Zastosowanie 8% stawki VAT dla opisanych we wniosku czynności wykonywanych w obiektach zaliczanych do (...)

Zastosowanie 8% stawki VAT dla opisanych we wniosku czynności wykonywanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013r. (data wpływu 13 sierpnia 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2013r. (data wpływu 8 listopada 2013r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki VAT dla opisanych we wniosku czynności wykonywanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2013r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki VAT dla opisanych we wniosku czynności wykonywanych w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2013r. (data wpływu 8 listopada 2013r), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 października 2013r. znak: IBPP2/443-742/13/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji betonu towarowego, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU z roku 2008 23.63.10 oraz zaprawy cementowo- piaskowej, sklasyfikowanej wg PKWiU z roku 2008 w grupowaniu 23.64.10. Beton dostarczany jest na budowę specjalistycznym samochodem (gruszka do betonu). Wraz z gruszką do betonu na budowę podstawiany jest pojazd specjalistyczny (pompa do betonu) przy użyciu którego beton pompowany jest na duże odległości lub wysokości i rozprowadzany jest (wylewany) w przygotowane szalunki. Poprzez dostawę, wylewanie i pompowanie betonu wykonywana jest usługa betonowania (np. fundamentów, schodów posadzek lub stropu). Obecnie Spółka wykonuje zlecenia: dostawy, wylewanie betonu, pompowanie bez określenia jego wykorzystania dla klientów indywidualnych, firm i instytucji. Z klientami ustalana jest cena sprzedaży betonu w którą wkalkulowana jest dostawa betonu na teren budowy, wylanie lub podanie przy użyciu pompy. Sprzedaż mieszanek betonowych wraz z ich dostawą i wylaniem opodatkowywana jest stawką 23%. W wystawianych fakturach wyszczególniane są następujące pozycje: rodzaj sprzedanego betonu, transport, i usługa pompowania (jeżeli taka występuje). Spółka zamierza poszerzyć swoją działalność o roboty betoniarskie (usługi betonowania) oznaczone symbolem 43.99.40.0 wg PKWiU z 2008r.

Spółka w ramach świadczenia usług budowlanych - usługi betonowania, będzie wykonywała następujące czynności:

  1. wyprodukowanie masy betonowej z materiałów wykonawcy - piasku, cementu, żwiru wody i innych,
  2. dostarczenie na plac budowy wyrobów i urządzeń potrzebnych do wykonania przedmiotu umowy, na koszt i ryzyko wykonawcy,
  3. rozładunek mieszanki betonowej u klienta,
  4. pompowanie i umieszczanie w szalunkach masy betonowej.

W ramach usługi betonowania będą wykonywane między innymi fundamenty, stropy, klatki schodowe i inne elementy betonowe. Powyższe czynności będą wykonywane na podstawie umowy o roboty betoniarskie (usługi betonowania). Ich cena będzie ustalana za kompleksową usługę, a nie za jej poszczególne elementy wymienione w punktach od 1 do 4. Nie przewiduje się w umowie osobnego wynagrodzenia za świadczone usługi oraz dostarczone materiały czy produkty. Czynności te będą wykonywane w budynkach mieszkalnych, które zgodnie z PKOB są klasyfikowane w dziale 11, zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Całość usługi będzie dokumentowana jedną fakturą, zawierająca jedną pozycję: ?roboty betoniarskie - betonowanie .... (tu określenie wykonywanego elementu budowlanego np. posadzki, fundamentu, stropu, itp.)".

Wnioskodawca w ww. piśmie z dnia 6 listopada 2013r. w uzupełnieniu wniosku wyjaśnił, co następuje:

Wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe polegające na świadczeniu usługi betonowania byłoby wykonywane w ramach realizowanej przez klienta budowy budynku mieszkalnego, jego remontu, modernizacji, lub przebudowy w zakresie czynności ustępu 12 art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Usługi betonowania będą wykonywane w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym z uwzględnieniem art. 41 ust 12b i 12c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Pod użytym we wniosku sformułowaniem ?inne elementy betonowe" mieszczą się elementy konstrukcji budynku mieszkalnego wykonywane w bryle budynku takie jak: wylewki, posadzki, nadproża, podciągi, słupy, wieńce żelbetowe.

Wszystkie usługi betonowania będą wykonywane w bryle budynku mieszkalnego i będą związane z konstrukcją budynku. Usługa betonowania poszczególnych elementów jest zdecydowanie niezbędna w celu funkcjonowania tego budynku, gdyż betonowane będą jego elementy konstrukcyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do opisanej we wniosku usługi betonowania, na której cenę składać będą się: zużyta masa betonowa, usługa transportu oraz usługa zalania fundamentów lub innych elementów w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będzie miała zastosowanie stawka VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wobec czynności opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie można zastosować opodatkowanie stawką VAT w wysokości 8%. Zgodnie z art. 41 ust. 12a i 12 b ustawy o podatku VAT. Zarówno do dostawy, jak i robót budowlanych na rzecz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest możliwość stosowania obniżonej stawki 8% podatku. Wykonywane przez Spółkę prace w zakresie dostawy, wylewania betonu w fundamenty lub inne elementy w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych, będzie uwarunkowane właściwą umową, z tytułu której wynikać będzie, iż wykonawca usług poza usługą dostarczy wyprodukowany przez siebie materiał niezbędny do świadczenia takiej usługi.

Umowy będą określać, że przedmiotem sprzedaży jest dostawa betonu wraz z pompowaniem i wylewaniem. Przy tak określonej w umowie usłudze betonowania nie można wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem Spółki będzie uzgodniona kwota za wykonanie całej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.)

W związku z tym, że w umowach będzie skalkulowana cena za wykonanie kompleksowej usługi betonowania wraz z zastosowanym materiałem, a przedmiotowe roboty będą realizowane w ramach budowy, modernizacji, bądź remontu w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, lub budynków wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi o powierzchni poniżej 150 m2, zaliczanych do obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (?).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 ww. ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie ? należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych ? należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie ? należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (?) (pkt 7a),
  • remoncie ? należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

Modernizacja to ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia ?roboty budowlane? należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w ?Uniwersalnym słowniku języka polskiego? Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie ?robota? oznacza ?zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś?.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji betonu towarowego, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU z roku 2008 23.63.10 oraz zaprawy cementowo- piaskowej, sklasyfikowanej wg PKWiU z roku 2008 w grupowaniu 23.64.10. Beton dostarczany jest na budowę specjalistycznym samochodem (gruszka do betonu). Wraz z gruszką do betonu na budowę podstawiany jest pojazd specjalistyczny (pompa do betonu) przy użyciu którego beton pompowany jest na duże odległości lub wysokości i rozprowadzany jest (wylewany) w przygotowane szalunki. Poprzez dostawę, wylewanie i pompowanie betonu wykonywana jest usługa betonowania (np. fundamentów, schodów posadzek lub stropu). Wnioskodawca zamierza poszerzyć swoją działalność o roboty betoniarskie (usługi betonowania) oznaczone symbolem 43.99.40.0 wg PKWiU z 2008r. Wnioskodawca w ramach świadczenia usług budowlanych - usługi betonowania, będzie wykonywał następujące czynności:

  1. wyprodukowanie masy betonowej z materiałów wykonawcy - piasku, cementu, żwiru wody i innych,
  2. dostarczenie na plac budowy wyrobów i urządzeń potrzebnych do wykonania przedmiotu umowy, na koszt i ryzyko wykonawcy,
  3. rozładunek mieszanki betonowej u klienta,
  4. pompowanie i umieszczanie w szalunkach masy betonowej.

W ramach usługi betonowania będą wykonywane między innymi fundamenty, stropy, klatki schodowe i inne elementy betonowe. Powyższe czynności będą wykonywane na podstawie umowy o roboty betoniarskie (usługi betonowania). Ich cena będzie ustalana za kompleksową usługę, a nie za jej poszczególne elementy wymienione w punktach od 1 do 4. Nie przewiduje się w umowie osobnego wynagrodzenia za świadczone usługi oraz dostarczone materiały czy produkty. Czynności te będą wykonywane w budynkach mieszkalnych, które zgodnie z PKOB są klasyfikowane w dziale 11, zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Całość usługi będzie dokumentowana jedną fakturą, zawierająca jedną pozycję: ?roboty betoniarskie - betonowanie .... (tu określenie wykonywanego elementu budowlanego np. posadzki, fundamentu, stropu, itp.)"

Usługi betonowania były wykonywane w ramach realizowanej przez klienta budowy budynku mieszkalnego, jego remontu, modernizacji, lub przebudowy w zakresie czynności ustępu 12 art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Usługi betonowania będą wykonywane w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, z uwzględnieniem art. 41 ust. 12b i 12c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

Pod użytym we wniosku sformułowaniem ?inne elementy betonowe" mieszczą się elementy konstrukcji budynku mieszkalnego wykonywane w bryle budynku takie jak: wylewki, posadzki, nadproża, podciągi, słupy, wieńce żelbetowe.

Wszystkie usługi betonowania będą wykonywane w bryle budynku mieszkalnego i będą związane z konstrukcją budynku. Usługa betonowania poszczególnych elementów jest zdecydowanie niezbędna w celu funkcjonowania tego budynku, gdyż betonowane będą jego elementy konstrukcyjne.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z możliwością zastosowania 8% stawki VAT w stosunku do całej usługi betonowania, na której cenę składać będą się: zużyta masa betonowa, usługa transportu oraz usługa zalania fundamentów lub innych elementów w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

W sytuacji gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym ? świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz czy budynek mieszkalny zaliczony jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym TSUE stwierdził, że ?pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej?.

Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych ?podąża? za stawką VAT dla świadczenia podstawowego.

W przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która obejmuje świadczenie podstawowe, usługę betonowania - zabetonowanie wskazanych przez klienta elementów (fundamenty, stropy, klatki schodowe, wylewki, posadzki, nadproża, podciągi, słupy, wieńce żelbetowe, itp.) wykonaną w obiektach budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym, z uwzględnieniem art. 41 ust. 12b i 12c cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Transport, użycie masy betonowej dostarczanej na budowę specjalistycznym samochodem (pompa do betonu) wytworzonej z materiałów wykonawcy, rozładunek i pompowanie należy uznać, jako czynności pomocnicze do zrealizowania świadczenia zasadniczego.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego pozwala zatem stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Skoro przedmiotem sprzedaży jest usługa polegająca na zabetonowaniu wskazanych przez klienta elementów (fundamentów, stopów, klatek schodowych, wylewek, posadzek, nadproży, podciągów, słupów, wieńcy żelbetonowych, itp.) budynku, czy lokalu mieszkalnego, przy użyciu własnych materiałów (piasku, cementu, żwiru wody i innych), dostarczenie na plac budowy wyrobów i urządzeń potrzebnych do wykonania przedmiotu umowy, na koszt i ryzyko wykonawcy, rozładunek mieszanki betonowej u klienta, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym,

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołany stan prawny stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będzie świadczyć usługi betonowania, polegające na zalaniu fundamentów, stropów lub innych elementów betonowych (np. schodów, wylewek, posadzek, nadproży, podciągów, słupów, wieńcy żelbetonowych, itp.), stanowiących element konstrukcyjny obiektów budowlanych wyprodukowaną masą betonową, będą dotyczyły obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, to do całej wartości usługi zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy.

Należy jednakże mieć na względzie, iż w przypadku budownictwa nie objętego społecznym programem mieszkaniowym (tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2), preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się, zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Natomiast w pozostałej części, nie objętej stawką preferencyjną, zastosowanie znajdzie podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., należy odwołać się do uregulowań zawartych w ww. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Nie należy natomiast odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, nie powołują symboli statystycznych.

Zatem, wskazanie przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU dla opisanych we wniosku czynności jest bez znaczenia dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika