W zakresie właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży wskazanego produktu

W zakresie właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży wskazanego produktu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży wskazanego produktu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży wskazanego produktu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, producentem artykułów spożywczych, w tym - napojów. Wnioskodawca rozpoczyna produkcję napoju niegazowanego, pasteryzowanego, który zawiera łącznie co najmniej 20% soków owocowych (jabłkowego, cytrynowego). Soki te będą odtworzone z zagęszczonych soków owocowych, których ilość w recepturze wynosi odpowiednio 2,22% oraz 0,973%. W ten sposób odtworzone soki owocowe będą odpowiednio stanowiły 14,1% (sok jabłkowy) oraz 6,03% (sok cytrynowy) finalnego napoju. W procesie technologicznym konieczne jest odtworzenie soku, tj. odtworzenie udziału wody, usuniętejw procesie tworzenia koncentratu, w celu wykorzystania tego półproduktu do wytworzenia produktu finalnego (napoju).

Ponadto, w składzie napoju znajduje się m.in. cukier, kofeina, ekstrakt z guarany, ekstrakt z zielonej herbaty. Napój nie zawiera tłuszczu mlekowego. Napój jest przeznaczony do bezpośredniego spożycia.

Wnioskodawca posiada klasyfikację statystyczną, wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, zgodnie z którą wskazany produkt mieści się w grupowaniu 11.07.19.0 ?Pozostałe napoje bezalkoholowe" PKWiU z 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa wskazanego produktu powinna być opodatkowana stawką 5% VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, dostawa napoju opisanego w stanie faktycznym, powinna być opodatkowana stawką 5% VAT.

Zgodnie z treścią ustawy o VAT, co do zasady, dostawa towarów jest objęta stawką podstawową (23%) z wyjątkami, wyraźnie wskazanymi w przepisach. W załączniku nr 10 do Ustawy o VAT, w którym zawarto listę towarów i usług objętych stawką 5% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a tejże Ustawy. W pozycji 31 wskazanego załącznika, oznaczonej ex 11.07.19.0 wymienione zostały:

Pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego.

Należy więc stwierdzić, że stawka 5% ma zastosowanie do produktów wymienionych w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT, jeżeli należy do wskazanego grupowania PKWiU, a jednocześnie spełnia warunki określone w opisie w punkcie 1 albo w punkcie 2. Warunki opisane w tych punktach należy bowiem rozpatrywać odrębnie (tj. spełnienie przesłanek przynajmniej jednego z powyższych punktów uzasadnia zastosowanie stawki obniżonej). Spółka zwraca uwagę, że zgodnie z otrzymaną klasyfikacją statystyczną, spełniona jest przesłanka odpowiedniego grupowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W składzie napoju nie ma tłuszczu mlekowego, wobec czego napój nie spełnia przesłanek opisanych w pkt 2. Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, są spełnione przesłanki o których mówi pkt 1.

Zgodnie z treścią tego punktu, udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo warzywnego, wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego. Wnioskodawca zwraca uwagę, że Ustawa o VAT nie definiuje terminów i pojęć wykazanych w powyższym przepisie. Termin ?sok owocowy?, zdaniem Wnioskodawcy powinien być interpretowany z uwzględnieniem odrębnych regulacji prawnych, dotyczących przetwórstwa spożywczego. W tym zakresie, definicja soku owocowego powinna uwzględniać wymogi określone w Ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. nr 5 poz. 44 z 2001 r. ze zm.) oraz wydanego na podstawie tej ustawy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych.

W przepisach tych ustawodawca dokonał szczegółowego określenia jakości handlowej takich produktów jak soki, nektary owocowe, oraz, między innymi, określa charakter soków owocowych zagęszczonych (koncentratów owocowych). Zgodnie z definicją legalną, zagęszczone soki owocowe są wyrobami otrzymanymi z jednego lub większej liczby gatunków owoców przez usunięcie części zawartej w nich wody metodami fizycznymi. W przypadku przeznaczenia wyrobu do bezpośredniego spożycia usuwa się co najmniej 50% zawartości wody. Zagęszczony sok owocowy jest odrębnym produktem od soku owocowego, również zdefiniowanego w powyższym rozporządzeniu.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, udział masowy soku owocowego, o którym mowa w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT, w składzie danego produktu należy oceniać z uwzględnieniem stopnia zagęszczenia wykorzystywanego półproduktu - koncentratu soku owocowego. Wnioskodawca zwraca uwagę, że analogiczne stanowisko można odnaleźć w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 22 września 2011 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-901/11-2/KB). Organ podatkowy w powyższej interpretacji uznał, że procesie technologicznym z przecieru owocowego (z bananów) stanowiącego 40% składu surowcowego, w procesie technologicznym produkcji napoju można uzyskać sok owocowy (bananowy), którego udział masowy będzie odpowiadał ok. 29% składu finalnego produktu. W konsekwencji, zdaniem Dyrektora IS, spełnione zostały przesłanki zastosowania obniżonej stawki opodatkowania VAT. W ocenie Wnioskodawcy, odnosząc odpowiednio powyższe stanowisko do przedstawionego przez niego stanu faktycznego, zasadne jest analogiczne przeliczenie udziału soku owocowego w koncentracie wykorzystywanym przez Wnioskodawcę.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na komunikat Dyrektora Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: Dyrektor GUS) z dnia 1 sierpnia 2002 r. w sprawie interpretacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i Klasyfikacji Wyrobów i Usług (KWiU) w zakresie grupowania niektórych wyrobów (Dz. Urz. GUS Nr 8, poz. 48). W interpretacji tej, dotyczącej klasyfikacji produktów w PKWiU z 1997 r., Dyrektor GUS wskazał że w rozumieniu ówczesnej klasyfikacji napoje bezalkoholowe owocowe i warzywne (kod 15.98.12-50), ?są to napoje niegazowane, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, tj.: wody do picia, soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego przetworzonego lub nieprzetworzonego, przecieru owocowego, warzywnego i składników (do których zalicza się np.: cukry, syropy skrobiowe i cukrowe, zaprawy do napojów, syropy spożywcze, wyciągi ziołowe i korzenne, koncentraty słodowe, miód pszczeli i sztuczny, kawę naturalną i zbożową oraz ich ekstrakty, piwo) i substancji dodatkowych dozwolonych przez polskie prawo.

Produkty te mogą być utrwalane termicznie lub konserwantami chemicznymi zgodnie z wykazem substancji dodatkowych dozwolonych przez polskie prawo".

Należy podkreślić, że zgodnie z kluczami przejścia klasyfikacji statystycznych, napoje owocowe oznaczone kodem 15.92.12-50 powyżej są na gruncie PKWiU z 2008 r. oznaczone kodem 11.07.19.0. Powyższa definicja napojów bezalkoholowych owocowych odpowiada więc poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT. Z tego względu, w ocenie Spółki, należy uznać, że powyższy komunikat zachował aktualność.

Ponadto, w powyższym komunikacie Dyrektor GUS wskazał, że pojęcie ?soki owocowe i warzywne" oznacza: ?produkty otrzymywane z soków owocowych lub warzywnych, surowych lub zagęszczonych (przez odtworzenie proporcji wody i aromatu z soku podczas zagęszczania, w sposób zapewniający właściwe cechy chemiczne, mikrobiologiczne i organoleptyczne produktu), z ewentualnym dodatkiem środków słodzących lub kwasu cytrynowego oraz kwasu L-askorbinowego (w ilości niezbędnej do uzyskania efektu przeciwutleniającego) i innych substancji dozwolonych przez ustawodawstwo krajowe, dodanych w ilości nienaruszającej równowagi różnych składników występujących w naturalnych sokach, utrwalane termicznie. Dodatek wody do standardowego soku owocowego lub warzywnego albo dodatek do soku skoncentrowanego większej ilości wody niż to jest konieczne do odtworzenia naturalnego soku powoduje rozcieńczenie produktów, które posiadają wtedy charakter napojów."

W kontekście powyższych wyjaśnień, w szczególności ostatniego zdania wskazanego cytatu, należy uznać, że sokiem owocowym jest sok zagęszczony po odtworzeniu udziału wody, z zastrzeżeniem, że udział ten nie może spowodować rozcieńczenia produktu ponad określony limit (konieczny dla celów odtworzenia).

W procesie technologicznym wytwarzania produktu opisanego w stanie faktycznym, Wnioskodawca wykorzystuje zagęszczony sok jabłkowy (2,22%) o stopniu zagęszczenia 6,35 oraz zagęszczony sok cytrynowy (0,973%) o stopniu zagęszczenia 6,2. Po odtworzeniu (nawodnieniu) powyższych półproduktów, ich udział masowy wynosi odpowiednio 14,1% oraz 6,03% składu surowcowego finalnego produktu. Łącznie, udział masowy soku owocowego przekracza 20% składu napoju.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe wskazuje, że produkowany przez nią napój, mieszczący się w grupowaniu 11.07.19.0 PKWiU z 2008 r. spełnia przesłanki stosowania stawki 5% VAT, wskazane w poz. 31 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Co do zasady, stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy jednak wskazać, że zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Ponadto w myśl art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku tym, w poz. 31, wskazując grupowanie PKWiU 11.07.19.0 z oznaczeniem ex, wymieniono pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z powyższego wynika, że stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 11.07.19.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania.

Brzmienie pozycji 31 załącznika nr 10 wskazuje, że stawka VAT 5% ma zastosowanie do niegazownych napojów bezalkoholowych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego lub zawierających tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca rozpoczyna produkcję napoju niegazowanego, pasteryzowanego, który zawiera łącznie co najmniej 20% soków owocowych (jabłkowego, cytrynowego). Soki te będą odtworzone z zagęszczonych soków owocowych, których ilość w recepturze wynosi odpowiednio 2,22% oraz 0,973%. W ten sposób odtworzone soki owocowe będą odpowiednio stanowiły 14,1% (sok jabłkowy) oraz 6,03% (sok cytrynowy) finalnego napoju. W procesie technologicznym konieczne jest odtworzenie soku, tj. odtworzenie udziału wody, usuniętej w procesie tworzenia koncentratu, w celu wykorzystania tego półproduktu do wytworzenia produktu finalnego (napoju).

Ponadto, w składzie napoju znajduje się m.in. cukier, kofeina, ekstrakt z guarany, ekstrakt

z zielonej herbaty. Napój nie zawiera tłuszczu mlekowego. Napój jest przeznaczony do bezpośredniego spożycia.

Wnioskodawca posiada klasyfikację statystyczną, wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, zgodnie z którą wskazany produkt mieści się w grupowaniu 11.07.19.0 ?Pozostałe napoje bezalkoholowe" PKWiU z 2008 r.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca, napój do którego odnosi się pytanie Wnioskodawcy jest napojem niegazowanym, pasteryzowanym, który zawiera łącznie co najmniej 20% soków owocowych (jabłkowego, cytrynowego) i mieści się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. 11.07.19.0 ?Pozostałe napoje bezalkoholowe", zatem jego dostawa podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do tej ustawy.

Należy zauważyć, że ustawodawca we wskazanym przepisie możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku do dostawy napojów bezalkoholowych niegazowanych zawierających sok owocowy, warzywny lub owocowo-warzywny uzależnił od wielkości udziału masowego soku w składzie surowcowym tego napoju. Jednocześnie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie powołują definicji soku, jak też nie rozstrzygają kwestii sposobu uzyskania przez wytwórcę napoju odpowiedniego poziomu soku w tym napoju. Problem ten jest kwestią w zakresie technologii i receptury napoju, wykraczającą poza uprawnienia organu wydającego interpretację indywidualną wynikające z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie może być zatem przedmiotem oceny przez tut. organ.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację przedstawioną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika