ustalenie właściwej stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży odpadów pokopalnianych zgromadzonych (...)

ustalenie właściwej stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży odpadów pokopalnianych zgromadzonych w osadnikach i na hałdach znajdujących się na nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko U. przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008r. (data wpływu 11 czerwca 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.), pismem z dnia 22 sierpnia 2008r. (data wpływu 22 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży odpadów pokopalnianych zgromadzonych w osadnikach i na hałdach znajdujących się na nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT w przypadku sprzedaży odpadów pokopalnianych zgromadzonych w osadnikach i na hałdach znajdujących się na nieruchomości. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2008r. (data wpływu 19 sierpnia 2008r.), z dnia 22 sierpnia 2008r. (data wpływu 22 sierpnia 2008r.) oraz pismem z dnia 11 września 2008r. (data wpływu 12 września 2008r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 września 2008r. znak: IBPP2/443-533/08/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2001r. Spółka Węglowa zrzekła się Aktem Notarialnym Rep. A Nr 12324/2001 na rzecz Wnioskodawcy - gminy górniczej ? prawa użytkowania wieczystego działek o numerach: 1465/64, 1470/72, 1146/41, 672/41, 62, 63, 1149/40, 1389/67, 1388/68, 1386/68, 1184/68, 1472/71,1183/44, 668/45, 667/44 i 669/46 o łącznej powierzchni 72.401 m2 wraz z własnością budynków, budowli i urządzeń. W związku z powyższym Gmina i Miasto Cz.-L. stała się użytkownikiem wieczystym wyżej opisanej nieruchomości i właścicielem znajdujących się na nim budowli budynków i urządzeń. W 2002r. została wydana decyzja o podziale ww. nieruchomości składającej się z wyżej opisanych działek, w wyniku którego powstały nowe działki o następujących numerach: 2882/68, 2883/68, 2884/68, 2885/68 i są wpisane w jednej księdze wieczystej KW nr 128 861. W kwietniu 2007r. została podjęta uchwała Rady Miejskiej w sprawie zbycia przedmiotowej nieruchomości gruntowej, zabudowanej składającej się z wyżej opisanych czterech działek w trybie przetargu publicznego. Przedmiotem sprzedaży jest prawo użytkowania wieczystego gruntu wraz z prawem własności budynków, budowli i urządzeń znajdujących się na przedmiotowym terenie. Wnioskodawca wskazał, iż nie dokonywał odliczeń z tytułu podatku VAT, a także nie ponosił żadnych wydatków na ich ulepszenie.Wnioskodawca wskazał również, iż na dwóch działkach wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości zgromadzone zostały w przeszłości odpady powstałe w wyniku działalności przemysłowej sąsiednich zakładów (t.j. byłej kopalni i elektrociepłowni). Z badań przeprowadzonych na tym terenie wynika, iż zlokalizowane były tam fragmenty osadników, w których gromadzone były muły, które z kolei zostały przykryte warstwą żużla, na żużlu ponownie deponowane były muły powęglowe oraz łupki powęglowe. Określenia rodzaju materiału dokonano poprzez wykopanie bruzd i odwierty otworów do głębokości zalegania gruntu rodzimego, co pozwoliło rozpoznać materiał a następnie oszacować jego wartość. Analiza zgromadzonych odpadów wykazała, iż materiał może zostać częściowo wykorzystany gospodarczo jako np. surowiec do produkcji kruszyw budowlanych. Obecnie teren ten stanowi nieużytek uniemożliwiający jego racjonalne zagospodarowanie. Ponadto Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 września 2008r. wskazał, iż przedmiotem sprzedaży jest prawo użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z wyodrębnionych geodezyjnie działek, które traktowane są jako jedna nieruchomość. Nieruchomość składa się zarówno z działek zabudowanych jak i niezabudowanych. Zbywane prawo użytkowania wieczystego obciąża całą nieruchomość, wyodrębnioną w sensie prawnym, a nie odrębnie poszczególne działki powstałe w wyniku podziału geodezyjnego. Podział geodezyjny nie prowadzi bowiem do zmiany stanu prawnego nieruchomości i w sensie prawnym stanowi ona w dalszym ciągu jedna nieruchomość w rozumieniu art. 46 § 1 kodeksu cywilnegoDziałka nr 2883/68 nie jest zabudowana i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego położona jest częściowo na terenach zieleni wysokiej realizowanej na obszarach poprzemysłowych obejmujących hałdy, zwał płaski i osadniki mułowe o symbolu planu ZP1, częściowo w terenach lokalnej strefy aktywności gospodarczej o symbolu planu PU1, częściowo w terenach kolejowych o symbolu planu KK oraz na terenach obszaru górniczego po byłej kopalni. Wnioskodawca wskazał również, iż częścią składową ww. działki nr 2883/68 jest materiał (odpady pokopalniane) podnoszący wartość prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lecz niepodlegający odrębnej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i jak należy opodatkować sprzedaż materiałów (odpadów pokopalnianych) zgromadzonych w osadnikach i na hałdach znajdujących się na nieruchomości...

Wnioskodawca powołał się na art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zauważył, iż zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1-2 przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat oraz pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Zdaniem Wnioskodawcy analiza wskazanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż sprzedaż materiałów (odpadów pokopalnianych) znajdujących się na wskazanej nieruchomości, będących zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1-2 towarami używanymi, podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust.

1 pkt 2, gdyż sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku wysokości 0%. Zbycie użytkowania wieczystego tejże nieruchomości również podlega zwolnieniu. Zgromadzony materiał, zdaniem Wnioskodawcy, powinien być potraktowany jako część składowa nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Ponadto zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0%. Oznacza to, że do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane do celów zwolnienia od podatku rozumie się między innymi budynki i budowle lub ich części - jeżeli do końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 6 ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:

  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że ze zwolnienia od podatku VAT korzystać również może sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z budowlami trwale z tym gruntem związanymi, jeżeli budowle te spełniają warunki określone w art. 43 ust. 2 pkt 1 oraz nie zostały spełnione przesłanki wykluczające to zwolnienie, określone w art. 43 ust. 6 tej ustawy.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem sprzedaży jest prawo użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z wyodrębnionych geodezyjnie działek. Przedmiotem sprzedaży jest min. prawo użytkowania wieczystego działki nr 2883/68, której częścią składową jest materiał (odpady pokopalniane) podnoszący wartość prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lecz nie podlegający odrębnej sprzedaży. Odpady te powstały w wyniku działalności przemysłowej sąsiednich zakładów (t.j. byłej kopalni i elektrociepłowni). Wnioskodawca w wyniku zrzeczenia się ich właściciela nabył przedmiotową nieruchomość wraz ww. odpadami. Nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż materiał (odpady pokopalniane), podnoszący wartość prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, nie podlega odrębnej sprzedaży.

Zgodnie art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) składowisko odpadów jest budowlą. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz.1316 ze zm.) sekcja 2 (Obiekty inżynierii lądowej i wodnej) obejmuje dział 24 (Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe), która obejmuje grupę 242 (Obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane), a ta obejmuje klasę 2420, która obejmuje wysypiska śmieci i miejsca składowania odpadów. Zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 246, hałda to zwały nieużytecznej skały, usuwanej z kopalni lub zakładów przetwórczych; także zwały popiołu, żużla itp. odpadków przemysłowych.

Odnosząc powyższe przepisy do sprawy będącej przedmiotem wniosku, stwierdzić należy, iż dostawa (sprzedaż) prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z odpadami pokopalnianymi zgromadzonymi w osadnikach i na hałdach będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 ustawy i § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ:

  • znajdujące się na gruncie składowisko odpadów jest budowlą z racji swego charakteru, trwale z gruntem związaną,
  • mieści się w ustawowej definicji towarów używanych,
  • przy ich nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • stanowi majątek Wnioskodawcy, otrzymany w drodze zrzeczenia się Spółki Węglowej darowizny,
  • nie zaistniały przesłanki określone w art. 43 ust. 6 ustawy wykluczające przedmiotowe zwolnienie (ze złożonego wniosku wynika, iż charakter takiego składowiska odpadów nie daje możliwości jego ulepszenia).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika