Stawka podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 96.03.

Stawka podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 96.03.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 96.03 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na świadczone usługi sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 96.03.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 października 2013 r. znak: IBPP2/443-724/13/AB.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca powadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie cięcia, formowania, wykańczania kamienia, ale przede wszystkim działalność jego polega na wykonywaniu usług montażu nagrobków. Usługi te sklasyfikowane jako usługi pogrzebowe PKWiU 96.03 zamawiane są głównie przez osoby żyjące lub przez rodziny zmarłych.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi z zakresu PKD 96.03.Z polegają na:

  • wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem osoby zmarłej
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek
  • montażu kwatery
  • wykonaniu kompleksowej usługi montażu nagrobka i kwatery
  • wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego nagrobka
  • wykonaniu grobu ziemnego
  • wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby
  • renowacji istniejącego nagrobka
  • opiece i pielęgnacji grobów i miejsc pochówku.

W związku z przekroczeniem kwoty wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w lipcu br. Wnioskodawca stracił zwolnienie podmiotowe i stał się podatnikiem podatku od towarów i usług. Aby poprawnie stosować przepisy ustawy Wnioskodawca chce mieć potwierdzenie stanowiska w zakresie preferencyjnej stawki VAT na wykonywane kompleksowe usługi.

Wszystkie wymienione powyżej enumeratywnie usługi nie są sklasyfikowane w PKWiU oddzielnie, nie mają przypisanych konkretnych numerów PKWiU ? są dokładnym opisem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług ich charakter bezwzględnie klasyfikuje je wszystkie jako usługi pogrzebowe o numerze PKWiU 96.03.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawką VAT należy opodatkować wykonywane przez Wnioskodawcę usługi?

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z dyspozycją art. 5 ustawy o VAT dla prawidłowego określenia właściwej stawki VAT, której przedmiotem są poszczególne towary czy usługi należy odwołać się do PKWiU tylko i wyłącznie wówczas, gdy wyraźny przepis ustawy lub aktu wykonawczego taki symbol przywołuje.

Ponieważ art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z pozycją 180 załącznika Nr 3 do ustawy wymienia usługi zgrupowane w PKWiU 96.03 jako usługi podlegające opodatkowaniu preferencyjną 8%-ową stawką VAT Wnioskodawca uważa, że wykonywane przez niego usługi są opodatkowane tą właśnie stawką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. Bowiem w myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 ? usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca powadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie cięcia, formowania, wykańczania kamienia, ale przede wszystkim działalność jego polega na wykonywaniu usług montażu nagrobków. Usługi te sklasyfikowane jako usługi pogrzebowe PKWiU 96.03 zamawiane są głównie przez osoby żyjące lub przez rodziny zmarłych.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi z zakresu PKD 96.03.Z polegają na:

  • wykonaniu nagrobka zamawianego w związku z pochówkiem osoby zmarłej
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą powyżej 75 lat
  • wykonaniu nagrobka zamawianego przez osobę żyjącą, bez względu na wiek
  • montażu kwatery
  • wykonaniu kompleksowej usługi montażu nagrobka i kwatery
  • wykonaniu odkrycia i zakrycia istniejącego nagrobka
  • wykonaniu grobu ziemnego
  • wykonaniu grobu ziemnego wraz z wykonaniem katakumby
  • renowacji istniejącego nagrobka
  • opiece i pielęgnacji grobów i miejsc pochówku.

Wszystkie wymienione powyżej enumeratywnie usługi nie są sklasyfikowane w PKWiU oddzielnie, nie mają przypisanych konkretnych numerów PKWiU ? są dokładnym opisem wykonywanych przez Wnioskodawcę usług ich charakter bezwzględnie klasyfikuje je wszystkie jako usługi pogrzebowe o numerze PKWiU 96.03.

Mając na uwadze przestawione stan faktyczny oraz ww. przepisy należy stwierdzić, że ww. usługi, które świadczy Wnioskodawca, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 96.03, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług) lub zmiany stanu prawnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika