Przepis art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy dla budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym to gruncie budynek lub budowla są posadowione.

Zatem skoro dla dostawy budynku usługowo - handlowego zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, również dostawa gruntu tj. działki ewidencyjnej nr 4433/5 o pow. 939 m2, na którym jest on posadowiony, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Z wniosku wynika ponadto, że przedmiotem dostawy będzie również działka geodezyjnie wyodrębniona nr ew. 4436/3 o pow. 265 m2 niezabudowana, która według ?studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta? ww. położona jest w terenie o symbolu 2 MU - tereny zabudowy wielofunkcyjnej, mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług komercyjnych.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług w cytowanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, jak ma to miejsce w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę, należy posłużyć się decyzją o warunkach zabudowy lub inną istniejąca na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej ?studium?. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z powyższych przepisów wynika, że dla określenia przeznaczenia danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Jak już wspomniano wyżej, dla przedmiotowego terenu brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. W świetle powyższego decydujące znaczenie będą więc miały ustalenia zawarte w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, z którego wynika, iż posiadana przez Wnioskodawcę nieruchomość mająca być przedmiotem dostawy, znajduje się na terenie o symbolu 2 MU - tereny zabudowy wielofunkcyjnej, mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług komercyjnych.

Zatem zdaniem tut. organu bezsprzecznym pozostaje więc fakt, iż działka mająca być przedmiotem sprzedaży znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę.

Odnośnie natomiast wskazanej przez Wnioskodawcę ewidencji gruntów stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.) przez ewidencję gruntów i budynków rozumie się jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami. Ewidencja gruntów i budynków jest zbiorem danych o gruntach, budynkach oraz ich właścicielach, jest spisem m.in. rodzaju gruntów i ich klas gleboznawczych. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków są materiałami wykorzystywanymi do opracowania planu przestrzennego, gdyż rodzaj gruntu jest oznaczony w planie. Jednakże celem ewidencji nie jest określenie co dalej będzie się działo z danymi gruntami. To dopiero urządzenia planistyczne tj. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz plan zagospodarowania przestrzennego wskazują jakie jest przeznaczenie gruntów, tzn. do jakich celów grunty przewidziane są w przyszłość.

W świetle powyższego planowana dostawa (sprzedaż) działki niezabudowanej o numerze ewidencyjnym 4436/3 o pow. 265 m2 przeznaczona pod zabudowę, na podstawie 41 ust. 1 ustawy o VAT będzie podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r. przepisem art. 43 ust. 10-11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika