Możliwość uznania sprzedaży samochodu osobowego przez Podatnika po wykupie od leasingodawcy za czynność (...)

Możliwość uznania sprzedaży samochodu osobowego przez Podatnika po wykupie od leasingodawcy za czynność zwolnioną od podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej I., przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007r. (data wpływu 30 sierpnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2007r. (data wpływu 30 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży samochodu osobowego przez Podatnika po wykupie od leasingodawcy za czynność zwolnioną od podatku VAT - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania sprzedaży samochodu osobowego przez Podatnika po wykupie od leasingodawcy za czynność zwolnioną od podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2007r. (data wpływu 30 listopada 2007r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 listopada 2007r. znak: IBPP2/443-79/07/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł w dniu 6 lutego 2004r. umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem był samochód Renault Laguna, spełniający wówczas warunki uznania go za ciężarowy, w związku z tym VAT naliczony od rat leasingowych został odliczony w 100% (po rejestracji umowy leasingowej w urzędzie skarbowym). Po upływie okresu umowy leasingowej Spółka wykupiła powyższy samochód, ale przyjęła go jako osobowy (na skutek zmiany przepisów). Korzystając z możliwości odliczyła 60% podatku naliczonego. Następnie sprzedała go po okresie krótszym niż pół roku. Podatnik wskazał ponadto, iż wykup ww. samochodu po zakończonej umowie leasingu operacyjnego nastąpił w dniu 13 lutego 2007r.Zauważył ponadto, iż ze względu na zapis umowy leasingowej prawo do amortyzacji podatkowej przysługiwało leasingodawcy. Spółka jako leasingobiorca nie miała prawa do amortyzacji podatkowej. Ze względu na przepisy ustawy o rachunkowości Spółka była zobligowana amortyzować samochód (niepodatkowo) i przyjąć go na stan środków trwałych. W koszty podatkowe była zaliczana kwota rat leasingowych.Jeżeli chodzi o wartość początkową w dniu wykupu samochodu Wnioskodawca wskazał, iż według faktury wystawionej przez leasingodawcę a dokumentującej wykup ? wartość początkowa wynosiła 619 zł. Jednakże na stanie środków trwałych figurowała już cała wartość rat leasingowych powiększona o wartość wykupu tj. 61.939 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż samochodu osobowego przez Podatnika po wykupie od leasingodawcy podlega zwolnieniu od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż samochodu osobowego po wykupie od leasingodawcy podlega zwolnieniu od podatku VAT. Podatnik zauważa, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Jego zdaniem jeżeli mamy do czynienia ze sprzedażą samochodów osobowych, od których przysługiwało odliczenie 60% nie więcej niż 6.000 zł podatku naliczonego, stosuje się zwolnienie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 kwietnia 2004r. Przepisy mają zastosowanie do towarów używanych w rozumieniu ustawy o VAT (art. 43 ust. 2). Towarami używanymi są towary pozostałe, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku. Ponieważ Wnioskodawca stał na stanowisku, że samochód spełniał kryteria zaliczenia go do rzeczy używanych, gdyż w okresie leasingu był używany dłużej niż pół roku, zastosował zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) w przypadku dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przy nabyciu których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy można zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług, jeśli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).Przez towary używane zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie wynika, że samochód był używany w ramach leasingu operacyjnego dłużej niż pół roku, a następnie po zakończeniu leasingu wykupiony.

Leasing operacyjny jest umową, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia za powyższą usługę jest czynsz. W świetle wyżej cytowanej ustawy leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego ? jednym z wariantów jest sprzedaż przedmiotu umowy leasingobiorcy. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi.W świetle powyższego uzasadnionym jest stwierdzenie, iż wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością ? dostawą towaru - niezwiązaną z samą umową leasingu.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła samochód osobowy. W związku z powyższym (przy spełnieniu warunku wynikającego z art. 86 ust. 1 ww. ustawy tj. związku zakupionego samochodu z czynnościami opodatkowanymi), przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej jego zakup (nie więcej niż 6.000 zł).

W definicji towaru używanego ustawodawca mówi o okresie używania przez podatnika, a nie o formie własności. Dlatego też do okresu używania przez podatnika wlicza się także okres eksploatacji przedmiotowego samochodu w ramach umowy leasingu operacyjnego.Reasumując, należy stwierdzić, że w opisanej we wniosku transakcji sprzedaży samochodu osobowego przez Spółkę po wykupie od leasingodawcy, Wnioskodawca może traktować powyższy samochód jako towar używany i zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług wynikające z § 8 ust. 1 pkt 5 ww. rozporządzenia.W tej sytuacji należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że zostanie odrębnie wydana pisemna interpretacja w zakresie obowiązku korekty odliczonego podatku naliczonego w przypadku sprzedaży samochodu osobowego korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika